1

Målet med det här projektet är att få ut mer än 60hp (dvs dubblet så mycket som orginal 30 hästaren skall ge i min -59 bubbla) ur en 1600 enkelportsmotor. Vill lära mig så mycket som möjligt så kommer att fösöka göra så mycket det går själv utom viss maskinbearbetning av topparna som jag får lämna bort. Är student så försöker hålla kostnaderna rimliga.


Motorn är en gammal 126A industrimotor som rullat runt 1000 mil i sommar. Den är relativt fräsh och därmed ser jag just nu ingen anledning till att riva ner den och dela blocket. Så jag tänker mig "bolt on" trim, dvs förgasare, ljuddämpare, vippor, toppar mm.

Har läst rätt mycket i "how to hotrod vw engines" där de bland annat gör detta med en 1500 enkelportare:
http://forumbilder.se/images/5192012123626f278.jpg
http://forumbilder.se/images/a69201212380770c0.jpg

Det jag tänker mig är:
+ Förgasare: solex 36-40pdsit, 28 eller 30mm halsring har jag till dessa.
+ Förlängda typ3 insug och och hemmagjord länkage.
+ 30 hp fläktkåpa med doghousekyl.
+ CB 1:1,4 vippor
+ hårdare enkelfjädrar
+ stålstötstänger
+ enklare portning/tillsnyggning av kanalerna i topparna
+ planing för högre komp
+ 3 vinklars sätesjobb
+ ett unket glasspack ormbo
+ 009 fördelare med brytarlöst
+ 200 mm standard koppling


Lägger upp en tråd här efterssom detta är första gången jag trimmar en vw motor, så jag är mycket tacksam för alla tips, hjälp och input jag kan få här i tråden från alla er kunniga "gurus" här! ICQ/ab

2

Detta ser vi fram emot  att följa ICQ/ab

3 Senaste redigerad av mettis (2012-09-29 14:59:50)

Intressant med "steg 7-8" där det provades med 40mm insugsventil?
Det finns billiga 37mm rfr ventiler att köpa, som efter uppfräsning av original ventilsäte passar (med 40mm insugventil måste man krympa i en annan sätesring..) borde upskattningsvis göra ett par Hkr.
Det står inget om portning, men detta är troligen gjort? Samt att detta är en 1500:a motor - och här pratar vi 1600:a
Så 65 - 70 hkr (med ljuddämpare) istället för 47 Hkr som i en 1600:a enkelports transportermotor 1969  ICQ/ab
I testet används ju en dubbelportsförgasare istället för original solex 30 pict, sätter man på dubbla typ3 solex 34:or kan man nog räkna med 5 Hkr till?
Men jag tvivlar på att en Holley Bug-Spray skulle öka med 10 Hkr som i tabellen ? Insugningsröret är ju den verkliga strypningen på en VW-motor.
Är det "ofarligt" att sätta på 1,4: 1 vippor på originalkammen - jag har aldrig testat !?

Jag kan tänka mig att "bygga" en likadan motor parallellt med din i vinter - har ett par bra typ3 enkelportstoppar och en 87mm cyl-sats liggandes...

4

Köpte ett par toppar här på forumet, blästrade och med nya styrningar och ventiler i.

http://forumbilder.se/images/0d9201235217P8907.jpg

Idag började jag att fila lite på dem. Började med avgassidan kändes ganska nybörjarvänlig lätt att komma åt. Slipade en jämn radie under sätet så man fick bort den vassa kanten. tog även lite på ventilstyrnings knölen, men inte så mycket då jag fattat det som att avgasen flödar på bra från början, är väl samma kanal som på en dubbelportstopp. sen blev det lite allmän putsning för att få bort gjutskägg och ojämnheter.

http://forumbilder.se/images/bd9201235842Pace1.jpg

Har ingen luft här i källaren så fick bli biltemas dremel kopia, fungerade faktiskt ganska bra!

5 Senaste redigerad av AlexN (2012-11-26 19:31:28)

killen i den här tråden kör på liknande koncept som mig och får ut 90 häst med dubbelportstoppar och webrar, han kör med 1,4 vippor på orginalkammen.

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … 85f6bfea96

Läser man i how to hotrod pratar de också rätt varmt om 1,4 vippor på orginalkam.

Dock vet jag inte vad för fjädrar och stötstänger man bör ha?
Eller om det är en dålig ide? har i alla fall köpt mig en uppsättning cb 1,4 så..

hela how to hotrod boken verkar vara sponsrade av holley för där är en väldig massa snack om denna fantastiska bugspray förgasaren..


Det där med 37mm ventil kanske skulle vara en intressant lösning! känns som att byta säte och grejer då börjar det springa iväg lite i arbete/pengar.
Denna tråden är ett snyggt bygge som plockar 83hp ur enkelport. där är dock ganska mycket jobb nedlagt på hans toppar och insug, dock samma förgasare som jag kör med:)
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=329753

6

Som sagt det blir spännade o se va du får ur den kombinationen. ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

7

Trevligt, trevligt ICQ/ag  lycka till

8 Senaste redigerad av Silverbug (2012-09-30 00:50:18)

1,4:1 vipporna funkar bra tillsammans med orginalkammen ICQ/ab . Du får cirka 10,5mm i ventillyft utan att varvtalet flyttas upp som det ofta blir med en värre kam.

Tänk på att kamföljarna och stötstängerna belastas hårdare. 1,4:1 vippor och orginalfjädrar ger ungefär samma tryck mot kammen som enkla hd fjädrar och orginal vippor.
Samtidigt så blir det lättare för fjädrarna att trycka tillbaka stötstängerna, men fjädrarna har längre slaglängd också..
Du får bilda dig en egen uppfattning om vad som funkar.
Kombinationen orginal kam, stänger, fjädrar och 1,4:1 vippor har funkat bra i två motorer jag plockat ihop, men de är inte direkt några högvarvare ICQ/ab
Lycka till med bygget!

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

9

jag som är tämligen rudis på motorer ska också kolla in denna tråd. Har en 126A som gått 9 timmar...den väntar på sitt nästa uppdrag.  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Spännande! Har också planerat för ett liknande projekt. Har redan gjort resan med en all-out 2.3L och IDA48:or i förra bilen, tycker det känns som mer utmaning att försöka få till HK utan att det syns - så mitt projekt blir att få så många HK som möjligt i en motor som ska vara 100% original utseendemässigt. Knasigt och inte särskilt ekonomiskt, men kul!  ICQ/ab

Citroën C5 2011

11

Har för mig att JPM fick fram en 1300 motor på ca 190 hk för ett antal år sen.

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

12

xjonnex skrev:

Har för mig att JPM fick fram en 1300 motor på ca 190 hk för ett antal år sen.

Det var en 1603cc.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Silverbug skrev:

1,4:1 vipporna funkar bra tillsammans med orginalkammen ICQ/ab . Du får cirka 10,5mm i ventillyft utan att varvtalet flyttas upp som det ofta blir med en värre kam.

Tänk på att kamföljarna och stötstängerna belastas hårdare. 1,4:1 vippor och orginalfjädrar ger ungefär samma tryck mot kammen som enkla hd fjädrar och orginal vippor.
Samtidigt så blir det lättare för fjädrarna att trycka tillbaka stötstängerna, men fjädrarna har längre slaglängd också..
Du får bilda dig en egen uppfattning om vad som funkar.
Kombinationen orginal kam, stänger, fjädrar och 1,4:1 vippor har funkat bra i två motorer jag plockat ihop, men de är inte direkt några högvarvare ICQ/ab
Lycka till med bygget!

Detta låter ju bra att det är fler som kört 1,4:1 på originalkammen utan problem. Men det där med fjädrar och stänger har jag dålig koll på.
Kommer ju inte att varva så mycket med motorn då den har original vev och inte är riktigt ordentligt balanserad.

Men stod och mätte lite med göran och då kom vi fram till att orginalfjädrarna blir tajt att trycka ihop 11mm..

Någon annan som har erfarenheter på vad för fjädrar och stänger man bör ha till denna kombon?

14

Carl-Erik skrev:

Spännande! Har också planerat för ett liknande projekt. Har redan gjort resan med en all-out 2.3L och IDA48:or i förra bilen, tycker det känns som mer utmaning att försöka få till HK utan att det syns - så mitt projekt blir att få så många HK som möjligt i en motor som ska vara 100% original utseendemässigt. Knasigt och inte särskilt ekonomiskt, men kul!  ICQ/ab

Najs, själv får jag köra detta bygget först så får man bygga värstingstroker när man blivit "stor"och skaffat jobb och sånt;)

Originallook hade ju varit ballt, enkel solex 28pci utan halsring i snackar de mycket om i how to hotrod..

15 Senaste redigerad av Bengt H (2012-10-01 21:33:50)

Ska man köra med enkelförgasare skulle en 34pci sitta som gjuten, har samma utseende som en 28 men är 2 nummer större. Den satt original på div Citroen, BMW mm

16

I söndags körde jag sista turen för i år med bubblan för att sedan plocka ur motorn och hänga den i motorstativet. Den lilla remskivan man ser på motorn nu skall bytas tillbaka mot en stor då generatorn inte laddar ordentligt vid tomgångskörning samt att motorn går lite varm ibland.

http://forumbilder.se/images/b49201215441Pcaff.jpg

insugsventilerna som satt i de renoverade topparna jag köpt ser lite konstiga ut, på ena toppen är de slipade ganska mycket mer än på den andra, vilket gör att de försänks mer in i förbtränningsrummet. vet inte om jag borde köpa 2 nya ventiler eller slipa ner de andra så att de blir lika? Eller skulle detta kunna vara gjort för att få samma storlek på förbränningsrummen eller är det bara slarv vid renoveringen?

http://forumbilder.se/images/4f9201214836P3fb7.jpg

Insugen jag använder är vanliga typ3 insug som jag har förlängt med en kona upp till 40mm som mina förgasare är i spjället.

http://forumbilder.se/images/239201215514Pb14e.jpg

Sen fick jag för mig en kväll att skruva ur pinnbultarna till vipporna, då jag senare tänkte byta dem till de nya jag fick med när jag köpt vipporna. gick jättebra på första toppen men på andra sitter de stenhårt. In i ugnen på 200 grader eller vad gör man?

http://forumbilder.se/images/f19201215742P9af4.jpg

17

jag satte muttrar precis som på bilden och gav dem en knack med hammaren så släppte de direkt. men va försiktig såklart.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

18

Hej Alex
Det är kul toppar
Man vill ha ventilerna så högt som möjligt i förbräningsrumet  för att det skall flöda bra
Om du känner för att leka i en flödesbänk så kan du ta dig ned till kungälv (man brukar hitta saker som man inte tror på )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

oboymannen skrev:

jag satte muttrar precis som på bilden och gav dem en knack med hammaren så släppte de direkt. men va försiktig såklart.

var nere och fixade lite nu, lite lätt knack och lite längre förlängare på 13nyckeln så släppte dem ICQ/ab

20 Senaste redigerad av AlexN (2012-11-26 19:32:25)

PPRMicke skrev:

Hej Alex
Det är kul toppar
Man vill ha ventilerna så högt som möjligt i förbräningsrumet  för att det skall flöda bra
Om du känner för att leka i en flödesbänk så kan du ta dig ned till kungälv (man brukar hitta saker som man inte tror på )
/// Micke


får se senare om det blir så seriöst så man skall till att flöda dessa toppar sen.

Då är den högra ventilen på bilden ingen höjdare väl efterssom den kommer längre ner i förbränningsrummet?
I how to hotrod pratar de mycket om att sänka ventilen genom att fräsa ner sätet, vill man ha sätet längre ner men ventilen långt upp för bästa flöde?

Detta är hur de visar i how to hotrod, fortfarande aktuellt eller gör man annorlunda på 2000-talet?
http://forumbilder.se/images/d492012100315cd14.jpg

21

Alex's skrev:
PPRMicke skrev:

Hej Alex
Det är kul toppar
Man vill ha ventilerna så högt som möjligt i förbräningsrumet  för att det skall flöda bra
Om du känner för att leka i en flödesbänk så kan du ta dig ned till kungälv (man brukar hitta saker som man inte tror på )
/// Micke


får se senare om det blir så seriöst så man skall till att flöda dessa toppar sen. Göran har ju också flödesbänk har ju bara 10 min dit, å andra sidan är jag i gbg nästan varje dag också så kungälv är ju inte så långt borta då heller:)

Då är den högra ventilen på bilden ingen höjdare väl efterssom den kommer längre ner i förbränningsrummet?
I how to hotrod pratar de mycket om att sänka ventilen genom att fräsa ner sätet, vill man ha sätet längre ner men ventilen långt upp för bästa flöde?

Detta är hur de visar i how to hotrod, fortfarande aktuellt eller gör man annorlunda på 2000-talet?
http://forumbilder.se/images/d492012100315cd14.jpg

Det funkar än med det som dom visar på bilderna
Det som är viktigt är att 45gradaren ligger ganska högt på sätet sen  ventilen åt andra hållet
Där för använder man nya ventiler
Göran har flödesbänk men du har möjligheten att labba med toppar o insug  hos mig om du vill
Sen är jag ganska nyfiken på ep toppen  (har bara lekt lite med siames insug på minicooper för ett gängårsen)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Finns det inte någon gammal "regel" som säger att man skall sträva efter samma storlek på insugsventil som halsring i förgasaren ?

I så fall verkar det "onödigt" att byta ut 35,5 mm ? (Även med dubbla, enkelports 40-förgasare)

23

osäker på den där regeln men jag beställde lite prylar innan idag då det var lite rea på 35,5 ventiler.

Så det är en omgång nya 35,5 och 32mm rostfria ventiler på ingång så det får det bli!:)

Om jag fattar det rätt i how to hotrod får de lika bra flöde i ett par tillputsade toppar med 35,5mm ventiler i som ett par med 40mm(och inte lika portade?)

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-10-10 21:02:17)

Hej igen alex
Jag blev lite intreserad av VWs seames toppar så ja fick leta fram ett par sådana
Jag blev ganska förvånad över hur man tänkte på den tiden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0802.jpg
Så man fick mäta lite och blev konfunderad hur man fick till det
för  insuget  vad 29,65 på inloppet å sätet var 32,40 så är det bakvänt tratt = flödet sjunker i hastighet
Man kan säkert fixa till det om man tillverkar insug som trattar från stort hål till litet hål o ökar inloppet några mm (1.5-2 grader)
för att bara gräva i kanalerna tappar man gärna hastigheten på gaserna
Det var bara några tankar från mig
Så man får vell rigga upp den i bänken o testa lite o se vad händer
Ps efter mätning så var det inget fel på ditt val av ventiler ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

jo så då borde det inte göra någon jätteskillnad med en större ventil om man inte portar ordentligt och gör nya insug?
Kommer inte göra det med dessa topparna men finns ju de som gjort de. 

denna är cool, kolla en bit ner i tråden tysken med gamla speedwell insug
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=32

Denna som jag länkade till i början är också snygg
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=329753

Nästa gång får man snacka in sig hos Bengt H så han kan tillverka några balla insug:)