Trådstart om en bubbla jag ägt 2 ggr och några år totalt, men aldrig åkt i. Första gången ägde jag den 2009-2010. Den hade en ägare från ny (hösten 60) till 97 då han dog. Nån ärvde den som 1998 sålde den till J Eriksson i Norrsundet strax norr om Gävle (där den även rullat sedan ny). Han besiktade den och körde lite med den. J Eriksson ställde av den 2000 och den blev stående till jag köpte den av honom 2009.
En kort sammanfattning av vad som skett med bubblan de sista 9 åren.
6 September 2009 köpte jag alltså den i Norrsundet.
Jag började med att plocka av bakskärmarna för att laga rosten som jag sett. Men det var värre än jag trott och tröttnade.
Jag parkerade den i uthuset och hoppades väl den skulle laga sig själv.. Det hör till saken att jag dagen efter jag köpte bubblan, fick hem en 60:a Ghia cab jag köpt i USA. Så den var väl liiite roligare att pyssla med.
Före. Den hade bla en del plåtskador i fronten. Den 29 dec 2009 åkte Ghian ner i garaget och bubblan parkerades i uthuset.
Efter
Jag hade tänkt att bubblan skulle vara ett snabbfix så jag hade nåt att åka i under tiden Ghian fick lite kärlek.
Bubblan blev stående i uthuset fram till juli 2010 då en kompis köpte den. Han kapade bort lite rost innan det stannade av där också. 
Den blev sen stående orörd hos honom.
Några år senare ville han sälja den. Så i november 2016 köpte jag tillbaka den. Jag hade då inte haft nån folka på ett par år. Jag hade tröttnat på det och testade lite olika jänkare korta perioder. Bla dessa.

Men det var ju inte alls kul.
Så jag tyckte det var dags för en folka igen! Och om man blundade för rosten så var det den bästa bubblan enligt mig då det var en 61:a. Små bakljus, helsynkad låda och att den sen är svart är helt rätt enligt mig. Samma vecka köpte jag ett soltak från en 60:a.
Nu började bilden klarna hur jag ville att den skulle se ut. Soltak, trevligare hjul och gärna nån roligare drivlina vore väl kul? Macke fick samma dag frågan om han kunde tänka sig att montera soltaket. Och det skulle han fixa. Jag släpade ner den i garaget för att laga rosten som fanns. Men jag insåg ganska snart att det var inte roligare att laga rost 2016 än 2009.. Suck! Vad fan gör jag nu då? så jag frågade Macke. Och det skulle väl också kunna gå vägen.
I December 2016 kom det ut en annons på en 2165:a som The Messiah här på forumet som sålde. Den skulle byggas då den sålts då man fick bestämma komp och kunna välja kam. Jag tänkte att det är ju precis vad den behöver. Så jag köpte den. Nu föll pusselbitarna på plats.
Sen gör vi ett snabbt hopp fram till maj 2018 då jag fick motorn!

Och nån vecka senare fanns det plats för bubblan hos Macke i Rommegaraget. Så den fraktades dit. 

Nu rullade det på bra! Macke gjorde under tiden ett hästjobb och slutförde bla sin stenhårda BD-panel under tiden så det tog nån månad extra.
Rosten (det mesta) lagades. Det finns lite kvar i framskärmarna. De ska bytas ut på sikt. Och så blev den med soltak.
Hm, vad hände med bilden?
Och igår 17 November hämtades den! 
Fasen va skönt! Nu är det bara resten kvar!
Den ska nu få polerade fuchskopior, deep6 bak och 5,5 fram som ska detaljeras av mig. Fram ska den sänkas med droppspindlar och lite smalnad framvagn med sänksatser. Bak ska den sänkas ytterst lite. Ev inte alls. Det beror på vilka däck det blir. Jag vill ha wide-ovaldäck men tycker inte de är värda det de kostar. man ska isf ha radialvarianten och de kostar ännu mer fläsk. Men vi får se. Växellådan ska bytas ut mot nåt med 3,88 och ev en superdiff.
i cockpiten får den en hastighetsmätare med tripp och en MotoMeter 3 in 1 mätare.
Nån roligare ratt och växelspak bör jag väl kunna hitta nånstans.
Nu kör vi! I sommar ska det åkas bubbla igen! 
1 2018-11-18 21:17:49 Senaste redigerad av jerry (2018-11-19 20:51:15)

ser fram mot fortsättningen 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Back with a bang! go go go 
Kul att se! Vilket märke blir det på Fuchs-kopiorna?
John Brown Wheels, JBW
Kul att se! Vilket märke blir det på Fuchs-kopiorna?
Härligt! Kör hårt 
Gött, -61 soltak is da shit.

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nice!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Trevilgt! Nu när rosten är nästintill borta är det ju det roliga kvar. Finmekning...kulmekning..
Jag ska om ett tag lacka ett par framskärmar och en del annat. Är det nån som vet om den här sprutan är nåt att ha?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … 211/#tab04
Den verkar ha fått bra kritik. Jag har ett par "riktiga" sprutor som jag ärvde efter farsan. Men de verkar verkar för svåra att ställa in. Jag har aldrig lackat nåt själv mer än med sprayburk tidigare.

Härligt, kommer bli kalas de här
![]()
Jag ska om ett tag lacka ett par framskärmar och en del annat. Är det nån som vet om den här sprutan är nåt att ha?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … 211/#tab04
Den verkar ha fått bra kritik. Jag har ett par "riktiga" sprutor som jag ärvde efter farsan. Men de verkar verkar för svåra att ställa in. Jag har aldrig lackat nåt själv mer än med sprayburk tidigare.
Den är helt ok tycker jag lätt att ställa in samt ok pris grundade min med den upplevde att den la fina jämna lager, lackade dock resten med en FLG-5.
Var första gången jag lackade något med färgspruta kan tilläggas så är absolut inget proffs men blev mycket bättre än vad jag trodde att jag var kapabel till bara att testa sig fram och kolla mycket youtube videos:)
http://www.garaget.org/?car=357162
jerry skrev:
![]()
Jag ska om ett tag lacka ett par framskärmar och en del annat. Är det nån som vet om den här sprutan är nåt att ha?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … 211/#tab04
Den verkar ha fått bra kritik. Jag har ett par "riktiga" sprutor som jag ärvde efter farsan. Men de verkar verkar för svåra att ställa in. Jag har aldrig lackat nåt själv mer än med sprayburk tidigare.Den är helt ok tycker jag lätt att ställa in samt ok pris grundade min med den upplevde att den la fina jämna lager, lackade dock resten med en FLG-5.
Var första gången jag lackade något med färgspruta kan tilläggas så är absolut inget proffs men blev mycket bättre än vad jag trodde att jag var kapabel till bara att testa sig fram och kolla mycket youtube videos:)
Håller med Jula sprutan funkar.
"Problemet" med färsprutor är att man skruvar isär för rengöring, och lackar man proffesionelt så blir det kanske flera gånger om dagen. Och det klarar inte Julas Och Biltemas av så bra.
Sen har det dyrare bättre toleranser så man kan ställa in samma läge lättare.
Underarbete är 99% av en lackering.
Jag har köpt en Julaspruta nu. Det ska bli spännande att testa den sen. Tack för alla tips!
Jag har en sån spruta, är var iofs. Första gången jag lackade men jag tyckte den var bra och enkel att använda 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Hm, snart är det dags att detaljera fälgarna. Är det nån här som gjort det och kan rekommendera nåt bra knep? Om jag inte kommer ihåg helt fel så är ju den svarta färgen på samma "höjd" från kanterna oavsett om det är ekrar eller fälgbana. Jag har tex sett de som doppar hela fälgarna i en stor bunke så de färgas till rätt nivå. Måste vara väldigt svårt att få det rätt enligt mig. Ett annat är att maskera igen hålen och hälla färg i fälgen så det kommer till rätt nivå. Då gäller det bara att fälgen ligger plant och att man fyller på försiktigt. Tror jag iaf. Och sista sättet jag känner till är att maskera och lacka. Då kan det bli både snett och vint och kan orsaka att folk man passerar blir hypnotiserade. Plus att man väl får en maskeringskant efter tejpen. Jag är sugen på att testa den där man häller i färg i fälgen. Nån som gjort nåt av sätten eller har ett bättre tips?
Min betänklighet med att hälla färg i fälgen är hur du säkerställer vidhäftningen, de uppsättningar jag har detaljerat har jag maskerat, slipat, lagt tunt med grund sedan lackat svart.
Jodå. Vidhäftningen har jag också funderat över. Man vill ju bara göra det en gång.
Min betänklighet med att hälla färg i fälgen är hur du säkerställer vidhäftningen, de uppsättningar jag har detaljerat har jag maskerat, slipat, lagt tunt med grund sedan lackat svart.
Hej, har hört folk som lyckats med det där hälla i, här är ett exempel: http://www.themotoringjournal.com/featu … -home.html
Det gäller nog att spä ordentligt och va noga med att det ligger i våg men inga vågor...
Jag vågade inte utan använde x-antal meter tejp. lite bilder från det:
5,5or från Heritage, tycker de ser okej ut. 6,9kilo. 
Ville inte ha kvar märkningen vid hjärtat, den översta krumelurtexten har jag sett på typ alla moderna alufälgar, vad betyder den?
Borta:
Sen var det någon timmes maskering, Först tunn vinyltejp och sen täcka av allt som inte ska vara svart. 
På med etsprimer, en snurrbar garagepall var guld värd, bra tips, då kan du stå still och snurra fälgen istället, Det är alltså en snurr pall under kartonglocket där.
Sen sidenmatt svart


kör utan centrumkåpor för lite rejsigare intryck. kopielocken som följer med är ju inte så korrekta ändå.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Det blir nog maska och lacka. Det var länken du visade som jag menade där man fyller fälgen med färg.
Men oavsett lackval så behöver jag veta hur mkt som ska lackas.
Är det nån som vet måtten på 5,5 och deep6? Mätt från ytterkanten på fälgkanten. Vill ha det som originalfuchsen då det ser bäst ut.
Hej, har hört folk som lyckats med det där hälla i, här är ett exempel: http://www.themotoringjournal.com/featu … -home.html
Det gäller nog att spä ordentligt och va noga med att det ligger i våg men inga vågor...
Jag vågade inte utan använde x-antal meter tejp. lite bilder från det:
5,5or från Heritage, tycker de ser okej ut. 6,9kilo.Ville inte ha kvar märkningen vid hjärtat, den översta krumelurtexten har jag sett på typ alla moderna alufälgar, vad betyder den?
Borta:
Sen var det någon timmes maskering, Först tunn vinyltejp och sen täcka av allt som inte ska vara svart.
På med etsprimer, en snurrbar garagepall var guld värd, bra tips, då kan du stå still och snurra fälgen istället, Det är alltså en snurr pall under kartonglocket där.
Sen sidenmatt svart
kör utan centrumkåpor för lite rejsigare intryck. kopielocken som följer med är ju inte så korrekta ändå.
25 2019-01-01 12:05:09 Senaste redigerad av rickard m (2019-01-01 12:08:46)
Tänk rakt, så som dopp hade gett, "centrumblomman" ska vara lika och så att det blanka klättrar över radien snyggt utåt, och de plana mutterytorna täcks ordentligt med lite marginal, sen ska den linjen projiceras ut på fälgbanan, blir fel när man försöker maxa kanten, finns inga genvägar till bred kant, just go wider

Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

