1

Hej!

Har köpt en DH 76:a som stått sen ’00. Efter byte av bränsleslangar så hoppade den igång, har inte varit igång länge men gått kanske 20 min utan problem.

Jag servar ikväll motorn, byter:
Tändkablar
Tändstift
Rotor
Fördelarlock
Brytarspetsar
Olja samt oljefilter

Efter det startar den och går i ca 5-7 sekunder innan motorn stannar.

Jag har provat byta tillbaka rotor och fördelarlock, bytt till andra nya brytarspetsar, avståndet är ställt till 0.40mm med bladmått, äger ingen kamvinkelmätare.
Om jag med tändningen på öppnar flärpen i LMM så startar bränslepumpen.
När jag mäter på bränslepumpen så har jag spänning fram till pumpen tills motorn står still så det verkar vara som det ska.

Funderar på om jag kommit åt några kablar under servicen, finns det ngn som kan påverka på detta sättet?

Tar tacksamt emot hjälp om ni har några tips och råd.

Mvh Magnus

2

Löste du det?

Senast idag råkade jag komma åt bromsvakuumslangen så att den gled ut lite vid pleumet och då startade den till någon sekund bara för att dö.

Tror du har tjuvluft eller en sladd som hoppat loss.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

3

De sekunderna den gick med vakuumslangen lös var med hjälp av bränslet från kallstartventilen. Pga luftläckan blev det ingen rörelse på mätskivan i luftmängdmätaren och därför inget bränsle från de insprutare som sitter vid varje cylinder.