1

Hej

Jag har lurkat på detta forum ett tag (jättefina renoveringstrådar) men reggade mig för att tipsa er och få lite råd. En bekant till mig, John som jag känner genom mitt intresse för datorer från -60 och -70-tal, har flyttat och vill bli av med en Splitbuss från -67. Han verkar inte vilja ha så mycket pengar och med tanke på vad folk betalar i Europa så föreslog jag om det skulle undersöka om det fanns intresse för att importera den till Sverige.

Så, därför är jag här. Här är vad John har att säga om bussen:

1967 VW Bus. It's seen better days. Um, also, there are a couple of dents on the back (new since this picture was taken). The bumpers are inside, and hopefully the nose emblem too, plus a few parts (including a brand new engine case and balanced crank for the new engine I was going to build).

So I crashed the VW Bus ... just a little. It took off down the driveway while I was trying to roll it off the trailer, alone, around 1 AM on DEC 26. I still say that plan should've worked. I distinctly remember tying knots in both ropes, evidence notwithstanding.

(The dents are on the rib to the left of the hatch, and diagonally across the backup light -- it was a fairly small tree)

När jag nämnde att folk betalar bra här så sa han:

Exactly. Absolutely crazy money for one in good shape. Sadly this one is made of dried dead leaves. Still, it'd look OK stuck in front of a car wash with the business name painted on it, or whatever. I hope someone will take it. Ideally for at least the $124 that the trailer rental cost me, but, whatever.

Vad tror ni? Är det värt att importera, någon som har erfarenhet av det? Ska man vända sig till en importfirma?

Och om ni undrar vad jag får ut av det så kan det hända att John ställer en häftig dator till mig i baksätet   ICQ/ad

Post's attachments

IMG_0394.jpg, 438.31 kb, 1920 x 1440
IMG_0394.jpg 438.31 kb, 33 downloads since 2018-12-29 

IMG_0395.jpg, 285.98 kb, 1440 x 1920
IMG_0395.jpg 285.98 kb, 17 downloads since 2018-12-29 

Attachment icon IMG_0396.jpg 694.14 kb, 4 downloads since 2018-12-29 

2

Allt är ju beroende på pris , plus tull moms fraktkostnad etc , hur rostig den är under balkar etc.
Det drar lätt iväg i fasta kostnader , då är det lika lätt att kolla Holland Belgien England och köpa buss som är intullad etc i EU land , förvisso åker man på fraktkostnad även här men det kan ändå vara en vinst plus att man kan åka och kolla upp sitt objekt innan köp

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

3

Vart i USA står bussen?
Har den title?

Även att bussen säljs billigt blir det ju en hel del fasta kostnader utöver som man inte kommer ifrån,

(Alla ungefärliga kostnader som jag hade när jag importerade cabben från USA)

Bussen 2000?
Skeppning 16000

Sedan i Sverige:

Tull 12% på bil och sjöfrakt.
Agent 2500
Handelskammare 2000
Ursprungskontroll tror jag va ca 600?
reg/kontrollbesiktning 2000

Sedan tillkommer kanske något arvode till person som hjälper till med allt i USA och även om den behöver fraktas inom USA..

Säg ca 28-30 tusen + inlandsfrakt och arvode.

Jag kan inget om bussar och ny inom vwsvängen,
Kanske kan vara värt det beroende på skick, inga fler/bättre bilder?

4

Tack för input. Låter som det kan bli en slant att skeppa den hit och att intresset här inte är alltför stort. Tycker mig ha sett dessa bussar gå för osannolika belopp i betydligt risigare skick. Men det kanske är om dom har 23 fönster och är mycket tidigare modell än -67.

5

pontusp skrev:

Tack för input. Låter som det kan bli en slant att skeppa den hit och att intresset här inte är alltför stort. Tycker mig ha sett dessa bussar gå för osannolika belopp i betydligt risigare skick. Men det kanske är om dom har 23 fönster och är mycket tidigare modell än -67.

Ta gärna reda på lite mer info..

6

Bilen finns i Monson, Massachusetts. Lite norr om New York på östkusten alltså.

Jag har frågat om title och lite mer bilder nu.

7

Den har ingen title, enligt John:

No title -- cars that old don't get titled here. I may or may not have the expired registration (signing that over may mean something), and I can definitely write a bill of sale.

Och så tillägger han:

... thinking unclean thoughts because I see Wolfsburg West is still in business and has *tons* of replacement body parts for it (they made the nose that's there now, around 1992). But seriously: it's very rusty. The Serious rust is underneath

Så, den är inte helt original låter det som.. Tror inte han vill behålla den även om han lockas av tillgången på nya delar.

Inga fler bilder än så länge.

8

Måste säga att det känns ytterst tveksamt om det är värt att importera en rostig 67:a som fått fronten bytt för massa år sen och utan papper från US till Sverige... borde finnas nått på närmare håll  ICQ/ab

9

Låter rimligt ICQ/ab Tack för hjälpen.