Hej!
I vilket fall som helst så får du ändå plocka ut (växelströms-)generatorn och skruva ut regulatorn ur denna.
Kolla att "kolen" alltså borstarna har bra kontakt med släpringen. Om dom inte har det kan du ha "pro lemet" där.
Det är väl troligtvis en standard Bosch-generator, och dessa är det ju lätt att få tag på reservdelar till, men tag med regulatorn till valfri biltillbehörsbutik, med eller utan "tema" och se om de har något passande i lager.
Apråpå "lager" så kolla kullagren i generatorn också, dessa kan ju behöva bytas ut. Standard Bosch-generatorer är ju vanliga i många europeiska samtida bilar (Volvo, Saab, Opel, MB osv) så det skall ju inte vara några problem att finna delar till dessa. Om inte annat kan ju alltid en bilelektrisk firma hjälpa dig.
Laddningsproblem kan ju ha andra orsaker också, kolla exempelvis kabeln från generatorns anslutning B+ till batteriplus, se till att det är rena kontaktytor, att kabeln är oskadad etc. Titta även över "jorden" chassijorden, minus, generatorns mekaniska upphängningspunkter och eventuella minus eller chassijordkablar.
Kolla även att kontrollampan är hel, om den inte är det, eller har glappkontakt påverkar det laddningen, förmagntiseringsströmmen innan motorn startas går nämligen genom denna kontrollampas glödtråd, och utan den strömmen blir det ingen laddning då generatorn börjar snurra. Glapp i tändningslåset kan även vara en felkälla, beroende på hur det är kopplat i din buss.
Sedan har jag hört talas om att "fjärrvärmedirektören" och även "Mr. Murphy" kan ställa till det och orsaka diverse problem, men innan du går på den linjen så kolla de saker först som jag nämnde här ovan.
Sedan då det generella problemet med polskreggade fordon, men är sällan anonym eller diskret i sådana, det syns ju "pålacken", varifrån fordonet härstammar...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."