1 Senaste redigerad av kee (2018-09-23 19:51:46)

Kanske är jag bara trött nu, men vid meket idag stötte jag på en skruv jag bara förutsatte att jag inte hade verktyg för:

http://forumbilder.se/H8490/skruvskalle.jpg

Men det är kanske bara en vanlig tolvkantsskalle? Det finns ju så många specialare nuförtiden och jag tänkte att det var ngt vw-special utan att ens testa med mina befintliga verktyg.

Skruven sitter på grenröret på en vw tdi och förbinder detta med turbon.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Vill minnas att det, i alla fall hjälpligt, går att använda en 12-delad hylsa till dyligt. Meckade och bytte motor min Skoda pick-up förra sommaren, då stötte jag på samma problem.
Du har säkert fått lös skruven redan nu men kul att höra hur det gick?!

3

Tack för inflikningen, läste en tråd på maskinisten där de försökte bena ut detta och där föreslogs tolvkantshylsa, men jag var ändå lite osäker då det finns flera sorter som är väldigt snarlika. Osäker på om jag äger någon tolkvantshylsa, då alla mina satser nog är sexkants. Men ev har jag någon gammal tolvkantssats som jag använder sällan (om jag nu hittar den), ev tänkte jag skaffa sk "multihylsor" för att säkra upp.

Skruven sitter fortfarande där, jag har bilen tretton mil hemifrån, så det blir fortsättning följer nästa helg. Tills dess vill jag veta om jag har rätt verktyg på plats eller om jag behöver köpa.

4

ICQ/bg

Spline?

https://www.tien-i.com/img/Product/Spline%20socket%20to%20all%20type%20fasten(1).png

Kolla Feltema 10-476

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5

Ja när jag zoomat in på bilden (för det var svårt att se detaljerna i verkligheten) så ser det onekligen ut som en tolvkantsskruv. Men jag ska nog säkra upp med multihylsor som sagt. Återkommer i helgen med hur det går.

6

opel ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

7

Op...Vaddå? ICQ/bw

Näe det här är faktiskt på en gammal skruttig folkvagn, fast inte en fullt så gammal som de luftkylda folkvagnarna.

Multihylsor inköpta och i helgen vet vi (jag återkopplar här hur det går).

8 Senaste redigerad av kee (2018-09-30 21:50:59)

Gick ju alldeles utmärkt med de nyinköpta multihylsorna. Kollade inte ens om jag hade några tolvkantshylsor liggandes.

Lustigt nog var det 12mm och inte 13 som brukligt på folkvagnar, men skruvarna lossnade så snällt så.

Turbon är lös och det verkar som att tryckklockan läcker på den gamla (tydligen ett vanligt fel), när den satt på verkade det "bara" som att övertrycksmekaniken hade kärvat ihop vilket den iofs också har.

Funderade en kort stund på om den kunde gå att använda på en folkamotor då det verkar som bultmönstret mot grenröret är detsamma som hos ett ormbo... ICQ/bw Tryckklockan bör väl fungera i alla fulla fall, eller hur gör man när man turbokonverterar en folkamotor?

Den bättre beggade turbon ligger iaf på bänken rengjord och uppsmord och väntar på ihopparning med maskin, men det blir senare, jag hann inte få monteringssatsen levererad innan helgen, dessutom hade jag lite fullt upp med annat.

9

ICQ/bg

Glömde säga: om du rengör bultskallen så kan där stå tex XZNX + siffror som talar om vad det är för nåt   ICQ/ai

Turbo typ 1?  Ett exempel

http://www.oceanstreetvideo.com/vwshow/jessejames/2096.jpg

Sauerkraut från Monster garage

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

10 Senaste redigerad av kee (2018-10-03 15:30:18)

Satt faktiskt och kollade på lite turbobyggen härom kvällen. Småkubiks turbomotorer är ju väldigt modernt nuförtiden. ICQ/ag  Borde ge en ganska lagom knuff för en buss i uppförsbacke, svårt att få till en snygg installation på en typ1 bara, blir lätt massa rör härsan och tvärsan.

Annars borde ju en 1,9-liters dieselturbo vara rätt releveant för en 1,6-liters bensinmotor. Dock har jag inte fått något svar på om man normalt sett bortrationaliserar tryckklockan (wastegate) som sitter på många originalturbos?

Nästa gång lär jag ju fastna för insprut, det verkar intressant att kombinera med turbo. ICQ/ae Och sen såklart framtiddssäkra med etanoldrift... ICQ/af