Läs gärna tråden jag länkar till, finns många erfarenheter samlade där, själv hade jag begrundat den en gång till om jag stod i begrepp att göra detta.
Nu minns jag inte exakt hur jag gjort överallt, men några minnen kan jag nog dra fram ur arkivet. Baktill ovanför motorn har jag lagt remsor i dalarna, vet inte om man skulle kunna vurma för att köra heltäckande, för mig kändes det som en kostnadseffektiv och praktiskt lösning om man vill lägga en skiva ovanpå. Man kan alltid sen komplettera med en heltäckande matta ovanpå remsorna om man tycker det är för lite. I dörrarna fram har jag kört med mindre bitar av en lättare typ av asfaltsmatta då jag förstått att tyngre mattor kan falla av om plåten värmebestrålas av solen och lutningen är "brant nog".
I övrigt kan jag inte säga annat än att jag troligen isolerade "för lite" när bussen var en naken kaross och att jag idag hade gjort det ännu mer utförligt och påkostat. Även om det är en klar förbättring med vissa punktinsatser så kan man inte få en nog isolerad buss! Den stora resonanslådan och det relativt höga varvtalet från en relativt högljudd motor kan inte tillnärmelsevis mäta sig i komfort med en personbil. Men det är ju å andra sidan inte därför vi kör buss!
Det stora frågetecknet är hur man gör med taket, jag har varit inne på noisekiller, men oavsett val är det knepigt när man har soltak med alla profiler, vinklar och vrår. Är det någon här på forumet som vågat limma asfalt/Silent coat i taket? Hur länge sitter det kvar?
Till sist, många kilo isoleringsmaterial påverkar till sist även fordonets prestanda och det kanske inte känns som ett problem till en början, men det blir snabbt "många bäckar små"...
Grinder and paint, makes me the welder I ain't