Jag vet att det dykt upp massor av dessa senaste 15 (?) åren, mkt pga utrangering från olika förråd osv...
Ofta har säljaren argument som "knappt startad", "Gått max 50 timmar" eller liknande ?
Nu är det ju faktiskt (minst) 50 år gamla motorer det handlar om, frågan är ju mer; -Hur har denna förvarats ?
Jag har skruvar isär några, och blivit nedstämd/överraskad tre ggr - senast ikväll. Inte min motor, men ändå.....
Detta är en "lågtimmars" El-verks 1600:a motor som jag "bara" skulle kolla ventilstyrningar i, för att ägaren ville lägga den i sin Cab som "pålitlig motor".
Samt byta kåpor, svänghjul, generator osv.... Som det ser ut nu, blir det inte mkt kvar av inköpet !? Bilder från efter jag "klätt av den" ;

Här är det bortskruvade som är speciellt för elverket, dvs måste ersättas med annat...

Lyfte på topparna, ock "kollade" ;-!

Andra sidan...

Intressant att det satt 3 olika tändstift, varav ett för långt, och ett bara "för hand" i skruvat - vem kollar det innan provstart??

Alla ringar var rostiga, oljeringar hade fastnat....

Kolvarna var t o m "blöta" när jag fick loss dom..

Inte så oväntat var även vevstakar och resten rostiga....

Vad vill jag med detta? Ja, inte hänga ut ägaren eller säljaren, utan att det skall till konservering, samt att man inte betalar för mycket för motorer som "legat länge" ?
Jag har inte ändrat format på bilderna, hoppas de går att se i er web-läsare ändå?
Detta är vad som vart kvar, för att sätta ihop en pålitlig 1600:a enkelport...

Det är nog många kärror som rullar med ”nästan nya motorer i nyskick”. Intressant jobb du gjort!