1

Hej,
Min bil typ 1 blev omlackerad 2011 av förra ägaren, jobbet gjordes på en välrenommerad lackfirma.
Bilen var från början rostfri, fick nya skärmar och det var ganska lite spackeljobb.Lacken är metallic, så med klarlack.

Enligt uppgift från lackeraren användes INTE vattenbaserade produkter.

Han som lackat har ingen idé om vad som hänt. Jag har ännu inte velat slipa ned någon av bubblorna/släppen för att se vad som finns under. Någon garanti är inte på tal, det var för länge sedan.

Några av släppen fanns enligt uppgift av förra ägaren strax efter lackeringen. Varför inget gjordes då vet jag inte. Jag såg dem 2017 när jag köpte bilen och de ser likadana ut idag. Dock verkar det ha uppstått ett par nya mindre släpp.

Någon som kan gissa vad det beror på, och vad jag kan/bör göra? Om jag måste lacka om bilen, behöver man gå ned till plåtrent överallt för att inte riskera nya släpp i framtiden?

Samtliga släpp är i eller direkt intill olika veck i plåten. Några är bara 1 cm, den längsta är ca 6 cm. trycker man försiktigt så känner man att det är luft under.   

Vad säger alla ni kunniga?

Post's attachments

Attachment icon släpp 1.jpg 327.75 kb, 4 downloads since 2018-12-11 

Attachment icon släpp 2.jpg 210.03 kb, 3 downloads since 2018-12-11 

Attachment icon släpp 3.jpg 267.15 kb, 4 downloads since 2018-12-11 

2

Utan att veta vill jag tro att det är lackeraren som gjort något fel.
Ser ut som lacken krympt?
Jag ska höra med min lackerare, han vet garanterat.

Typ 1 = November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-12-14 19:34:31)

Lack sitter inte bättre än vad det sitter på.
Frågan är om den var plåtren vid lackeringen. eller ocm den bara var nedmattad.
Och man hade vaxrester eller andra orenheter, som gjorde att grundfärgen inte bet.

Men man får inget svar innan man petat hål och tittat under.
Med detta sagt så verkar krympteorin trolig.
Men hur undviker man den?.

4

Liknande blåsor har jag dessvärre på en av mina omlackade bilar. Tror, som Mr 56 är inne på, att det är dåligt tvättat och taggat innan lacken har blåsts på. Dvs ytan har inte varit helt ren från damm och otyg.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1950, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2004

5

Jag tippar på att att det är nå wax som legat sen förr.
Men brukar bli som mer krakelering av det.
Ser ju nästan ut som rostrosor under.  ICQ/bk

Tomato Potato
Dyslexiker..

6

Dom blåsor som uppstått är säkerligen inte rost utan helt enkelt dålig vidhäftning kan bero på lite för lång
väntetid innan man lagt klarlacken eller att man vid rengöringen innan färgen lades missade lite där. Kan också
bero på att grunden varit tunn eller obefintlig på dessa ställen och torkas bilen i ugn så påskyndas detta och
uppstår ganska snart efter lackering. Skrapa, slipa ut grunda och lägga ny lack är väl tyvärr enda motmedlet
men har du tillgång till en bra lackerare så kan han/hon punktbättra sånt här osynligt. Lycka till.

7

Tack för alla seriösa svar. Tristar, vore intressant om du fick talat med din lackerare.

Det faktum att alla släpp är i plåtveck får mig att tro att lacken krympt. Den är liksom "spänd" över släppet känns det som. Att det skulle var just och bara där som man slarvat med rengöring är kanske mindre troligt?. Övriga ytor är mycket fina, inte minsta spricka, apelsinskal, knottror eller annat.

Har visat den för en lackerare, han sa det" säkert" var vattenbaserade produkter som inte torkat innan baslacken kom på, sen bildas ånga som reser lacken särskilt på sommaren i het sol. Detta skulle enligt honom bara bli mer och mer, och sen skulle det dessutom börja rosta. Men fick sen tag på dem som gjort jobbet, dom lovar heligt att dom aldrig någonsin använt vattenbaserat. Vad ska man tro....  ICQ/bn

Att det ska gå att punktbättra låter lovande! Huven är värst, den kan man lika bra lacka om hela. Men på några andra ställen är kanske punkt eller sektion möjlig.

Nu har det gått 7 år sedan lack, frågan är om det kommer poppa upp fler släpp framöver, då är kanske punktinsatser bortkastade......suck suck.

Fler tankar om detta, alla ni kunniga? Tackar.

8

Jag är i Spanien men kommer till Sverige den 17. Då kommer jag träffa Mats.
Den överlägset mest kunniga billackerare jag någonsin mött. Han älskar sitt jobb.

Jag tror inte heller är det skulle vara dåligt underarbete just där lacken släppt.
Men gissar på att det är de nya färgerna ihop med okunskap från lackeraren som är orsaken.
Troligen kommer du aldrig få ett 100% svar på ditt problem, utan det är bara att göra om och göra rätt.

Nu är det tillåtet igen att använda de gamla pålitiga lösningsmedelbaserade färgerna igen.

Typ 1 = November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

9

Jag måste tillägga att jag själv råkat ut för detta men endast då det rört sig om vattenbaserade färger då det bildats små irriterande blåsor
och även släpp då klarlacken kommit på.

10

Petar du hål på dessa "blåsor# är jag säker å att du hittar 1: icke nedmattad lack/grundfärg, 2: sprutspackel, 3: icke genomhärdad grund. 4: rester av färgborttagningsmedel som inte är ordentligt borttaget, 5: slarv med rengöring/slipning i veck.
Som de flesta skriver: peta bort blåsorna och kolla.
Tråkigt i vilket fall som helst.

11

Tack alla för era svar! Kanon!

Enklast är nog att slipa ned och lacka om huven eller en dörr, så vet man mer. Tänker att huven nog syns minst om man råkar få en liten nyansskillnad, eller vad tror ni?
Övriga blåsor sitter på "icke lösa " partier som dessutom kan vara lite svåra att avgränsa för del-lackering. Allt runt sufletten (är en cab)  är extra jobbigt att maska eller demontera.

Det jag lurar mest på nu är risken för att problemen fortsätter att öka i omfattning, eller om det kan uppstå rostskador under lacken. Just nu kan jag leva med blåsorna, mest jag som ser dem om jag ska vara ärlig. Kan man leva med det några år till så hinner man kanske  (tyvärr) få andra lackskador som stenskott, och då är det "roligare" att lacka om rubbet. Men nu känns det surt, den är som ny i övrigt.   

Tack alla, och God Jul på er!