Eller alternativa rubriker: "Att lära av sina misstag" "Gör om gör rätt" "Hur tänkte jag nu?" "Fort och fel" "Att erkänna sina fel och brister" "Ska den där verkligen sitta så där?". Det är bra att få veta hur man ska göra saker, och det finns det många bra trådar om. Men, det kan vara lika lärorikt att få veta hur man inte ska göra, vilket är en tråd som jag har saknat. Sä här är den
Tyvärr hör inte jag till gänget som föddes som proffs eller världsmästare, vilket innebär att man får pröva sig fram ibland och just lära sig av sina misstag (eller gör man verkligen det, kan man undra ibland?). Här kommer några axplock. Bilen är en typ1-57.
- Ska lufta bromsarna runt om, skruvar ut avluftningsskruvarna lite väl långt vilket gör att det dräller bromsvätska in i trummorna. Det upptäcks först när backarna ska justeras. Vad dåligt bromsarna tar? Det är ju nya belag och nysvarvade trummor? Bara att montera av allting igen och torka ur. Nästa gång kommer jag nog att pilla in en trasa under ventilen.
- Passar på att byta hjullager fram i samband med att bromsarna gås igenom, har även snyggat till bromssköldarna. Efter montering skrapar trumman i bromsskölden. Vad nu? Har skölden blivit skev? Sitter lagren fel? Av med allting igen. Nej, det verkar rakt och fint. Monterar igen. Upptäcker då att trumman inte satt riktigt hela vägen in första gången, vilket gjorde att den "skevade" lite på axeln. Monterade av och på tre gånger innan det blev rätt.
- Montering av motor. Monterar gasvajern och sätter dit röret som fjädern går i samt fjädern. Vad konstigt den fjädrar, går ju knappt att gasa? Vilken konstig konstruktion? Helknasigt! Skulle inte de där tyska ingenjörerna vara briljanta? Tittar igenom verkstadshandboken och bilder jag har tagit tidigare. Jaha! Jag hade satt på röret först och sedan fjädern, det ska vara tvärtom. Då gick det bättre.
- Fortsättning på ovan. Detta är ett par veckor senare. Motorn måste ur igen pga problem med kopplingen (en helt annan historia som jag tar någon annanstans). Tillbaks med motorn igen. Monterar gasvajern. Vad nu? Gaspedalen hänger slapp som en död fisk. Inget motstånd alls? Vad har hänt? Har vajern gått av? Nej. drar i den och den sitter fast åt båda hållen. Har den fastnat i höljet eller snurrat sig runt chokevajern? Tar loss gasvajern igen, drar ut den och ser till att den går fritt. Monterar tillbaks igen. Samma fel. Då är det ju bara att ta en paus och fundera......
......och fundera....lite som Professor Balthazar (om ni kommer ihåg)....Aha! Har helt och hållet glömt att montera den där fjädern och röret denna gång.
- En variant av ett lite mer trivialt slag. Monterar tillbaka tanken och sätter i sprinten för handtaget till bränslekranen. Härligt! Det är ju lite pillrigt. Upptäcker inne i bilen sen att handtaget sitter 90 grader fel. Enkelt fel, men ändå ska man krypa in där igen. Borde kanske först ha kollat att den satt åt rätt håll?
......fyll gärna på med goda erfarenheter 

Dvs avstånden mellan hålen skiljde sig så givaren gick bara att montera åt ett håll, men det är verkligen inte lätt att se:
är man hård gör man det med ett gångjärn.