Tja då har jag ett sånt där konstigt problem som jag inte förstår mig på. Min splittbuss (1966a) har dragit vänster när jag bromsar i flera år. Förr tycket jag det kom och gick lite, dvs när jag bromsat några gånger blev det mindre märkbart. Bromsarna gick jag igenom hufsat noggrant i samband med framvagnsrenovering för 3-4 år sedan. Men nu på den sista besiktningen (någonsin!) så spelade det ingen roll hur mycket jag bromsade på vägen dit, och inte heller hur snäll denna underbara besiktigare försökte vara. Höger frambroms tog väldigt lite, en bra bit under hälften av vad vänster frambroms tog. Jag fick dock godkänt på allt annat vilket jag ser lite som ett under med tanke på rost. Vänster frambromsar ser fina ut (det gär även höger) och tar bra. Bakbromsar fina och taog jämt och fint på besiktningen. Jag koncentrerade mig på höger fram som alltså tog riktigt dåligt.
- Jag bytte bromsslang och backar. Jackade upp max - ingen skillnad. När jag bromsar rycker ratten och bilden drar hårt åt vänster.
- Jag byter båda bromscylindrarna höger sida. Ingen skillnad - ratten rycker åt vänster och bilden drar hårt vänster.
- Jag byter bromsrör mellan huvudcylinder och bromscylindrar vänste frambroms samt "kolla" det lilla bromsröret mellan bromscyllindrarna nogrant (bra hål i ändarna, inget tilltryckt och blåser lätt igenom luft). Jag byter även huvudcylinder (till ny A-kvalitet, allt går fint). INGEN SKILLNAD!!!!! (jo bromspedalen tar högre, men ratt och bil drar hårt vänster precis som tidigare????????
Två egna teorier: Bromstrumman ojämn. Ser dock riktigt fin ut. Framvagnen assymetrisk/hela bussen skev. Nyrenovierad framvagn för tre år sedan och även om bilen är lite ramskev så drar hon inte däck och går rakt och fint när man inte bromsar.
VAD GÖRA? Alla råd och tips mottages tacksamt! Vore smutt att få denna två avstökad (och därmed alla krav på besiktningar) innan jag tar in i garage för vintern och lagar lite rost, stoppar in stora motorn mm. HILFE!!!
/Jesper