Björn: Du kanske hade tur att lite rostlösare letade sig ner i gängorna efter att du hade värmt på blocket. Men du hade nog lite tur ändå.
Min erfarenhet är att tålamod, känsla för feeling och tålamod är receptet i liknande fall. Visst är svetsknepet ett av de mer användbara, men det kan ibland vara svårt att få bra "genombränning" på svetsen, hög strömstyrka krävs, annars släpper svetsen. Tricket med att använda bricka för åtkomligheten var ju bra, för ofta blir problemet med en mutter just att hålet blir för djupt för att man ska kunna få bra genombränning i botten där den avdragna gängan finns.
Iom att svetsen producerar värme gör det även att ev korrosion kristalliserar och släpper. Därför är brännare det näst bästa knepet enligt mig. Vi som inte har tillgång till acetylen, får nöja oss med gasol och det går, men man får värma väldigt länge. Jobbade en gång med ett par gamla bakvagnsnav till early bay och skulle ha loss några rejäla skruvar (som förvisso inte gått av, men som satt som berget) och fick värma en kvart på varje ställe för att hetta upp godset tillräckligt, men då släppte det. Problemet i en motor kan ju vara att man ibland är nära känsliga material (tex packningar) men just en cylinderpinnskruv borde sitta lämpligt till för lite värme. Jag är väldigt skeptisk till felgängade skruvutdragare, men några gånger har det funkat, men man får verkligen ta det piano och försöka känna om momentet kan vara tillräckligt för att dra av godset i utdragaren. När skruvgängan sticker ut är svetstång mitt bästa tips (om åtkomligheten medger det), såklart även då i kombo med värme.
Lycka till och ta det försiktigt så du får nyktert överväga alla alternativ om det känns som att den inslagna vägen är fel väg att gå. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't