Målet med det här projektet är att få ut mer än 60hp (dvs dubblet så mycket som orginal 30 hästaren skall ge i min -59 bubbla) ur en 1600 enkelportsmotor. Vill lära mig så mycket som möjligt så kommer att fösöka göra så mycket det går själv utom viss maskinbearbetning av topparna som jag får lämna bort. Är student så försöker hålla kostnaderna rimliga.
Motorn är en gammal 126A industrimotor som rullat runt 1000 mil i sommar. Den är relativt fräsh och därmed ser jag just nu ingen anledning till att riva ner den och dela blocket. Så jag tänker mig "bolt on" trim, dvs förgasare, ljuddämpare, vippor, toppar mm.
Har läst rätt mycket i "how to hotrod vw engines" där de bland annat gör detta med en 1500 enkelportare:

Det jag tänker mig är:
+ Förgasare: solex 36-40pdsit, 28 eller 30mm halsring har jag till dessa.
+ Förlängda typ3 insug och och hemmagjord länkage.
+ 30 hp fläktkåpa med doghousekyl.
+ CB 1:1,4 vippor
+ hårdare enkelfjädrar
+ stålstötstänger
+ enklare portning/tillsnyggning av kanalerna i topparna
+ planing för högre komp
+ 3 vinklars sätesjobb
+ ett unket glasspack ormbo
+ 009 fördelare med brytarlöst
+ 200 mm standard koppling
Lägger upp en tråd här efterssom detta är första gången jag trimmar en vw motor, så jag är mycket tacksam för alla tips, hjälp och input jag kan få här i tråden från alla er kunniga "gurus" här! 


lycka till






