1 Senaste redigerad av jerry (2018-11-19 20:51:15)

Trådstart om en bubbla jag ägt 2 ggr och några år totalt, men aldrig åkt i. Första gången ägde jag den 2009-2010. Den hade en ägare från ny (hösten 60) till 97 då han dog. Nån ärvde den som 1998 sålde den till J Eriksson i Norrsundet strax norr om Gävle (där den även rullat sedan ny). Han besiktade den och körde lite med den. J Eriksson ställde av den 2000 och den blev stående till jag köpte den av honom 2009.
En kort sammanfattning av vad som skett med bubblan de sista 9 åren.
6 September 2009 köpte jag alltså den i Norrsundet. 
http://forumbilder.se/H8NAC/dsc00543.JPG
Jag började med att plocka av bakskärmarna för att laga rosten som jag sett. Men det var värre än jag trott och tröttnade.
http://forumbilder.se/H8NAC/dsc00928.JPG
Jag parkerade den i uthuset och hoppades väl den skulle laga sig själv.. Det hör till saken att jag dagen efter jag köpte bubblan, fick hem en 60:a Ghia cab jag köpt i USA. Så den var väl liiite roligare att pyssla med.
Före. Den hade bla en del plåtskador i fronten. Den 29 dec 2009 åkte Ghian ner i garaget och bubblan parkerades i uthuset.
http://forumbilder.se/H8NAC/dsc00550.JPG
http://forumbilder.se/H8NDG/dsc00706.JPG
Efter
http://forumbilder.se/H8NDG/dsc01286.JPG
Jag hade tänkt att bubblan skulle vara ett snabbfix så jag hade nåt att åka i under tiden Ghian fick lite kärlek.
Bubblan blev stående i uthuset fram till juli 2010 då en kompis köpte den. Han kapade bort lite rost innan det stannade av där också.
http://forumbilder.se/H8NAC/0jhtzed2tn2bx3b4chfs9a.jpg
Den blev sen stående orörd hos honom.
Några år senare ville han sälja den. Så i november 2016 köpte jag tillbaka den. Jag hade då inte haft nån folka på ett par år. Jag hade tröttnat på det och testade lite olika jänkare korta perioder. Bla dessa.
http://forumbilder.se/H8NAD/img-0010-2.jpg
http://forumbilder.se/H8NAD/fullsizeoutput-27.jpeg
Men det var ju inte alls kul.
Så jag tyckte det var dags för en folka igen! Och om man blundade för rosten så var det den bästa bubblan enligt mig då det var en 61:a. Små bakljus, helsynkad låda och att den sen är svart är helt rätt enligt mig. Samma vecka köpte jag ett soltak från en 60:a.
http://forumbilder.se/H8NAC/img-2894.JPG
Nu började bilden klarna hur jag ville att den skulle se ut. Soltak, trevligare hjul och gärna nån roligare drivlina vore väl kul? Macke fick samma dag frågan om han kunde tänka sig att montera soltaket. Och det skulle han fixa. Jag släpade ner den i garaget för att laga rosten som fanns. Men jag insåg ganska snart att det var inte roligare att laga rost 2016 än 2009.. Suck! Vad fan gör jag nu då? så jag frågade Macke. Och det skulle väl också kunna gå vägen.
I December 2016 kom det ut en annons på en 2165:a som The Messiah här på forumet som sålde. Den skulle byggas då den sålts då man fick bestämma komp och kunna välja kam. Jag tänkte att det är ju precis vad den behöver. Så jag köpte den. Nu föll pusselbitarna på plats.
Sen gör vi ett snabbt hopp fram till maj 2018 då jag fick motorn!  ICQ/bp
http://forumbilder.se/H8NAC/xeosmqhat-k-i73rosf5vw.jpg
Och nån vecka senare fanns det plats för bubblan hos Macke i Rommegaraget. Så den fraktades dit.
http://forumbilder.se/H8NAC/ruadeqevt-u-a0hngnzha.jpg
http://forumbilder.se/H8NDG/7wirpiyuths04amlj5k4ra.jpg
Nu rullade det på bra! Macke gjorde under tiden ett hästjobb och slutförde bla sin stenhårda BD-panel under tiden så det tog nån månad extra.
http://forumbilder.se/H8NAD/img-3028.JPG
Rosten (det mesta) lagades. Det finns lite kvar i framskärmarna. De ska bytas ut på sikt. Och så blev den med soltak.  ICQ/bs Hm, vad hände med bilden?
http://forumbilder.se/H8NAD/img-3330.JPG
Och igår 17 November hämtades den!
http://forumbilder.se/H8NAD/fullsizeoutput-e73.jpeg
Fasen va skönt! Nu är det bara resten kvar!  ICQ/bs
Den ska nu få polerade fuchskopior, deep6 bak och 5,5 fram som ska detaljeras av mig. Fram ska den sänkas med droppspindlar och lite smalnad framvagn med sänksatser. Bak ska den sänkas ytterst lite. Ev inte alls. Det beror på vilka däck det blir. Jag vill ha wide-ovaldäck men tycker inte de är värda det de kostar. man ska isf ha radialvarianten och de kostar ännu mer fläsk. Men vi får se. Växellådan ska bytas ut mot nåt med 3,88 och ev en superdiff.
i cockpiten får den en hastighetsmätare med tripp och en MotoMeter 3 in 1 mätare.
http://forumbilder.se/H8NDF/img-3352.JPG
Nån roligare ratt och växelspak bör jag väl kunna hitta nånstans.
Nu kör vi! I sommar ska det åkas bubbla igen!  ICQ/bp

Ducati Monster 1200S

2

ICQ/ay

"ljushuvud"

3

ICQ/ay  ser fram mot fortsättningen ICQ/ba

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Back with a bang! go go go  ICQ/bo

5

Kul att se! Vilket märke blir det på Fuchs-kopiorna?

6

Trevligt. ICQ/ab
Svart är snyggt på en folka.

Mera känd som jb...

7

John Brown Wheels, JBW

HenrikL skrev:

Kul att se! Vilket märke blir det på Fuchs-kopiorna?

Ducati Monster 1200S

8

Härligt! Kör hårt  ICQ/ay

9

Gött, -61 soltak is da shit.

10

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

Nice!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

Trevilgt! Nu när rosten är nästintill borta är det ju det roliga kvar. Finmekning...kulmekning..

13

ICQ/bc
Jag ska om ett tag lacka ett par framskärmar och en del annat. Är det nån som vet om den här sprutan är nåt att ha?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … 211/#tab04
Den verkar ha fått bra kritik. Jag har ett par "riktiga" sprutor som jag ärvde efter farsan. Men de verkar verkar för svåra att ställa in. Jag har aldrig lackat nåt själv mer än med sprayburk tidigare.

Ducati Monster 1200S

14

ICQ/ay

Bubbla -62

15

Härligt, kommer bli kalas de här

16

jerry skrev:

ICQ/bc
Jag ska om ett tag lacka ett par framskärmar och en del annat. Är det nån som vet om den här sprutan är nåt att ha?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … 211/#tab04
Den verkar ha fått bra kritik. Jag har ett par "riktiga" sprutor som jag ärvde efter farsan. Men de verkar verkar för svåra att ställa in. Jag har aldrig lackat nåt själv mer än med sprayburk tidigare.

Den är helt ok tycker jag lätt att ställa in samt ok pris grundade min med den upplevde att den la fina jämna lager, lackade dock resten med en FLG-5.
Var första gången jag lackade något med färgspruta kan tilläggas så är absolut inget proffs men blev mycket bättre än vad jag trodde att jag var kapabel till bara att testa sig fram och kolla mycket youtube videos:)

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

17

TimK skrev:
jerry skrev:

ICQ/bc
Jag ska om ett tag lacka ett par framskärmar och en del annat. Är det nån som vet om den här sprutan är nåt att ha?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … 211/#tab04
Den verkar ha fått bra kritik. Jag har ett par "riktiga" sprutor som jag ärvde efter farsan. Men de verkar verkar för svåra att ställa in. Jag har aldrig lackat nåt själv mer än med sprayburk tidigare.

Den är helt ok tycker jag lätt att ställa in samt ok pris grundade min med den upplevde att den la fina jämna lager, lackade dock resten med en FLG-5.
Var första gången jag lackade något med färgspruta kan tilläggas så är absolut inget proffs men blev mycket bättre än vad jag trodde att jag var kapabel till bara att testa sig fram och kolla mycket youtube videos:)

Håller med Jula sprutan funkar.
"Problemet" med färsprutor är att man skruvar isär för rengöring, och lackar man proffesionelt så blir det kanske flera gånger om dagen. Och det klarar inte Julas Och Biltemas av så bra.
Sen har det dyrare bättre toleranser så man kan ställa in samma läge lättare.

Underarbete är 99% av en lackering.

"ljushuvud"

18

Jag har köpt en Julaspruta nu. Det ska bli spännande att testa den sen. Tack för alla tips!

Ducati Monster 1200S

19

Jag har en sån spruta, är var iofs. Första gången jag lackade men jag tyckte den var bra och enkel att använda ICQ/ay

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

20

Hm, snart är det dags att detaljera fälgarna. Är det nån här som gjort det och kan rekommendera nåt bra knep?  Om jag inte kommer ihåg helt fel så är ju den svarta färgen på samma "höjd" från kanterna oavsett om det är ekrar eller fälgbana. Jag har tex sett de som doppar hela fälgarna i en stor bunke så de färgas till rätt nivå. Måste vara väldigt svårt att få det rätt enligt mig. Ett annat är att maskera igen hålen och hälla färg i fälgen så det kommer till rätt nivå. Då gäller det bara att fälgen ligger plant och att man fyller på försiktigt. Tror jag iaf. Och sista sättet jag känner till är att maskera och lacka. Då kan det bli både snett och vint och kan orsaka att folk man passerar blir hypnotiserade. Plus att man väl får en maskeringskant efter tejpen. Jag är sugen på att testa den där man häller i färg i fälgen. Nån som gjort nåt av sätten eller har ett bättre tips?
http://forumbilder.se/H92BI/img-3437.JPG

Ducati Monster 1200S

21

Min betänklighet med att hälla färg i fälgen är hur du säkerställer vidhäftningen, de uppsättningar jag har detaljerat har jag maskerat, slipat, lagt tunt med grund sedan lackat svart.

22

Jodå. Vidhäftningen har jag också funderat över. Man vill ju bara göra det en gång.

Lars.T skrev:

Min betänklighet med att hälla färg i fälgen är hur du säkerställer vidhäftningen, de uppsättningar jag har detaljerat har jag maskerat, slipat, lagt tunt med grund sedan lackat svart.

Ducati Monster 1200S

23

Hej, har hört folk som lyckats med det där hälla i, här är ett exempel: http://www.themotoringjournal.com/featu … -home.html

Det gäller nog att spä ordentligt och va noga med att det ligger i våg men inga vågor...

Jag vågade inte utan använde x-antal meter tejp. lite bilder från det:
5,5or från Heritage, tycker de ser okej ut. 6,9kilo.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4475.jpg

Ville inte ha kvar märkningen vid hjärtat, den översta krumelurtexten har jag sett på typ alla moderna alufälgar, vad betyder den?
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4476.jpg

Borta:
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4477.jpg

Sen var det någon timmes maskering, Först tunn vinyltejp och sen täcka av allt som inte ska vara svart.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4488.jpg

På med etsprimer, en snurrbar garagepall var guld värd, bra tips, då kan du stå still och snurra fälgen istället, Det är alltså en snurr pall under kartonglocket där.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4490.jpg

Sen sidenmatt svart
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4491.jpg

http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4492.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4499.jpg

kör utan centrumkåpor för lite rejsigare intryck. kopielocken som följer med är ju inte så korrekta ändå.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

24

Det blir nog maska och lacka. Det var länken du visade som jag menade där man fyller fälgen med färg.
Men oavsett lackval så behöver jag veta hur mkt som ska lackas.
Är det nån som vet måtten på 5,5 och deep6? Mätt från ytterkanten på fälgkanten. Vill ha det som originalfuchsen då det ser bäst ut.

rickard m skrev:

Hej, har hört folk som lyckats med det där hälla i, här är ett exempel: http://www.themotoringjournal.com/featu … -home.html

Det gäller nog att spä ordentligt och va noga med att det ligger i våg men inga vågor...

Jag vågade inte utan använde x-antal meter tejp. lite bilder från det:
5,5or från Heritage, tycker de ser okej ut. 6,9kilo.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4475.jpg

Ville inte ha kvar märkningen vid hjärtat, den översta krumelurtexten har jag sett på typ alla moderna alufälgar, vad betyder den?
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4476.jpg

Borta:
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4477.jpg

Sen var det någon timmes maskering, Först tunn vinyltejp och sen täcka av allt som inte ska vara svart.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4488.jpg

På med etsprimer, en snurrbar garagepall var guld värd, bra tips, då kan du stå still och snurra fälgen istället, Det är alltså en snurr pall under kartonglocket där.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4490.jpg

Sen sidenmatt svart
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4491.jpg

http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4492.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/100_4499.jpg

kör utan centrumkåpor för lite rejsigare intryck. kopielocken som följer med är ju inte så korrekta ändå.

Ducati Monster 1200S

25 Senaste redigerad av rickard m (2019-01-01 12:08:46)

Tänk rakt, så som dopp hade gett, "centrumblomman" ska vara lika och så att det blanka klättrar över radien snyggt utåt, och de plana mutterytorna täcks ordentligt med lite marginal, sen ska den linjen projiceras ut på fälgbanan, blir fel när man försöker maxa kanten, finns inga genvägar till bred kant, just go wider  ICQ/af
https://www.twinsparkracing.com/wp-content/uploads/2015/08/2014-06-13_16.13.24_square_1_1.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg