1

Hittade en spännande artikel om effektökning på en 1500 enkelport, där man skulle uppmätt 100 hk genom att plocka på lite saker som fördelare, lite portning, vippor, förgasarbyte, avgassystem och justera in allt.

Inledningsvis skulle den givit 58 hk med allt justerat enligt originalspec. Det låter som något som är för bra för att vara sant, men det vore kul att att få lite feedback på artikeln

http://www.clubvw.org.au/oldart015#eng05

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Tycker ofta dom gamla artiklarna har höga siffror typ som att dom använder en annan typ av häst (ponny). Det intressanta kanske inte är ”HP” utan ”procent ökning” i det här fallet när man trimmar med std delar som kam, toppar osv. I det här fallet ca 75% ökning.  ICQ/ay

Tycker artikeln är väldigt lik den i ”how to hotrod your vw engine” har den inte framför mig nu men  har för mig att man inte va nära 100hp med SP toppar.

3

Karmann67 skrev:

Hittade en spännande artikel om effektökning på en 1500 enkelport, där man skulle uppmätt 100 hk genom att plocka på lite saker som fördelare, lite portning, vippor, förgasarbyte, avgassystem och justera in allt.

Inledningsvis skulle den givit 58 hk med allt justerat enligt originalspec. Det låter som något som är för bra för att vara sant, men det vore kul att att få lite feedback på artikeln

http://www.clubvw.org.au/oldart015#eng05

Allt går att göra
Tog en snabb läsning genom artiklana  inte blev jag något klokare av dom
Skulle tro dom har varit inne i toppen och grävt lite sen mixtrat lite
Det som gör effekt är toppens flöde är en av parametrana nästa är kompet sen viktigaste saken är kammen och tillslut avgasrören
Om du tittar på formula v maskinena så ligger dom på cirka 70-80 hk  ( rullande landsväg upp mätta hk
Du kanske har hittat min trimtråd där kör jag en EP topp med olika insugrör
Det finns många roliga lösningar på hur man fick i gång en EP topp  som att fräsa bort insug och svetsa dit en annan fläns
finns ett gäng gamla gubbar i usa som älskar Ep toppar som kör i saltöken
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Finns ingen anledning att behålla enkelports topparna förutom originalutseende då ?

Men om du använder sökfunktionen här, hittar du bl a ;

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=12780

5

Tack för tipsen! Ska kolla EP-länken. Vill behålla 1500:an och enkelportarna och är inte ute efter hur mycket effekt som helst. Men jag vill ha kvar min vj4br25 och 2x34pci från Riechert, mycket för utseendet. Men det är klart att man vill ha så mycket knuff som det går.

Så ett par nya toppar att laborera med i vinter vore kul.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

6

Den länken har jag läst ett par gånger, och igen  ICQ/ay

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

7

Karmann67 skrev:

Tack för tipsen! Ska kolla EP-länken. Vill behålla 1500:an och enkelportarna och är inte ute efter hur mycket effekt som helst. Men jag vill ha kvar min vj4br25 och 2x34pci från Riechert, mycket för utseendet. Men det är klart att man vill ha så mycket knuff som det går.

Så ett par nya toppar att laborera med i vinter vore kul.

Jo, har man dubbla förgasare och annat avgassystem, kan man få kännbar effektökning!
Ökad kompression, 74mm vev samt slip-in 87mm cyl gjorde att jag körde 14.9sek på 402m i första försöket ,-)
Men oavsett insugsrör är det ju bara 30mm innerdiameter, detta begränsar ju totalt.....

8

Dom tyska kitten från sjuttitalet från Reichert och TDE med dubbla förgasare ger en bra effektökning på en enkelport 1500. Plana 2mm och sätt dit 87cylindrar porta upp insuget men låt bli avgas. Dubbla 34pci solex och du har dubbla effekten mot en 1500 original. Naturligtvis måste man renovera hela motorn från grunden men det säger sig självt. Man kan inte hälla viagra i en 90-åring han dör direkt.

9

Hans Landelius skrev:

Dom tyska kitten från sjuttitalet från Reichert och TDE med dubbla förgasare ger en bra effektökning på en enkelport 1500. Plana 2mm och sätt dit 87cylindrar porta upp insuget men låt bli avgas. Dubbla 34pci solex och du har dubbla effekten mot en 1500 original. Naturligtvis måste man renovera hela motorn från grunden men det säger sig självt. Man kan inte hälla viagra i en 90-åring han dör direkt.

Tack för tipstet! Jag lägger det till min att-göra-lista. Då behöver jag bara lite saker som en extra motor i gott skick att renovera vid sidan av.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966