1 Senaste redigerad av mettis (2018-12-28 21:05:30)

Jag vet att det dykt upp massor av dessa senaste 15 (?) åren, mkt pga utrangering från olika förråd osv...

Ofta har säljaren argument som "knappt startad", "Gått max 50 timmar" eller liknande ?

Nu är det ju faktiskt (minst) 50 år gamla motorer det handlar om, frågan är ju mer; -Hur har denna förvarats ?

Jag har skruvar isär några, och blivit nedstämd/överraskad tre ggr - senast ikväll. Inte min motor, men ändå.....

Detta är en "lågtimmars" El-verks 1600:a motor som jag "bara" skulle kolla ventilstyrningar i, för att ägaren ville lägga den i sin Cab som "pålitlig motor".
Samt byta kåpor, svänghjul, generator osv.... Som det ser ut nu, blir det inte mkt kvar av inköpet !? Bilder från efter jag "klätt av den" ;

https://i.imgur.com/McuiveP.jpg

Här är det bortskruvade som är speciellt för elverket, dvs måste ersättas med annat...

https://i.imgur.com/7U9Pnj3.jpg

Lyfte på topparna, ock "kollade" ;-!

https://i.imgur.com/OjcE5iv.jpg

Andra sidan...

https://i.imgur.com/GyRhrhL.jpg

Intressant att det satt 3 olika tändstift, varav ett för långt, och ett bara "för hand" i skruvat - vem kollar det innan provstart??

https://i.imgur.com/3fobwuy.jpg

Alla ringar var rostiga, oljeringar hade fastnat....

https://i.imgur.com/XKEIFiz.jpg
https://i.imgur.com/68EMGxy.jpg

Kolvarna var t o m "blöta" när jag fick loss dom..

https://i.imgur.com/4ygNjjc.jpg

Inte så oväntat var även vevstakar och resten rostiga....

https://i.imgur.com/JoR9Ywg.jpg

Vad vill jag med detta? Ja, inte hänga ut ägaren eller säljaren, utan att det skall till konservering, samt att man inte betalar för mycket för motorer som "legat länge" ?

Jag har inte ändrat format på bilderna, hoppas de går att se i er web-läsare ändå?

Detta är vad som vart kvar, för att sätta ihop en pålitlig 1600:a enkelport...  ICQ/au

https://i.imgur.com/HOApNKv.jpg

2

ICQ/ai
Jösses..... det där var ett exempel som var bra att se nu när jag ska börja jaga motor.... finns ju lite att tänka på ICQ/bw

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

3

Hoppsan!  ICQ/ai  ICQ/bl Det är nog många kärror som rullar med ”nästan nya motorer i nyskick”. Intressant jobb du gjort!  ICQ/bi

Ducati Monster 1200S

4

Jo, jag ville belysa det litegrann....

Förra motorn som jag "fick med" i ett byte var köpt på auktion och skulle vara i prima skick... fick hjälpa till att släpa fram den från "bakom ladan" (det satt en mugg över förgasaren, mot regn) ;-)
När jag plockade (skar) bort det rostiga avgassystemet och kåpor/insugsrör, såg jag direkt att topparna var fyllda med rostigt vatten, samt att blocket var sönderärgat undertill...
Den har stått lutad mot husväggen tre år nu, jag har inte idds plockat isär mera....

-Förrförra var oxå en VW-kamrat som... Skulle byta kamdrev, då han dragit runt motorn utan fördelare i (Gör inte det!!) Totalt igensotade toppar under ventilerna.... Blev blästring och ventilfräs ,-)

Tja, bara mina erfarenheter sista åren -mettis

5

Men tanke på hur denna motorn såg ut på insidan så kan den inte ha gått att dra runt.
Så i detta fallet borde det var lätt att avgöra skicket.

Det första jag tittar på är om det finns ytlig rost på svänghjul,kåpor mm.
En bra förvarad industri motor har ingen rost och blocket ska inte vara ärgat.
Man kan aldrig vara säker innan man delat på motorn och det måste man göra på varenda industrimotor.
Därav de billiga priserna på icke testade industrimotorer.
Men när de är genomgångna och ombyggda för bilbruk är priset ett helt annat.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

6

Det där är i alla fall inte någon Milokonserverad motor från ett beredskapslager med brandsprutor.
När man drar runt dom rinner det konserveringsolja ur avgasventilerna. Har plockat ut några sådana i tjänsten, och efter lite snurrande för att bli av med konserveringen så startade de glatt och spann som aldrig det.

Tråkigt att se hur en motor som ska vara "lågmilare" kan se ut..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7 Senaste redigerad av mettis (2018-12-28 23:44:10)

Tristar skrev:

Men tanke på hur denna motorn såg ut på insidan så kan den inte ha gått att dra runt.
Så i detta fallet borde det var lätt att avgöra skicket.

Det första jag tittar på är om det finns ytlig rost på svänghjul,kåpor mm.
En bra förvarad industri motor har ingen rost och blocket ska inte vara ärgat.
Man kan aldrig vara säker innan man delat på motorn och det måste man göra på varenda industrimotor.
Därav de billiga priserna på icke testade industrimotorer.
Men när de är genomgångna och ombyggda för bilbruk är priset ett helt annat.

Jo, denna motor såg helt bra ut på utsidan med alla plåtar, ingen ytrost eller så....
Vet inte riktigt hur inköpet gick till, ibland köps ju hela "vagnar" med brandspruta eller elverk, kanske inte det första man gör är att "dra runt" ?

8

mettis skrev:
Tristar skrev:

Men tanke på hur denna motorn såg ut på insidan så kan den inte ha gått att dra runt.
Så i detta fallet borde det var lätt att avgöra skicket.

Det första jag tittar på är om det finns ytlig rost på svänghjul,kåpor mm.
En bra förvarad industri motor har ingen rost och blocket ska inte vara ärgat.
Man kan aldrig vara säker innan man delat på motorn och det måste man göra på varenda industrimotor.
Därav de billiga priserna på icke testade industrimotorer.
Men när de är genomgångna och ombyggda för bilbruk är priset ett helt annat.

Jo, denna motor såg helt bra ut på utsidan med alla plåtar, ingen ytrost eller så....
Vet inte riktigt hur inköpet gick till, ibland köps ju hela "vagnar" med brandspruta eller elverk, kanske inte det första man gör är att "dra runt" ?

Först tittar man på utsidan, sen drar man runt motorn, lite ansvar har man själv som köpare.
"Din" motor kan inte ha sett bra ut, den har alla tecken på att vara riktigt dåligt förvarad och dessutom vara välanvänd.
Så här ser en bra förvarad industrimotor ut som jag köpte av en trevlig kille här på forumet.

Post's attachments

vw-34-hk-industri-motor.jpg, 177.88 kb, 1200 x 675
vw-34-hk-industri-motor.jpg 177.88 kb, 163 downloads since 2018-12-29 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

9

När det endå diskuteras industrimotorer så är det kanske värt att belysa hur man tar hand om sitt nyförvärv på bra sätt  ICQ/bk

Jag köpte en 1200 brandspruta billigt av en bekant i våras.
Dom sålde den för att dom inte fick igång den. Det var en civil brandspruta med ca 100 timmar på. Den hade stått still i många år, så magneten var antagligen svag.

Dom försökte starta den utan att ens byta olja på den. Resonerade att den gott kunde starta med den gamla oljan, sen kunde den bytas när motorn var varm.
När den inte startade så tog jag över, bytte olja, kollade under ventilkåporna, drog runt ett gäng varv, körde på starten så trycket kom upp, bytte fördelare.
Sen hoppade den igång direkt.
Körde den hyfsat varm, bytte sen olja igen

Jag är ganska glad att dom inte lyckades stata den  ICQ/bj

Jag tror att om man startar en gammal motor som stått i många år med gammal olja, koks och kondens så halveras livstiden  bara genom att dra igång den ICQ/ai

Så BYT oljan innan du ens funderar på att starta en motor som stått länge. Och kolla igenom den lite innan start, även om den ser bra ut ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Som lasslo skriver, lyft på ventilkåpan så får man en ganska bra hint om skicket i övrigt. Enkelt och snabbt avklarat är det också. Den här motorn kan ju inte sett fager ut där heller.

11

Man får nog inse att tiden har runnit ifrån dom billiga jättefina motorerna som fanns för 10-15år sen. Man skall tänka på att en cylinder är alltid öppen och har motorn stått bara lite fuktigt så är cylindern full med oxid som ser ut som grus och drar man igång motorn då får man räkna med att riva ner och byta den kolven +cylinder. Man skall mer se en industrimotor som ett bra objekt att riva och bygga ihop igen med lite nya delar. Jag startar aldrig en motor utan att riva den först och har alltid behövt byta en del saker som sett mindre bra ut. Gratislunchen är sen länge avskaffad dvs supermotor till ett superlågt pris. Motorer som går bra står inte på ett källargolv utan sitter oftast i en bil. Det finns alltid en anledning varför man plockat ut motorn och det är inte för att den gick bra.

12

Det är ju uppenbart utifrån första bilden att det rör sig om en ren skräpmotor som verkar ha stått i sjumilaskogen.

Mögligt insug, mossa och barr överallt. Denna motor kan omöjligt sett bra ut även med kåpor på.
Ser en motor ut så , så köper man den inte.

13 Senaste redigerad av mettis (2019-01-01 02:25:55)

Faktiskt syntes inget konstigt förräns fläkthuset lyftes av (rentvättad?).... men jag hörde idag av ägaren att det inte var någon större "affär", snarare ett övertagande....

Hur som har jag tagit isär blocket, och konstaterar att det är någon klant som dragit in en lång hjulbult i oljesilen.
Vet ju inte om man kört motorn efter detta(?) men dålig smörjning torde vara stor risk....?

https://i.imgur.com/hE4fYOA.jpg

https://i.imgur.com/hhFfrEJ.jpg

https://i.imgur.com/z3o54a7.jpg

Rena kopparn....

https://i.imgur.com/wiPHTWe.jpg

Tja blocket går att använda om man rensar alla oljekanaler osv + att kamdrevet såg bra ut!