Trevligt att se lite nya uppdateringar i tråden !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Sidor Föregående 1 … 33 34 35 36 37 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Trevligt att se lite nya uppdateringar i tråden !
Hejsan igen.
Fick ett litet ryck att passa på och ta med mig det där Pickup-flaket jag köpte av Martin förra året till garaget.
Ville passa på att utnyttja lyften där när den blev ledig.
Plockade bort kapellet på min pickis och började baxa upp flaket på flaket så att säga 
Efter några svordomar så var det bara att kära ut till garaget och där backa in för att kunna nyttja armarna till lyften för att lyfta av åbäket.
Tyvärr så uteblev fotografering av någon orsak??
Men efter några väl valda snitt med kapen så blev det en lite mer hanterbar flakbit som har något tilltagna mått för att i en framtid kunna användas till någe.
orutinerat Bengt, pics or it didn’t happen du vet
Får väl bjuda på en liten bild på det sönderkapade flaket då 
Nu får det snällt stå där och bekanta sig med miljön en stund 
I brist på motivation att börja svetsa igen, vilket har känts som en stor tung sten hängandes runt halsen medelst fläskstora kättingar
Så då har jag krängt av mig dessa och sparkat undan stenjäveln och börjat smågrejja med lite annat som ändå måste tas om hand om.
Har ju vad jag tror nämnt förut att original kabelhärvan verkat vara i ett ganska "bra"skick, för när jag plockade av det från vraket när det begav sig så vart jag så förvånad att i stort sett alla skruvanslutningar gick att skruva loss utan att skada kabeländorna, och i de fall då skruvarna suttit fast för mycket så har jag valt att slakta själva armaturen/knappen eller vad det nu har varit då dessa i de flesta fall ändå varit hjälplöst utom räddning...
Sedan dess har kablarna bara legat i ett hörn och samlat damm för att nu äntligen få komma fram i ljuset så att säga. Efter inventering och jämförelse med kopplingsschema från reparationshandboken så konstaterade jag att de enda kablarna som var trasiga / för korta på grund av att de blivit avslitna under sin tid i Morkarla var sladdarna till bakljus, bromsljus, nummerskyltsbelysning samt tutan. Ganska lindrigt tycker jag med tanke på åldern. Att dessutom alla kablar var ganska mjuka och fräscha gjorde ju inte saken sämre direkt, var bara på något några ställen där ytterhöljet var lite sprucken och lite sliten, men det avhjälptes med lite rengöring samt lite ny kabelslang som krymptes på.
Tut-sladden saknade bara ca 15-20cm så det var lätt avhjälpt, medans de tre sladdarna till de bakre ljuspunkterna krävde lite mer tankeverksamhet samt jakt i gömmorna efter sladdar med rätt färg och märkning. Efter att ha slaktat en kabelhärva från någon slaktad buss från forntiden så frigjordes det ett antal meter av varje kabel i rätt färg och märkning, är ju bra tur att jag har så svårt att slänga saker
För att få en så osynlig skarvning av dessa tre kablar som möjligt så valde jag att snitta upp stora kabelhärvan en liten bit för att på så sett kunna lägga dessa i stora slangen.
Med detta gjort så kändes det så trevligt att jag började leta efter alla andra små kabelhärvor såsom de till framlysena, pilarna, mm mm. Och tror att jag hittade alla ursprungliga från "Binzen".
Och de enda av dessa som det var lite jobb med var anslutningarna till framlyktorna, vilka var avklippta av någon som plockat dessa när "Binzen" fortfarande stod på skroten för "jätte många år sedan". Men det gjorde inget då jag ändå behöver skarva på med nya lösa kabelkontakter till glödlamporna, eftersom som ni kanske minns jag moderniserade mina framlyktor med 60-tals insatser.
När alla sladdar var lokaliserade så började jag leta efter alla anslutningspunkter till dessa, allt från torkarkontakt till tändningslås och proppskåp och bakljus och allt annat som drivs av elektricitet eller styrs av detta.
Hursom… var riktigt kul att komma igång med nåt vettigt ett tag 
ql att du är igång!!!
Skönt att du är i gång igen! Kul för oss som läser 
TreVWliga bilder tagna av Michael Åkerblom såhär på en tisdag 


Snygga rost-vita foton 
Visst är han duktig den däringa Fotografen å få till lite spänning i bilderna
Å apropå spänning! Nu blev jag ju givetvis sugen på å se om kablarna räcker till sina slutdestinationer... Så jag började lite smått att dra den lilla kabelhärvan som hör till framljusen.
Och som jag sagt förut så var den en av de få kablar som behövde en liten förlängning i lyktpottorna, vilket gjordes med lite modernare kontakter till lamporna istället för originalets skruvanslutningar mot dessa.
Ni som skruvat lite buss-el av äldre snitt kommer kanske ihåg att denna härva även fördelar sig ned till golvnivå för att där möta upp hel/halv-ljus omkopplaren som sitter skruvad i golvet. Inte nog med det, den lilla sladden som ska driva signalhornet smyger även den med i denna kabelsamling för att sedan dela av sig alldeles innan den försvinner ner i ett hål i de nedre delarna av "sparkplåten", som för övrigt inte hade något hål.... så det var bara att ta fram borrmaskinen och skapa ett sådant 
Framme i lyktpottorna så gjorde jag även ett par extra jord punkter för att försäkra mig om god jord för framlysena.
Blev ju en heeeelt annan syn på "Binzen" när framlyktorna kom på plats, blir ju att se mer pigg och välkomnande ut om man säger så
Med denna härva på plats så blir man ju en smula sugen på att koppla ihop allting annat för att se vad som funkar och inte funkar 

Plockade vidare med sladdarna.
Och det var då jag insåg att säkringshållaren inte höll måttet, alltså plintarna på vissa glappade i nitningen så pass mycket att de nästan ramlade ur sina hem...
Trodde att jag hade sådana NOS i drivor hemma, men det visade sig att de jag hade hemma var till äldre bussar
Så då blev det att försöka renovera proppskåpet istället. Gjorde som så att jag filade bort resterna av nitningen och borrade ett hål som jag sedan gängade M2, så med en skruv och bricka så sitter det säkert igen 
Med säkringshållaren monterad så kunde jag sätta dit kabeländorna på sina platser.
Härligt
Blev ju en helt annan uppsyn med lysena! Ser både pigg och glad ut numera :

Riktigt trevligt att se den återuppstå ! Keep up the good work!
Tackar! 
Ja visst blev det mycke trevligare med lite lyktor monterat
Man känner sig lite mer VWälkomnad när jag kommer till garaget.
En grej som jag retat upp mig en smula på var att höger backspegelarm hade rostat fast i fel gångjärnshalva, vilket gjorde att armen inte följde med dörren när man öppnade den, som i sin tur gjorde det omöjligt att ha en backspegel monterad, eller rättare sagt, spegeln tog i dörren hela tiden.
Hade till och från försökt lossa armen medelst smörja, banka, vrida och lite värme...men den var så envis att armen gick av alldeles jämns med gångjärnet.
Ville komma ihåg att jag hade kvar backspegelarmen från "Sala Silvergruva" dörren jag har på Barndoor-pickisen, men hittade inte på den när jag letade förut
Men när jag höll på att plocka ihop alla lådor och brödbackar med grejer jag har i garaget hemma för att komprimera dessa inför vinterförvaringen av Kerstis och mina fordon så hittade jag armen liggandes mellan två lådor i en av lådorna 
Så nu blev jag ju sugen på att en gång för alla försöka få ur den där dörrsprinten som satt kvar, vilket inte var så lätt. Men efter att ha sett till att gångjärnet fick ett rejält mothåll och med ett par tre slag med lillsläggan och ett lämpligt dorn så började det röra på sig. Och efter att äntligen fått ur sprintjäveln så var det bara att sätta dit den hela.
Skönt att få bocka av ytterligare en sådan grej som jävlats en smula 
*Första bilden på där armjäveln satt
*Nästa med en avbruten (åsså för att det är så jääla smutt med lyktorna
)
*sista med "ny arm"
Ett steg i taget....
Eftersom stora kabelhärvan nu var "fit for fight" så att säga så var det bara att börja tråckla in den i ramen bakifrån och hoppas att det inte krokade fast i några svetsrester på insidan av ramen innanför boxningarna, för det är ju lite trångt just där det bakre torisionsröret går. Men faktum var att den klurigaste biten i detta arbete var att få dragtråden att ta vägen över röret istället för under visade det sig, men trägen vinner tydligen i detta fall med 
Med allt framdraget och de hål som behövdes i den främre tvärbalken så var det bara att ansluta kabeländorna mot proppskåpet enligt kopplingsschemat. Efter det var det bara att "sträcka" lite på stammen och klämma fast den med de redan ditsvetsade plåtbitarna i ramen, givetvis har jag även satt dit de obligatoriska gummigenomföringarna där kabeln/kablarna passerar.
Var riktigt kul att montera ljusknapp, torkarknapp, tändningslås, blinkerspilspak, Hastighetsmätare på sina platser! Var ett tag dessa hål var fyllda med funktioner 
JAJJUSTÈJA!
En liten efterlysning såhär på Lördagkvällen. Jag saknade 2st svarta knoppar till reglagen, samma som till torkare och ljuskontakten. Så jag beställde 2st nya sist jag beställde grejer, men dessa nyproducerade var inte alls till belåtenhet
Så jag skulle verkligen vilja ha tag på 2st svarta original knoppar. Någon som kan ha i sina gömmor? Köper gärna i så fall 
Skicka PM eller sms till O7O848O477
Lite trevlig läsning på lördagskvällen/tillsammans med en påse lakritskonfekt
Hoppas du håller i så vi får följa projektet tills det är klart.....
Asså...TACK!
Det kom ett brev på Tisdagen med innehåll från Micke W. Det var tre knoppar som han var så snäll att skicka till mig
Tack än en gång!!
Och för att citera..."Nu hänger det inte på det i alla fall"

"bara resten kvar"
jobba jobba ..
jag sitter och tokväntar på nästa update...sitter här och knådar en mjuk gummiboll för att få fart i min nyligen krossade handled..
så allt som stimmulerar är bra..
svarta original knoppar e nice 
"bara resten kvar"
jobba jobba ..
jag sitter och tokväntar på nästa update...sitter här och knådar en mjuk gummiboll för att få fart i min nyligen krossade handled..
så allt som stimmulerar är bra..
svarta original knoppar e nice
Bara för dig Michaelth
Alla andra får blunda eller titta bort
Som "lite plåster på såret" en liten teaser 
Sidor Föregående 1 … 33 34 35 36 37 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.