1 Senaste redigerad av TimK (2018-12-14 17:44:30)

Hej har problem med min ena motor det är en 1200 som en av de nedre motorfäste pinnbultarna är av på.
Den är av på så sätt att inget sticker ut av den, hur hade ni gjort? Inte vågat mig på använda urdragare än då jag är rädd att dem skulle gå av/skada blocket. Går det bra att köra med bara 3 eller är det helt uteslutet?
ICQ/bu

Är en fin 122:a 1200cc som inte gått så mycket som jag använder då och då som reserv.

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

2

I vissa situationer brukar jag ta en lämplig flatbricka och med ganska stor strömstyrka  svetsa fast den. Därefter en lämplig mutter, kanske M16 och svetsa den i brickan. Även en mindre mutter kan svetsas direkt om man med försänkare sänker ner kanterna på mutterns hål. Efter svetsning krymper den gängade skruvbiten och brukar med lätthet komma bort.

3

Nyligen borrade jag ur en pinnbult med snabbgående tryckluftsdriven borrmaskin, började med 3 mm, ökade till 6 eller om det var med 7 mm och fick ned en "svinpitt" under tiden sprayade jag med rätt mycket rostlösningsvätska, använde sådan istället för kylvätska vid borrningen. Vid urdragningsförsök satt den fortfarande fast, men efter svordomar och andra besvärjelser och behandling med gasoldbrännare (rostlösningsvätskan brann bara litet granna) kunde jag till slut vrida någon halv millimeter, osäker på om det verkligen var pinnbulten jag vred tröttnade jag, sprayade på mer rostlösningsvätska och lät det stå orört i ett dygn. Dagen därpå kunde jag mot förmodan succesivt lirka ut pinnbulten i hela sin längd. Behövde då inte använda gasolbrännaren.
Jag kanske hade tur? jag hade gjort likadant för att få ut de avdragna maskinskruvarna i blocket till avgasröret för några år sedan. Jag saknar svets, om jag haft svets och kunnat hantera densamma så låter Kjells förslag ovan som en väldigt bra lösning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn: Du kanske hade tur att lite rostlösare letade sig ner i gängorna efter att du hade värmt på blocket. Men du hade nog lite tur ändå. ICQ/bn

Min erfarenhet är att tålamod, känsla för feeling och tålamod är receptet i liknande fall. Visst är svetsknepet ett av de mer användbara, men det kan ibland vara svårt att få bra "genombränning" på svetsen, hög strömstyrka krävs, annars släpper svetsen. Tricket med att använda bricka för åtkomligheten var ju bra, för ofta blir problemet med en mutter just att hålet blir för djupt för att man ska kunna få bra genombränning i botten där den avdragna gängan finns.

Iom att svetsen producerar värme gör det även att ev korrosion kristalliserar och släpper. Därför är brännare det näst bästa knepet enligt mig. Vi som inte har tillgång till acetylen, får nöja oss med gasol och det går, men man får värma väldigt länge. Jobbade en gång med ett par gamla bakvagnsnav till early bay och skulle ha loss några rejäla skruvar (som förvisso inte gått av, men som satt som berget) och fick värma en kvart på varje ställe för att hetta upp godset tillräckligt, men då släppte det. Problemet i en motor kan ju vara att man ibland är nära känsliga material (tex packningar) men just en cylinderpinnskruv borde sitta lämpligt till för lite värme. Jag är väldigt skeptisk till felgängade skruvutdragare, men några gånger har det funkat, men man får verkligen ta det piano och försöka känna om momentet kan vara tillräckligt för att dra av godset i utdragaren. När skruvgängan sticker ut är svetstång mitt bästa tips (om åtkomligheten medger det), såklart även då i kombo med värme.

Lycka till och ta det försiktigt så du får nyktert överväga alla alternativ om det känns som att den inslagna vägen är fel väg att gå. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

bara liten fundering... varför gick pinnbulten av???  momentet som topparna sitter med är ju inte jättelikt...
att köra med en mindre är inte rätt...
plocka ut maskinen då det ju är enkelt ..
gör rent ... det bästa vore att antingen spänna upp i fräs eller mycket stadig pelarborr och borra ut blocket  ja pinnbulten.. rensa ut gängan dit med "ny" Pb
Att svetsa kan ofta gå... då får man skydda blocket med en grov bricka och  sakta bygga upp pinnbulten med svetsen till man är över ytan.sedan på med en mutter.. dock detta kan ta några gånger innan det lyckas... då har det blivit värre att borra ur den gamla pinnbulten. om man ångrar sig..
när ändå maskinen är ute..
renovera den.. om så ej gjorts på dom senaste 10tusen milen .. så är det dags ändå.
eller köp en motor från tex en vattenspruta eller elverk och byt ut maskinen..
om man inte är duktig  med svets borr eller dylikt lämna till någon som är.man vill ju kunna lita på grejerna...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av TimK (2018-12-13 22:19:30)

Hej igen tack för alla tips ska ta och försöka mig på något av dem efter jul när tiden finns.

michaelth: Den är från ett elverk som inte gått så mycket mer än ett par timmar av att dömma skicket så kommer inte riva isär den än på ett tag.

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

7

Tålamod är som sagt det bästa verktyget.

Till Äventursbussen började jag olja en lös bakvagn året innan jag skulle demontera växellåda, bromsar etc, och med inoljning medelst olika smörjor varje halvår, dvs 3ggr så lossnade alla bultar utan knot.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Instämmer i Michaelths fundering; Varför gick pinnbulten av?
För att dra av en topplocksbult måste man säkert använda minst tio gånger rekommenderat moment.
Och hur ser i så fall toppen ut efter den behandlingen?!?

Tim undrar om man kan köra med "bara tre". Är det kanske en av dom små pinnbultarna till oljepumpen som gått av?
Då kan du pröva att köra med tre pinnar. Locket är ju kraftigt, och du märker om det läcker olja.

Bultarna till topparna måste finnas där allihopa, dragna med försiktighet och rätt moment.

9

Hej igen, nej tror du har missförstått vad som är av, det är en av dem nedre (2)pinnbultarna som sitter längst ner på motorn som går in i växellådan som är av.

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

10 Senaste redigerad av michaelth (2018-12-14 13:33:03)

okey... helt annan sak..den borde vara där.. men då vikten på motorn lär pressa motorn neråt, så kanske det i alla fall fungerar utan problem..
men visst den har ju en funktion så utan blir ju trycket högre på dom andra 3 infästnings punkterna vid frikoppling..

helt klart har jag missförstått dig.. utgick från att det var en topplocksbult..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Jag har kört med tre bultar mellan motor/låda i tidigare liv... ;-)
Även trimmat.. Ibland "glömde man att när man har Doghouse oljekylare, skall ha en gängad hylsa i blocket...
Har alltid hållit, såklart på ett elverk med 1200.a likaså - men det är klart du skall försöka reparera det iallafall.

Man kan göra på flera sätt, men seriösast är ju att slipa änden plan, körnslag exakt i mitten och sedan borra i flera steg.
"Baklängesborr" använder jag + värme, men det beror väl vad man har tillgång till?

Lycka till

12

Jag har lossat flera avdragna skruvar i aluminum där skruven varit under aluminiumet.
Barnbarnen kör cross ;-)

Välj en bricka med lite mindre hål än skruven (skyddar aluminiumet)och börja svetsa med Mig i mitten på skruven så du bygger upp en "kulle" som du kan svetsa fast brickan i.
Sen är det bara att bränna på en mutter på brickan, mest för det är lättare att skruva då..

Börja med att dra åt försiktigt och sen lossa, gärna när det är så varmt som möjligt.

Man kan skippa brickan bygga upp en "kulle" sen på direkt med en muttertång, funkar bäst med  M6, men även med M8.
https://www.swedol.se/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/t/vt-6940.jpg

Lossar bricka/mutter/"kulle" är  det bara att börja om.

Så gör jag.

"ljushuvud"

13

Mr 56 skrev:

Jag har lossat flera avdragna skruvar i aluminum där skruven varit under aluminiumet.
Barnbarnen kör cross ;-)

Välj en bricka med lite mindre hål än skruven (skyddar aluminiumet)och börja svetsa med Mig i mitten på skruven så du bygger upp en "kulle" som du kan svetsa fast brickan i.
Sen är det bara att bränna på en mutter på brickan, mest för det är lättare att skruva då..

Börja med att dra åt försiktigt och sen lossa, gärna när det är så varmt som möjligt.

Man kan skippa brickan bygga upp en "kulle" sen på direkt med en muttertång, funkar bäst med  M6, men även med M8.
https://www.swedol.se/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/t/vt-6940.jpg

Lossar bricka/mutter/"kulle" är  det bara att börja om.

Så gör jag.

Jag kör med svetstång, jag säger inte att det går bättre, men enklare då man slipper hålla i pluppen man svetsat.
Jag använder enavkapad svetstång så man kan nypa fast längst in på svetstången.
Då nyper den oändligt hårt, så pass att man kan deformera pluppen, så lite känsla erfodras.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!