1

Har sett att flera har använt lite olika typer av "aluminiumtäck" isolering som klistrats på väggarna.
Många har frågat i projekttrådar men har antingen missat svaren eller så har det inte kommit några.

Någon som vill dela med sig av vad de använt för isolering till sina camperbyggen?
Fördelar/nackdelar.
Materialåtgång?

2

Är det dom här du tänker på?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000017199/

Ganska vanligt i renoveringar.

3

Har sett något liknande och även tunnare fast på rulle som jag sett till salu utomlands.

Är ju bra med input om för och nackdelar med lite olika material även om de på rulle verkar mest poppis.

4

Mycket skrivet i ämnet redan, en snabb sökning på "ljudisolering" gav bland annat denna tråd med många bra utlåtanden och erfarenheter:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39145

Det är förmodligen "silent coat" du tänker på, just detta isoleringsmaterial har jag själv inte testat, men lär vara något av det bättre valet i dessa sammanhang.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Hur har ni gjort över motorrummet med ljuddämpning, asfaltmatta över hela ytan eller bara remsor i "dalarna"  lägger ni ytterligare en mjuk isolering över?

Dörrarna, tänker mig kanske en asfaltmatta per "ruta" plus mjuk isolering!?
Golvet i lastutrymmet, lägger ni en mjuk isolering och en riktig golvmatta över?
Golvet i fram samma sak ?

Ni som har gjort denna manöver har ni bilder på det ni gjort så det kan ge idéer?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

6

Läs gärna tråden jag länkar till, finns många erfarenheter samlade där, själv hade jag begrundat den en gång till om jag stod i begrepp att göra detta.

Nu minns jag inte exakt hur jag gjort överallt, men några minnen kan jag nog dra fram ur arkivet. Baktill ovanför motorn har jag lagt remsor i dalarna, vet inte om man skulle kunna vurma för att köra heltäckande, för mig kändes det som en kostnadseffektiv och praktiskt lösning om man vill lägga en skiva ovanpå. Man kan alltid sen komplettera med en heltäckande matta ovanpå remsorna om man tycker det är för lite. I dörrarna fram har jag kört med mindre bitar av en lättare typ av asfaltsmatta då jag förstått att tyngre mattor kan falla av om plåten värmebestrålas av solen och lutningen är "brant nog".

I övrigt kan jag inte säga annat än att jag troligen isolerade "för lite" när bussen var en naken kaross och att jag idag hade gjort det ännu mer utförligt och påkostat. Även om det är en klar förbättring med vissa punktinsatser så kan man inte få en nog isolerad buss! Den stora resonanslådan och det relativt höga varvtalet från en relativt högljudd motor kan inte tillnärmelsevis mäta sig i komfort med en personbil. Men det är ju å andra sidan inte därför vi kör buss! ICQ/ag

Det stora frågetecknet är hur man gör med taket, jag har varit inne på noisekiller, men oavsett val är det knepigt när man har soltak med alla profiler, vinklar och vrår. Är det någon här på forumet som vågat limma asfalt/Silent coat i taket? Hur länge sitter det kvar?

Till sist, många kilo isoleringsmaterial påverkar till sist även fordonets prestanda och det kanske inte känns som ett problem till en början, men det blir snabbt "många bäckar små"...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Mitt mål var en kombination av värme och ljud-isolering.

I taket satte jag mindre bitar av asfalltsmatta på de största ytorna och sedan "rymdisolering" utanpå det.

I väggar och dörrar sattes XPS isolering och "rymdisolering" utanpå där det gick. Annars blev det bara "rymdisolering"

Golvet fick även det XPS-isolering i sittutrymmet dock lite och sen på jag golv ovanpå det.

Sen på jag lite asfalltsmatta över hjulhus och andra ytor som jag kände var mycket plåt.

Bak fick även det XPS och sen ligger sovmadrassen på det.

Tycker det funkat helt ok.