1

Tillbaka efter lång frånvaro pga sjukdom.

Har äntligen fått tag i en buss(en T3) och kosing till den Pro lemet är att den fan inte laddar och är polskreggad för närvarande så jag kan inte söka på registreringsnummer.

Det är en 1982 1,6 liters diesel utan turbo så är det nån vänlig själ som vet vilket av biltemas laddregulatorer som kan passa? Generatorn är så vitt jag vet original och kan säkerligen vara felande den med men det är lätt gjort att byta regulator först. Ska åka och hämta den på torsdag så svar innan dess uppskattas så slipper jag kanske försöka åka 20 mil med bara batterikraft till lysena  ICQ/bk

Mvh//BamCe

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

2

Hej!
I vilket fall som helst så får du ändå plocka ut (växelströms-)generatorn och skruva ut regulatorn ur denna.
Kolla att "kolen" alltså borstarna har bra kontakt med släpringen. Om dom inte har det kan du ha "pro lemet" där.

Det är väl troligtvis en standard Bosch-generator, och dessa är det ju lätt att få tag på reservdelar till, men tag med regulatorn till valfri biltillbehörsbutik, med eller utan "tema" och se om de har något passande i lager.
Apråpå "lager" så kolla kullagren i generatorn också, dessa kan ju behöva bytas ut. Standard Bosch-generatorer är ju vanliga i många europeiska samtida bilar (Volvo, Saab, Opel, MB osv) så det skall ju inte vara några problem att finna delar till dessa. Om inte annat kan ju alltid en bilelektrisk firma hjälpa dig.

Laddningsproblem kan ju ha andra orsaker också, kolla exempelvis kabeln från generatorns anslutning B+ till batteriplus, se till att det är rena kontaktytor, att kabeln är oskadad etc. Titta även över "jorden" chassijorden, minus, generatorns mekaniska upphängningspunkter och eventuella minus eller chassijordkablar.

Kolla även att kontrollampan är hel, om den inte är det, eller har glappkontakt påverkar det laddningen, förmagntiseringsströmmen innan motorn startas går nämligen genom denna kontrollampas glödtråd, och utan den strömmen blir det ingen laddning då generatorn börjar snurra. Glapp i tändningslåset kan även vara en felkälla, beroende på hur det är kopplat i din buss.

ICQ/aq Sedan har jag hört talas om att "fjärrvärmedirektören" och även "Mr. Murphy" kan ställa till det och orsaka diverse problem, men innan du går på den linjen så kolla de saker först som jag nämnde här ovan.

Sedan då det generella problemet med polskreggade fordon, men är sällan anonym eller diskret i sådana, det syns ju "pålacken", varifrån fordonet härstammar...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Hej!
I vilket fall som helst så får du ändå plocka ut (växelströms-)generatorn och skruva ut regulatorn ur denna.
Kolla att "kolen" alltså borstarna har bra kontakt med släpringen. Om dom inte har det kan du ha "pro lemet" där.

Det är väl troligtvis en standard Bosch-generator, och dessa är det ju lätt att få tag på reservdelar till, men tag med regulatorn till valfri biltillbehörsbutik, med eller utan "tema" och se om de har något passande i lager.
Apråpå "lager" så kolla kullagren i generatorn också, dessa kan ju behöva bytas ut. Standard Bosch-generatorer är ju vanliga i många europeiska samtida bilar (Volvo, Saab, Opel, MB osv) så det skall ju inte vara några problem att finna delar till dessa. Om inte annat kan ju alltid en bilelektrisk firma hjälpa dig.

Laddningsproblem kan ju ha andra orsaker också, kolla exempelvis kabeln från generatorns anslutning B+ till batteriplus, se till att det är rena kontaktytor, att kabeln är oskadad etc. Titta även över "jorden" chassijorden, minus, generatorns mekaniska upphängningspunkter och eventuella minus eller chassijordkablar.

Kolla även att kontrollampan är hel, om den inte är det, eller har glappkontakt påverkar det laddningen, förmagntiseringsströmmen innan motorn startas går nämligen genom denna kontrollampas glödtråd, och utan den strömmen blir det ingen laddning då generatorn börjar snurra. Glapp i tändningslåset kan även vara en felkälla, beroende på hur det är kopplat i din buss.

ICQ/aq Sedan har jag hört talas om att "fjärrvärmedirektören" och även "Mr. Murphy" kan ställa till det och orsaka diverse problem, men innan du går på den linjen så kolla de saker först som jag nämnde här ovan.

Sedan då det generella problemet med polskreggade fordon, men är sällan anonym eller diskret i sådana, det syns ju "pålacken", varifrån fordonet härstammar...

Jo jag har kollat i reparationsmanualen jag har och på youtube, samt att verktyg och en ny regulator(hittade vilken som borde passa på tema butiken och mecano), multimeter, en burk respektive av oxide clean och electronic clean, och minst två stycken 75 ampere batterier.

"fjärrvärmedirektörn" och "herr Murphy" har sagt att så länge jag inte skaffa en bil från 1990 eller nyare ska dom försöka hålla sig lugna

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

4

Vad bra! ja nyare bilar är ju så himla digitala, och har så konstiga skruvskallar att man inte kan skruva själv.

Multimeter är bra, tångamperemeter som kan mäta likström är bättre.
Mät spänningen (i volt) över startbatteriet med motorn avstängd respektive med motorn igång, se om det blir någon skillnad. Om generatorn laddar som den skall bör spänningen vara mellan 13,9 och 14,1 volt på ett ungefär.
Med en billig tångamperemeter greppar du om kabeln B+ och mäter strömmen i denna, med nystartad motor bör strömmen vara omkring 30A (ampere)* för ett sedan minska allteftersom batteriet tar åt sig laddning.

* ja om du nu har en generator som kan leverera 30A, det finns olika typer.

Två batterier, lätt att tro att du då har ett startbatteri som försörjer bilens grundläggande elsystem, och det andra batteriet "förbrukningsbatteri" som då försörjer bodelens funktioner, om det är riktigt kopplat.
Utan att veta hur det är i dieselbussarna kan det också vara så att du har två helt parallellkopplade batterier för start och "allting" då vinterkalla dieslars startmotorer drar bra mycket mer ström en de till bensinmotorerna, men troligare att du har start- och förbrukarbatterier.

Båda skall laddas av generatorn, och det är separata start- och förbrukarbatteri skall det finnas en laddningsfördelare eller batteriseparator mellan dessa. "Tema-butiken" har en väldigt bra och billig sådan batteriseparator i sitt marina sortiment.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Det är faktiskt bara ett batteri då folkadieslarna har glödstift, tillskillnad från transiten jag hade ett tag som bara körde på kompressionständning. Den var segare än Satan att få igång på vintern även med nyladdade batterier.

Jo jag sk ta med mig extra batterier och min multimeter är just en sån med tång på ICQ/ag

Ja skiljerelä ska införskaffas i framtiden, men kommer nog också att byta generatorn från en 65 till en 100 ampere förutsatt att motorn klarar det då 1,6 liters dieseln inte är den mest kraftfulla motorn. :'D

Kommer bli intressant framöver då jag även ska nästan totalrenovera en Chevrolet Starcraft van med en 350 V8 utöver att fixa Folkabussen. ICQ/ag

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

6

NU är ju frågan vart jag kan koppla D+ tills vidare så bussen är körbar.

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

7 Senaste redigerad av Björn J. (2018-12-20 10:00:46)

D+, "dynamo +"
På likströmsgeneratorena kopplas denna mellan D+ på generatorn och D+ på laddningsrelät.
I princip likadant på växelströmsgenaratoprerna med separat regulator, här finns även D- och DF. D+, DF och D- blir tre parallella kablar mellan genarator och regulator. men D+ har en förgrening som går till laddningskontrollampan. Strömmen som flyter från tändningslåset genom denna lampas glödtråd blir till en ström som förmagnetiserar fältspolen i generatorn, så att det bildas ett svagt magnetfält redan innan generatorn börjar snurra, kontrollampan jordas sedermera via spolen i generatorns gods (eller via D-, minns nu inte exakt). Om den inte finns ett magnetfält redan från början blir det ingen laddning. När sedan generatorn börjar att ladda blir D+ positiv, eller, alltså den får högre potential, kontrollampan får då plus från två håll och slocknar.

Jasså du har så  kraftig generator, ja en diesel... jag tänkte väl mer 70-tals typ 1 med små generatorer, ja men du förstår principen.
Ja förvärmningen drar ju många ampere (min marindiesels glödspiraler drar omkring 10 A styck, och det är en sexcylindrig maskin), därför två parallellkopplade batterier, då behöver du ingen batteriseparator eller laddningsfördelare, då dom är parallellkopplade multipliceras kapaciteten med två, elektriskt sett är två parallellkopplade likadana batterier en enhet. Viktigt att parallellkopplade batterier är identiska.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."