1 Senaste redigerad av Jesper B (2018-10-02 10:50:06)

Tja då har jag ett sånt där konstigt problem som jag inte förstår mig på. Min splittbuss (1966a) har dragit vänster när jag bromsar i flera år. Förr tycket jag det kom och gick lite, dvs när jag bromsat några gånger blev det mindre märkbart. Bromsarna gick jag igenom hufsat noggrant i samband med framvagnsrenovering för 3-4 år sedan. Men nu på den sista besiktningen (någonsin!) så spelade det ingen roll hur mycket jag bromsade på vägen dit, och inte heller hur snäll denna underbara besiktigare försökte vara. Höger frambroms tog väldigt lite, en bra bit under hälften av vad vänster frambroms tog. Jag fick dock godkänt på allt annat vilket jag ser lite som ett under med tanke på rost. Vänster frambromsar ser fina ut (det gär även höger) och tar bra. Bakbromsar fina och taog jämt och fint på besiktningen. Jag koncentrerade mig på höger fram som alltså tog riktigt dåligt.

- Jag bytte bromsslang och backar. Jackade upp max - ingen skillnad. När jag bromsar rycker ratten och bilden drar hårt åt vänster.

- Jag byter båda bromscylindrarna höger sida. Ingen skillnad - ratten rycker åt vänster och bilden drar hårt vänster.

- Jag byter bromsrör mellan huvudcylinder och bromscylindrar vänste frambroms samt "kolla" det lilla bromsröret mellan bromscyllindrarna nogrant (bra hål i ändarna, inget tilltryckt och blåser lätt igenom luft). Jag byter även huvudcylinder (till ny A-kvalitet, allt går fint). INGEN SKILLNAD!!!!! (jo bromspedalen tar högre, men ratt och bil drar hårt vänster precis som tidigare????????

Två egna teorier: Bromstrumman ojämn. Ser dock riktigt fin ut. Framvagnen assymetrisk/hela bussen skev. Nyrenovierad framvagn för tre år sedan och även om bilen är lite ramskev så drar hon inte däck och går rakt och fint när man inte bromsar.

VAD GÖRA? Alla råd och tips mottages tacksamt! Vore smutt att få denna två avstökad (och därmed alla krav på besiktningar) innan jag tar in i garage för vintern och lagar lite rost, stoppar in stora motorn mm. HILFE!!!

/Jesper

2

Passar broms banden bra mot trumman, man kan men hammare och städ smida stommen så den passar eller så slipas banden in mot trumman.
Flytta band/Trumma till andra sidan och se om felet kvarstår,

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Lägg upp några bilder på bägge sidor utan trummor.
Du kan ha monterade vänstercylindrar på bägge sidor.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

...stoppa in stora motorn...skrev du.
Jo då skulle jag köpa CSP skivbromskit för 10k och skita i dom gamla.

T2b taigagrön ´77

5

Kan det vara så att du har samma bromsverkan på båda sidorna men att ena sidans bromsar kniper snabbare?
Jag har ett sådan problem på min buggy, visserligen skivor där, besiktningstjänstemannen tyckte inte det var något att orda om "kan ju vara så på gamla bilar"...
Ojämna bromstrummor avslöjar man sällan med blotta ögat, det kan vara så små skillnader som gör skillnad som man bara upptäcker med mätklocka.
Något som kanske kan hjälpa är ju att byta hbc. Det hjälpte i buggyn, hade bytt till en ny då problemen upptäcktes, satte in den gamla igen och då hade jag bra bromsverkan fram, men ingen bromsverkan alls bak... så det blir nog att köpa ny hbc igen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Luftat ordentligt?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

7

Jag hade en bil där den rykte i ratten vid hårdare bromsning, och det var en styrled som var kanonglapp.

Hade en annan bil som drog snet vid mjuka bromsningar, det visade sig att jag hade två fabrikat av bromsklossar fram.

Bromsband radialslipar man in mot trumman, har man kört lite så brukar det visa sig på banden var det tar i.
En svarvad trumma sliter mest i mitten på bromsbanden har jag för mig.
Är det så så är radialslipning lösningen.

SOm sagt ett par bilder på bromsarna utan trummor skulle göra det lite lättare

"ljushuvud"

8

Strålande forum det här, tack för alls goda råd! Verkar ju som att byta trummorna med varandra fram kommer visa om det är trumman som är felet. Står först på schemat för lördag morgon!

Jo ett sånt där skivbromskit har jag sneglat på i många år, nu när jag har en grym 2.1a att stoppa in där bak är det ju än mer lege för ett sånt. First thing first. Återigen tack!

9

Grubban skrev:

...stoppa in stora motorn...skrev du.
Jo då skulle jag köpa CSP skivbromskit för 10k och skita i dom gamla.

Du får väl inte mycket skivbromskit till buss för 10k?  Iaf inte CSP.

Jag kör Porsche 944 skivor fram & bak, det kostade bara några tusen, men det kräver lite letande och samlande av delar.
På minus sidan, du får inte Wide five bultmönster.
På plus sidan, du kan handla slitdelar på mekonomen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Min erfarenhet är att trumbromsar rätt ihopmonterade med väl infettade kolvar fungerar bättre än skivbromsar ppå bilar som inte körs dagligen.
Eftersom det är självverkan på båda backorna fram  på detta system är de något känsligare, speciellt för lite ytrost i trumman efter stillestånd.

11

CSP höjde priserna sedan jag beställde sist men 12000kr för du kittet för.
https://www.csp-shop.com/en/?func=detai … tnr=21452a

T2b taigagrön ´77

12 Senaste redigerad av michaelth (2018-10-04 11:23:52)

Kompisen 56 splitbuss med Empi skivbromskit kitt bak , hade riktigt dåligt gjutgods.. splinsen rensades, så jag fick göra ny splinsad inner del från en vw trumma som svarvade till lämpligt utseende sen skruvadeis hop med höghållfasta skruv
Iofs en över 200 hästars Subaru maskin kan ha gjort lite..... viktigt att baktrummorna sitter riktigt åtdragna med rätt moment.. annars äts dom lätt upp ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Jesper B skrev:

- Jag bytte bromsslang och backar. Jackade upp max - ingen skillnad. När jag bromsar rycker ratten och bilden drar hårt åt vänster.

- Jag byter båda bromscylindrarna höger sida. Ingen skillnad - ratten rycker åt vänster och bilden drar hårt vänster.

- Jag byter bromsrör mellan huvudcylinder och bromscylindrar vänste frambroms samt "kolla" det lilla bromsröret mellan bromscyllindrarna nogrant (bra hål i ändarna, inget tilltryckt och blåser lätt igenom luft). Jag byter även huvudcylinder (till ny A-kvalitet, allt går fint). INGEN SKILLNAD!!!!! (jo bromspedalen tar högre, men ratt och bil drar hårt vänster precis som tidigare????????

/Jesper

Nu vet jag inte om jag förstod det här korrekt, men du har alltså bara bytt cylindrarna på höger sida? Nog för att det kan verka intuitivt korrekt, men vid riktigt svårdefinierade problem ska man byta likadant på båda sidor. Detsamma gäller slangarna, eftersom du skriver "slang" i odefinierad form.

Har dock liknande erfarenheter av sneddragning på både tidig bay och splitt. Riktigt knepigt att få det att dra jämnt med fyra cylindrar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Grejen är att på besiktningens bromsmätning på rullar tog vänster fram, båda bak (och handbromsen) perfekt. Det var höger fram som tog otroligt dåligt. Behöver inte vara jämt, men en bra bit mer på höger fram så är jag hemma. Tänker växla trummor fram och prova.

15

Omdet inte hjälper med att byta om trummorna kan det vara värt att skifta om en av bromsbackorna per sida för att få samma friktionsegenskaper på båda sidorna.

16

Jag gissar fortfarande på att det sitter vänstercylindrar på högersidan, lägg upp en bild vettja på lördag :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

17

Mogge, jag ska kolla det med i morgon. Vet att jag beställde för höger men vem vet. Hur ser man skillnaden?

18

Höger och vänster är spegelbild av varandra. Monteras vänster cylinder på höger sida blir det ingen självverkan på bromsbackorna vid körning framåt.

19

Mycket riktigt var det bromstrumman! När jag bytte sida med varandra drog den precis lika snett som tidigare, men nu åt höger! Självklart har jag då ett nytt litet problem. Nya bromstrummor till -68 är inte jätte-enkla att få tag på. Jepp, jag har en framvagn från -68 på min splitt. Hittade två varianter i England efter liten snabbsökning, men det finns kanske enklare/närmare alternativ?

Om jag ska beställa något av alternativen från England - skulle ni gå på vanlig splitt-trumma 64-67 med tätningsadapter, eller skulle ni gå på på 67-70 trumman? Se bilden:

ELLER: Har någon en just trumma 68-70 liggande och vill sälja? Om så köper jag!

Post's attachments

bropmstrumma fram -68.jpeg, 617.06 kb, 1676 x 1462
bropmstrumma fram -68.jpeg 617.06 kb, 208 downloads since 2018-10-06 

20

Frågan är om du behöver köpa två nya?
Annars kanske du är kvar på ruta ett.

"ljushuvud"

21

frågan e ... vad tror/vet du är fel med trumman... eller är det kanske så att banden passar dåligt till den vilket ju går att åtgärda.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Finns det inte någon bromstrums-/-skivsvarv i trakten? Kan också gå att svarva i en dubbsvarv om man gör en dorn så att trumman centreras utgående från lagerbanorna. Det kan krävas lite erfarenhet för att få ett fullgott resultat, men är ingen omöjlighet.

23

Skönt att du hittade ett fel.
Kolla passningen på bromsbanden mot trumman.
Är det en kant på trumman som ställer till det?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24

Ja sjukt skönt att hittat felet. Har ju bytt allt utom trummor så resultatet blir ju helt nyrenoverade frambromsar! Ingen kant men den är rätt ojämn sett från insida till utsida (om man förstår hur jag menar?). Skulle vilja ha två nya och ska beställa från England.

OM DET INTE ÄR NÅN SOM HAR EN TRUMMA LIGGANDE (fram 68-70)?

Har nollkoll på hur man svarvar eller vem som gör det häromkring. Tips från alla 08or tas tacksamt emot vad gäller bra bromskontakt.

25

http://www.bilbromsar.se/

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(