1

Jag har länge tänkt att lägga upp en tråd på mitt lilla projekt men det har inte blivit av.
Tycker själv det är roligt att läsa om era projekt och har fått lite hjälp av er då och då.
Blir nog inte så ofta jag uppdaterar men bättre än inget i alla fall.
Köpte i juli förra året en bubbla 1950 (tillverkad februari 1951) i delar.
Hade försökt köpa den i flera år men till slut så gav ägaren med sig.
Bilen har inte varit i drift sedan 1964 då den ställdes undan.
Förre ägaren köpte den 1983 och påbörjade en renovering som dock stannade av 1984 och den blev stående igen.
Jag körde 2 vändor med släp och hämtade delar. Hyrde en biltransportsläp och hämtade platta och kaross.
Plattan är i väldigt gott skick, osvetsad. Karossen har tyvärr fått ytrost men inget allvarligare.
Är ett par bitar framför bakhjulen som ska svetsas dit. Reservhjulsbaljan är bytt tidigare.
Inredningen är tyvärr mycket dålig så det måste göras nytt.
Börjar att lägga upp några bilder från hämtningen.

Post's attachments

Hämtning 1.JPG, 269.88 kb, 768 x 1024
Hämtning 1.JPG 269.88 kb, 228 downloads since 2018-11-18 

Hämtning 2.JPG, 333.84 kb, 768 x 1024
Hämtning 2.JPG 333.84 kb, 226 downloads since 2018-11-18 

Hämtning 3.JPG, 383.13 kb, 1024 x 768
Hämtning 3.JPG 383.13 kb, 222 downloads since 2018-11-18 

Hämtning 4.jpg, 592.91 kb, 998 x 1024
Hämtning 4.jpg 592.91 kb, 229 downloads since 2018-11-18 

Hämtning 5.jpg, 399.13 kb, 1024 x 768
Hämtning 5.jpg 399.13 kb, 211 downloads since 2018-11-18 

2

Roligt att nån tar tag i en tappad sug.
Kommer att följas.

"ljushuvud"

3

Kul! Kommer följas. Vad har du för plan för bilen?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

4

oj vad fräsch den var ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Har tänkt att renovera den i nästan originalstil.

6

ICQ/ay  blir kul att se!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

Tack för infon.
Jag vet ju att den inte är original men jag visste inte att den är till en industrimotor.
Man lär sig nya saker här hela tiden.

9

Lite bilder när allt är hemma.
Ställde allt på jobbet förutom originalmotorn som jag tog hem som första grej att fixa till.
Efter lite rengöring av karossen fick den stå i dvala ett tag medan motorn fräschades upp där hemma.

Post's attachments

Hemma 1.JPG, 319.59 kb, 1024 x 768
Hemma 1.JPG 319.59 kb, 212 downloads since 2018-11-19 

Hemma 2.JPG, 317.55 kb, 1024 x 768
Hemma 2.JPG 317.55 kb, 198 downloads since 2018-11-19 

Hemma 3.JPG, 288.93 kb, 1024 x 768
Hemma 3.JPG 288.93 kb, 207 downloads since 2018-11-19 

10

Fixade till en hylla som jag samlade alla delar på efter sortering och grovrengöring.

Post's attachments

Hylla.JPG, 317.79 kb, 1024 x 768
Hylla.JPG 317.79 kb, 194 downloads since 2018-11-19 

11

Första åtgärden blev att fixa till motorn.
Ingen "riktig" renovering utan mer en uppfräschning.
Började med att demontera hela motorn. Sen blev det mycket rengöring både ut- och invändigt, var ganska skitig.
När allt var rengjort från olja, grus och tectyl så sandblästrades alla motordelar, förutom blocket, och lackades.
Förgasare och bränslepump glasblästrades. Blev en mycket fin yta på dom.
Satte i nya lager, ventilstyrningar, ventiler, kolvringar, koppling och tändkablar. Skaffade renoveringssatser till förgasare och bränslepump.
Förvärmningsröret på insuget var ju bortrostat men fick ett annat insug med bilen. Förvärmningsröret var naturligtvis igensatt och jag hade ett himla jobb att rensa det .
När jag skulle montera det så visade det sig att det inte var till 25hp motorn. Typiskt. Så det blev till att beställa ett nytt.
Värmekammarna var dåliga så det beställdes nya sådana. Fick fel typ först när jag beställde i Sverige så dom åkte i retur. Hittade rätt sort på WW2VW.
Finishen på motorn blev riktigt bra tycker jag.
Med motorn klar tog jag hem chassiet så jag kunde sätta på motorn och testa om det är något som fungerar.
Några före och efter bilder. Nya insuget och nya värmekammarna inte med på dessa bilder.
Jag tror att det egentligen är fel luftrenare men det kanske någon annan mer insatt kan kommentera.

Post's attachments

Motor 1.JPG, 287.44 kb, 768 x 1024
Motor 1.JPG 287.44 kb, 224 downloads since 2018-11-20 

Motor 2.JPG, 279.53 kb, 1024 x 768
Motor 2.JPG 279.53 kb, 196 downloads since 2018-11-20 

Motor 3.JPG, 293.31 kb, 768 x 1024
Motor 3.JPG 293.31 kb, 216 downloads since 2018-11-20 

Motor 4.JPG, 228.14 kb, 1024 x 768
Motor 4.JPG 228.14 kb, 222 downloads since 2018-11-20 

Motor 5.JPG, 233.38 kb, 1024 x 768
Motor 5.JPG 233.38 kb, 225 downloads since 2018-11-20 

12

ICQ/ay

"ljushuvud"

13

trevligt men spår skruv vore trevligt ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Jo jag vet. Frångår original lite här och där.

15

Snyggt ICQ/bi

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

16 Senaste redigerad av michaelth (2018-11-20 22:41:28)

från tex
https://www.classicvw.se/skruvsats-flak … ts_id/4058
https://www.vwimporten.se/typ-1/motor/f … atar-50st/
gör ju så mycket för utseendet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Helrätt med dem höga diagonalerna  ICQ/bp

18

kisavw skrev:

Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !

Nej inte riktigt... Eberspächer.  ICQ/af

https://www.thesamba.com/vw/classifieds … id=2034170

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

19

Lars Häsä skrev:
kisavw skrev:

Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !

Nej inte riktigt... Eberspächer.  ICQ/af

https://www.thesamba.com/vw/classifieds … id=2034170

Det stämmer men jag var inte säker minnet sviker med åldern  ICQ/ai

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

20

kisavw skrev:
Lars Häsä skrev:
kisavw skrev:

Ljuddämparen är igentligen till industrimotor !

Nej inte riktigt... Eberspächer.  ICQ/af

https://www.thesamba.com/vw/classifieds … id=2034170

Det stämmer men jag var inte säker minnet sviker med åldern  ICQ/ai

Jo en får bläddra i arkivet ibland... ICQ/bs
Coolt att det rör sig om en NOS sådan dämpare, kan ju inte vara jättevanligt idag.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

21 Senaste redigerad av yogi (2018-11-21 13:49:09)

ICQ/ay Tycker sånt, lite udda grejor är underbart.

22

Tack för glada och informativa kommentarer.  ICQ/ab 
Med motorn klar så lyfte jag av karossen och tog hem chassiet.
Kopplade ihop en manöverlåda för att ha till start av motorn.
Väl hemma med chassiet skruvades motorn på chassiet för provstart. 1:a start skedde 1/1 i år.
Gick inte igång direkt men efter att ha rättat till 2 skiftade tändkablar så gick den igång.
Rök en hel del även efter en tids drift. Bytte då oljeringarna också då dom jag beställt först inte passade så jag körde med dom gamla.
Bytte då även ventilstyrningar och ventiler.
Nu rök det inte mer än normalt så det verkade vara ok.
Plockade av motorn och började demontera chassiet.
Började att slipa lite för hand på plattan men det var ju ett väldigt drygt arbete. Lämnade in plattan och framvagnen för blästring och målning.
Alla mindre delar blästrade och målade jag själv.
Lite bilder på chassiet innan blästring och lack kommer här.

Post's attachments

Chassie 1.JPG, 313.21 kb, 768 x 1024
Chassie 1.JPG 313.21 kb, 245 downloads since 2018-11-21 

Chassie 2.JPG, 347.25 kb, 1024 x 768
Chassie 2.JPG 347.25 kb, 200 downloads since 2018-11-21 

Chassie 3.JPG, 356.95 kb, 1024 x 768
Chassie 3.JPG 356.95 kb, 193 downloads since 2018-11-21 

Karosslyft.JPG, 283.69 kb, 768 x 1024
Karosslyft.JPG 283.69 kb, 196 downloads since 2018-11-21 

Motor 6.JPG, 365.73 kb, 1024 x 768
Motor 6.JPG 365.73 kb, 209 downloads since 2018-11-21 

23

Inspirerande läsning ICQ/bq

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

24

När plattan och framvagnen kommit hem igen efter blästring/målning började ju det roliga arbetet med att montera ihop allt igen.
Blev till att köpa en del nya grejer, bromsslangar, gummibussningar, främre stötdämpare, renoveringssatser hjulcylindrar, handbromswire och lite annat smått.
Hade 2 st. huvudbromscylindrar men det var för mycket porer inuti för att kunna hona upp dom. Även bromsvätskebehållaren var för dålig. Så det blev nytt där med.
Bromsrör fick jag en sats nya med i köpet så dom var ok.
Har målat de detaljer som var brunbeige cremevita istället för jag tycker det är snyggare.
Att hitta vissa delar till -50/51 kan vara lite klurigt har jag upplevt. Fått fel några gånger fastän leverantören påstår att det ska vara rätt. Stämmer inte alltid i deras hänvisning till årsmodell.
Lägger upp lite bilder på återuppbyggnaden av chassiet.
Riggade upp rattstången och satte i en stol så jag skulle kunna provköra och testa så allt fungerade.

Post's attachments

Chassie 4.JPG, 341.2 kb, 1024 x 768
Chassie 4.JPG 341.2 kb, 206 downloads since 2018-11-24 

Chassie 5.JPG, 363.19 kb, 1024 x 768
Chassie 5.JPG 363.19 kb, 214 downloads since 2018-11-24 

Chassie 6.JPG, 236.74 kb, 768 x 1024
Chassie 6.JPG 236.74 kb, 189 downloads since 2018-11-24 

Chassie 7.JPG, 234.33 kb, 768 x 1024
Chassie 7.JPG 234.33 kb, 220 downloads since 2018-11-24 

Chassie 8.JPG, 322.5 kb, 768 x 1024
Chassie 8.JPG 322.5 kb, 213 downloads since 2018-11-24 

25

Lite mer bilder

Post's attachments

Chassie 10.JPG, 360.91 kb, 768 x 1024
Chassie 10.JPG 360.91 kb, 210 downloads since 2018-11-24 

Chassie 9.JPG, 313.05 kb, 1024 x 768
Chassie 9.JPG 313.05 kb, 205 downloads since 2018-11-24