1

Kan någon vänlig själ knåpa ihop några rader om sjunklack? Har irrat omkring på diverse forum och många verkar ju lägga en "sjunklack" för att något år senare lacka bilen igen? Använder man denna metod mest när man vill uppnå utställnings/show-lack eller bör även en vanlig dödlig göra så?

2

det är väl en vanlig lack som man lägger på vanligt vis...och så får spacklet sjunka......antar jag...har faktiskt aldrig hört begreppet sjunklack.
Men förr vet jag man gjorde så, för att spacklet skulle sjunka o sätta sig, sen gjorde man lite finlir och lackade om efter ett är eller så....men jag kanske e ute o cyklar helt nu....har ju hänt förr  ICQ/ab

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

3

om det är som woffe säger.. låter det lite som showlacken.. att få det bästa... men vad vet jag... jag är ju skåning

4

sjunklack uppkommer oftast när man ev haft lite sämre spackel samt slipat med grovt papper mellan spacklingarna
samt att en del får porer när dom spacklar o detta kan leda till sjunkningar/ojämnheter längre fram efter själva lackeringen

tips: där du ska spackla slipa av med 240 papper,
när du spacklat och ska slipa så kan du använda grövre papper i början men när
du känner att det börjar bli rakt så byter du först till 180papper och sedan 240 på klossen
,om du ska spackla en vända till så slipa av med 320papper innan nästa lager spackel med maskinen

när du känner dig nöjd med spacklingen så slipa av spacklet lätt med en mjukskiva på maskinen med 320papper därefter kan du lägga slipgrund,

slipa slipgrund:
börja med 240papper på klossen och klossa så det blir rakt o fint där du slipgrundat/spackelområdet och avsluta med 320 papper innan du e helt nöjd ,när du
gjort detta ,tar du maskinen med mjukskiva igen och slipar av med 500 ,detta räcker för 2k toplack

ska du lägga vattenbas så slipar du först med 500 och sedan med 800 papper för att slippa sliprepor osv och var nogrann ,

mvh kenny

5

Min kollegas Cadillac 67:a som bara består av raka linjer fick stå minst ett år och sjunka. Och då var det riktigt bra gjort när den ställdes undan för detta.
Tycker du ska göra det så bra som möjligt från början när du ändå är igång så får du mindre jobb sen.
Kan ju hända att du fortfarande är nöjd om ett år och slipper göra om skiten dessutom ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

normen för bilbranchen är max 2mm spackel då har du inga spacklingar som sjunker,att stå för sjunkning i 1år kallar jag inte för bra gjort då har du spacklat i stället för att ricktat

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,