Jag har länge tänkt att lägga upp en tråd på mitt lilla projekt men det har inte blivit av.
Tycker själv det är roligt att läsa om era projekt och har fått lite hjälp av er då och då.
Blir nog inte så ofta jag uppdaterar men bättre än inget i alla fall.
Köpte i juli förra året en bubbla 1950 (tillverkad februari 1951) i delar.
Hade försökt köpa den i flera år men till slut så gav ägaren med sig.
Bilen har inte varit i drift sedan 1964 då den ställdes undan.
Förre ägaren köpte den 1983 och påbörjade en renovering som dock stannade av 1984 och den blev stående igen.
Jag körde 2 vändor med släp och hämtade delar. Hyrde en biltransportsläp och hämtade platta och kaross.
Plattan är i väldigt gott skick, osvetsad. Karossen har tyvärr fått ytrost men inget allvarligare.
Är ett par bitar framför bakhjulen som ska svetsas dit. Reservhjulsbaljan är bytt tidigare.
Inredningen är tyvärr mycket dålig så det måste göras nytt.
Börjar att lägga upp några bilder från hämtningen.
Roligt att nån tar tag i en tappad sug.
Kommer att följas.
Kul! Kommer följas. Vad har du för plan för bilen?
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
oj vad fräsch den var 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Har tänkt att renovera den i nästan originalstil.
blir kul att se!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Tack för infon.
Jag vet ju att den inte är original men jag visste inte att den är till en industrimotor.
Man lär sig nya saker här hela tiden.
Lite bilder när allt är hemma.
Ställde allt på jobbet förutom originalmotorn som jag tog hem som första grej att fixa till.
Efter lite rengöring av karossen fick den stå i dvala ett tag medan motorn fräschades upp där hemma.
Fixade till en hylla som jag samlade alla delar på efter sortering och grovrengöring.
Första åtgärden blev att fixa till motorn.
Ingen "riktig" renovering utan mer en uppfräschning.
Började med att demontera hela motorn. Sen blev det mycket rengöring både ut- och invändigt, var ganska skitig.
När allt var rengjort från olja, grus och tectyl så sandblästrades alla motordelar, förutom blocket, och lackades.
Förgasare och bränslepump glasblästrades. Blev en mycket fin yta på dom.
Satte i nya lager, ventilstyrningar, ventiler, kolvringar, koppling och tändkablar. Skaffade renoveringssatser till förgasare och bränslepump.
Förvärmningsröret på insuget var ju bortrostat men fick ett annat insug med bilen. Förvärmningsröret var naturligtvis igensatt och jag hade ett himla jobb att rensa det .
När jag skulle montera det så visade det sig att det inte var till 25hp motorn. Typiskt. Så det blev till att beställa ett nytt.
Värmekammarna var dåliga så det beställdes nya sådana. Fick fel typ först när jag beställde i Sverige så dom åkte i retur. Hittade rätt sort på WW2VW.
Finishen på motorn blev riktigt bra tycker jag.
Med motorn klar tog jag hem chassiet så jag kunde sätta på motorn och testa om det är något som fungerar.
Några före och efter bilder. Nya insuget och nya värmekammarna inte med på dessa bilder.
Jag tror att det egentligen är fel luftrenare men det kanske någon annan mer insatt kan kommentera.

trevligt men spår skruv vore trevligt 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo jag vet. Frångår original lite här och där.
Snyggt 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
16 2018-11-20 22:40:45 Senaste redigerad av michaelth (2018-11-20 22:41:28)
från tex
https://www.classicvw.se/skruvsats-flak … ts_id/4058
https://www.vwimporten.se/typ-1/motor/f … atar-50st/
gör ju så mycket för utseendet...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Helrätt med dem höga diagonalerna 
Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !
Nej inte riktigt... Eberspächer.
https://www.thesamba.com/vw/classifieds … id=2034170
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
kisavw skrev:Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !
Nej inte riktigt... Eberspächer.
![]()
Det stämmer men jag var inte säker minnet sviker med åldern 
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Lars Häsä skrev:kisavw skrev:Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !
Nej inte riktigt... Eberspächer.
![]()
Det stämmer men jag var inte säker minnet sviker med åldern
Jo en får bläddra i arkivet ibland...
Coolt att det rör sig om en NOS sådan dämpare, kan ju inte vara jättevanligt idag.
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
21 2018-11-21 13:45:47 Senaste redigerad av yogi (2018-11-21 13:49:09)
Tycker sånt, lite udda grejor är underbart.
Tack för glada och informativa kommentarer.
Med motorn klar så lyfte jag av karossen och tog hem chassiet.
Kopplade ihop en manöverlåda för att ha till start av motorn.
Väl hemma med chassiet skruvades motorn på chassiet för provstart. 1:a start skedde 1/1 i år.
Gick inte igång direkt men efter att ha rättat till 2 skiftade tändkablar så gick den igång.
Rök en hel del även efter en tids drift. Bytte då oljeringarna också då dom jag beställt först inte passade så jag körde med dom gamla.
Bytte då även ventilstyrningar och ventiler.
Nu rök det inte mer än normalt så det verkade vara ok.
Plockade av motorn och började demontera chassiet.
Började att slipa lite för hand på plattan men det var ju ett väldigt drygt arbete. Lämnade in plattan och framvagnen för blästring och målning.
Alla mindre delar blästrade och målade jag själv.
Lite bilder på chassiet innan blästring och lack kommer här.
Inspirerande läsning 
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
När plattan och framvagnen kommit hem igen efter blästring/målning började ju det roliga arbetet med att montera ihop allt igen.
Blev till att köpa en del nya grejer, bromsslangar, gummibussningar, främre stötdämpare, renoveringssatser hjulcylindrar, handbromswire och lite annat smått.
Hade 2 st. huvudbromscylindrar men det var för mycket porer inuti för att kunna hona upp dom. Även bromsvätskebehållaren var för dålig. Så det blev nytt där med.
Bromsrör fick jag en sats nya med i köpet så dom var ok.
Har målat de detaljer som var brunbeige cremevita istället för jag tycker det är snyggare.
Att hitta vissa delar till -50/51 kan vara lite klurigt har jag upplevt. Fått fel några gånger fastän leverantören påstår att det ska vara rätt. Stämmer inte alltid i deras hänvisning till årsmodell.
Lägger upp lite bilder på återuppbyggnaden av chassiet.
Riggade upp rattstången och satte i en stol så jag skulle kunna provköra och testa så allt fungerade.
Lite mer bilder
