Sten vW skrev:Tändpunkt kan även den påverka motortemp rättså mycket, tänder den alldeles för tidigt blir motorn varm, tänder det försent blir avgaspiporna blå.
Eftersom motorn inte är original hur är squish och kompression riggat?
Min trimmade 1600 blev under en period så varm att den spikade, det visade sig senare att det var förgasarn som jävlades.
Nåväl, jag skyllde min varma motor på för mycket komp (ca 10.1:1) så jag lade in cylinderfotsshims (1mm) för att sänka kompet.
Detta resulterade i att motorn blev ännu varmare! Detta skyller jag nu i efterhand på att den 2mm squishseparation jag fick med shims var för mycket så squisheffekten försvann!
Nu kör jag med en hårsmån under 1mm squish och mycket bättre förgasare och motorn är precis lagom varm och går att köra hårt utan spikningar..
En fungerande squish bidrar till mindre värmning av stora delar av toppen och kolven samt rör om i bränsle-luftblandningen för bättre förbränning, en mindre grad av förtändning för "glad" motor brukar vara märkbart om squishen funkar som den skall.
S
Jorå tändningens påverkan på temperaturerna är jag medveten om, jag har manuellt reglerbar tändläge från kabyssen och har testat och sett tändlägets förändringar på temperaturerna. Kör med 32° max tändläge och maxvarv mellan 3200-3400 rpm, lägsta tändläge är 22°.
Det är 8:1 i kompförhållande och upmätt cylindertryck på ca 11,5 kg med ett par 50 cc förbränningsrum och 35/32 ventiler, däckhöjden tror jag ligger på 3 mm(vilket jag antar är det du menar med squisch), jag har inte dessa siffror i skann. Leakdown visar ganska jämt 7% på alla burkar.
Köpte ett par Empi- toppar med 40/35,5 mm ventiler och 58 cc förbränningsrum för att hänga på medans jag bytte ventiler och fräste sätena i de gamla topparna och tog inte bort schimsen(CR 7,6:1) och där vart det mycket varmare samtidigt som det vart jäkligt känsligt att ställa in fuggen och tändning, fick slipa om en nål och härja en del för att det skulle funka. Empi-topparna har gått en halvtimme och har dubbla fjädrar och är till salu om nån är intresserad.
Jag kan gå ner till 30° på tändläget utan egentligt tapp i varv, kanske 50 rpm, går jag ner till 28° tappar jag runt 150 rpm, men varje rpm är viktigt för dragkraften i starten. Varvtalsreduktionen är mätt på statiskt varvtal, stillastående då varvet kommer att öka ju mer fart jag får så när jag väl har lättat och stigit en stund så sänker jag tändningen till runt 28° vid 2800-3000 varv som verkar vara bra tändning vid den belastningen.
Fast jag tycker ju inte motorn går direkt för varm, tankarna var ju att kanske cyllarna blir mer nerkylda än det är tänkt än i en bilkonfiguration.
Jag funderar på om jag ska dra en täckplåt över de främre cyllarna för att de inte ska få en jätteavkylning jämfört med de bakre(1:an och 3:an), och kanske krympa mindre så motorn inte går "trögre" att dra runt när den är varm och man har landat, den är ju lätt att veva runt när den är kall.
De främre cyllarna sitter ju direkt i fartvind (100 kts) så vid sjunk t ex för landning så kanske de främre cylidrarna krymper såpass mycket att de drar ihop ringarna så ringgapet borde ökas? det var ursprungsfrågan och tanken.
Tack på förhand för spekulationer och jag uppskattar att ni kommer med inputs och tankar men också det ni själva har upplevt.
/Veedubber