1

Eller alternativa rubriker: "Att lära av sina misstag" "Gör om gör rätt" "Hur tänkte jag nu?" "Fort och fel" "Att erkänna sina fel och brister" "Ska den där verkligen sitta så där?". Det är bra att få veta hur man ska göra saker, och det finns det många bra trådar om. Men, det kan vara lika lärorikt att få veta hur man inte ska göra, vilket är en tråd som jag har saknat. Sä här är den  ICQ/bs

Tyvärr hör inte jag till gänget som föddes som proffs eller världsmästare, vilket innebär att man får pröva sig fram ibland och just lära sig av sina misstag (eller gör man verkligen det, kan man undra ibland?). Här kommer några axplock. Bilen är en typ1-57.

- Ska lufta bromsarna runt om, skruvar ut avluftningsskruvarna lite väl långt vilket gör att det dräller bromsvätska in i trummorna. Det upptäcks först när backarna ska justeras. Vad dåligt bromsarna tar? Det är ju nya belag och nysvarvade trummor? Bara att montera av allting igen och torka ur. Nästa gång kommer jag nog att pilla in en trasa under ventilen.

- Passar på att byta hjullager fram i samband med att bromsarna gås igenom, har även snyggat till bromssköldarna. Efter montering skrapar trumman i bromsskölden. Vad nu? Har skölden blivit skev? Sitter lagren fel? Av med allting igen. Nej, det verkar rakt och fint. Monterar igen. Upptäcker då att trumman inte satt riktigt hela vägen in första gången, vilket gjorde att den "skevade" lite på axeln. Monterade av och på tre gånger innan det blev rätt.

- Montering av motor. Monterar gasvajern och sätter dit röret som fjädern går i samt fjädern. Vad konstigt den fjädrar, går ju knappt att gasa? Vilken konstig konstruktion? Helknasigt! Skulle inte de där tyska ingenjörerna vara briljanta? Tittar igenom verkstadshandboken och bilder jag har tagit tidigare. Jaha! Jag hade satt på röret först och sedan fjädern, det ska vara tvärtom. Då gick det bättre.

- Fortsättning på ovan. Detta är ett par veckor senare. Motorn måste ur igen pga problem med kopplingen (en helt annan historia som jag tar någon annanstans). Tillbaks med motorn igen. Monterar gasvajern. Vad nu? Gaspedalen hänger slapp som en död fisk. Inget motstånd alls? Vad har hänt? Har vajern gått av? Nej. drar i den och den sitter fast åt båda hållen. Har den fastnat i höljet eller snurrat sig runt chokevajern? Tar loss gasvajern igen, drar ut den och ser till att den går fritt. Monterar tillbaks igen. Samma fel. Då är det ju bara att ta en paus och fundera......
......och fundera....lite som Professor Balthazar (om ni kommer ihåg)....Aha! Har helt och hållet glömt att montera den där fjädern och röret denna gång.

- En variant av ett lite mer trivialt slag. Monterar tillbaka tanken och sätter i sprinten för handtaget till bränslekranen. Härligt! Det är ju lite pillrigt. Upptäcker inne i bilen sen att handtaget sitter 90 grader fel. Enkelt fel, men ändå ska man krypa in där igen. Borde kanske först ha kollat att den satt åt rätt håll?

......fyll gärna på med goda erfarenheter  ICQ/br

2

Härlig trådt ja jag skulle byta svänghjulet till ett störe så jag fick slipa ur lådan så jag hade upp å ner motorn 6 gånger tills nån kläcker varför sprutar du inte färg så ser du vart den tar i  ICQ/ag

3

Hehe, har gjort samma misstag med handtaget till bränslekranen..  ICQ/ag

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

4

Hehe, ja här har man nog kvalificerat sig till ett antal gånger... få se om man kommer ihåg nått eller om allt är förträngt  ICQ/bm

5

Undvik att se en vinkelslip som ett detaljverktyg.. Du bör altså ej styra den med lätthet av fingertopparna..


Jag hade tur den gången:

https://lh3.googleusercontent.com/c-c4-n-2l2zUutNT99tdnNGNYR1yCEQEJyX0X_dmHwI160M1lRSyXDFo3RlOGQxIN4x-MHIDlMaazi_MH41Kk5hbCtPhzjEpRSzxxpzrpZ2S0XGAwDR3KLw2fiBhqDsUgwY-Al055MU_cW43MoaAq7CR-IjFoy7BMC-8wHSPrYd-VYHvBruOJ0DHKA7tonXY4h99bWSYVkpjcIMCVgMrxD2z8pQOQ_eRlV4JqQyjZGZUxHWMSgJShw53eeDNgYdVDFonIh2eiQD4THw7A-I7YXpITw3G2p1t-9Uig6YgygY4PZzP9w5W_c-h_FihnbeQmUAs5uwmEjxs5XPuYuOjva4YybGIuA560ZRL1ahDHpJcRiFJ7ytYRJCifWnv1nqpGhRyqpLyC8I7ygEg975BJJhKGnQB_Z98TUZ9nqTS6b69-sQReqYwXcnvDwV14dXR45gzta8pmi5sx5CRVoqSbbYKFYorboSdLxkNkcNlq1xJk35v6ySlwTWlNt7adceeGPM2VdE4ji_uEjZuPG2CTKlu5U7xWOPl2pgQGoCfPM52ihqFxyW8bVSlwleVpnoy_bVpv-44Zmh7TT4gS-PBKj2c7tVV1i9FYCkZCmDMrZFWU0Q16X1YJY3zqaUxTT8R5ElPL_tc5IMSR07qqRfxgmrHMiLKXpzzzj0RMnVdy4fNItQ39_iDLvtnNge8mGtXkJ6iDtSCPcI_D915lvqSA16JzRgPjB8M8_WumDc=w1257-h2234-no

6 Senaste redigerad av HenrikL (2018-11-12 16:27:56)

När man svetsat är metallen man nyss svetsat i väldigt varm. Jag verkar glömma bort det mellan varje svetstillfälle.

En favorit från något engelskspråkigt forum är "Don't drop the starter on your nose".  ICQ/ag

7

Har nog gjort många fadäser, man jag börjar med en som inte var så lätt att klura ut;

Skulle montera tankgivare i pickupen (en 67a) och hade ur den gamla och i med den nya på plats. Men jag fick aldrig riktigt till det med att få i skruvarna, den sitter ju med 6 stycken. Eftersom man inte ser direkt ovanifrån och får hålla på och pilla halvt om halvt i blindo så tog det ett tag för mig att lista ut att hålen var något smått excentriskt placerade!  ICQ/an  Dvs avstånden mellan hålen skiljde sig så givaren gick bara att montera åt ett håll, men det är verkligen inte lätt att se:

https://i.ebayimg.com/images/g/228AAOSw-0xYWVHW/s-l300.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

anders bergh skrev:

Undvik att se en vinkelslip som ett detaljverktyg.. Du bör altså ej styra den med lätthet av fingertopparna..


Jag hade tur den gången:

Klöv tumspetsen på samma vis. Genom skitiga arbetshandskar. Efter jag rengjort såret från järnspån och gummirester från handskarna med hjälp av en tandborste (ny) så såg tumspetsen ut precis som sin bild. Ryser i hela kroppen när jag ser den. Vet precis hur det känns.

gummerade handskar har inget i närheten av svets och rondeller att göra. Så lärde jag mig det.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9

Skulle komma åt nåt bakom instrumentpanelen/bensinvärmaren på typ 1 66an. Huven var bortmonterad och gångjärnen nere. Lyfter lite på det med huvudet nere och kikar. I samma ögonblick som hjärnan tänker ”vad fan gör jag” så smäller det. Fjädern slår upp gångjärnet som piercar min underläpp. När jag senare trycker med tungan mot insidan av läppen ser man tungspetsen genom hålet.

Och en del skryter om att de piercat sig utan bedövning, med en nål ICQ/bw  är man hård gör man det med ett gångjärn.

Tur att jag fick behålla alla tänder.

Men nu har jag testat rondell och spända fjädrar så jag vet hur de funkar.  ICQ/bk

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10

Oj oj oj, vart skall man börja... I våras skulle bilen ihop efter en hel del strul, sista grejen och stressad som fan = i med bensintanken och anslut slangarna till elpumpen. Den har alltid varit lättstartad men denna gång ville den inte, efter en del nötande på startmotorn tyckte jag mig höra ett konstigt ljud (gurglande...) framifrån bilen. Jodå jag hade skiftat bensinslangarna så soppapumpen pumpade luft in i tanken, det var ljudet jag hörde.