1

Har en 2180 cc som är "halv" trög att dra runt (för hand) när den är varm, efter drygt en timmes körning på mellan 2800-3000 rpm.
CHT ligger på ca 150-170°c mätt under stiften
Oljetempen 90-100°c och oljetrycket är runt 3 kg vid 3000 rpm

Har ni någon fundering på vad det kan vara? eller är det kanske normalt?

Jag funderar på för hög avkylning av cyllarna och eller för litet ringgap, kanske kombinerat, gapet är, har inte exakta siffror i huvvet men har för mej att de ligger på 0,4 mm ca. Det sitter smidda 92 mm Mahle i maskin.

2

vedubber skrev:

Har en 2180 cc som är "halv" trög att dra runt (för hand) när den är varm, efter drygt en timmes körning på mellan 2800-3000 rpm.
CHT ligger på ca 150-170°c mätt under stiften
Oljetempen 90-100°c och oljetrycket är runt 3 kg vid 3000 rpm

Har ni någon fundering på vad det kan vara? eller är det kanske normalt?

Jag funderar på för hög avkylning av cyllarna och eller för litet ringgap, kanske kombinerat, gapet är, har inte exakta siffror i huvvet men har för mej att de ligger på 0,4 mm ca. Det sitter smidda 92 mm Mahle i maskin.

Dra för hand ?
Om det är så så är det slut
Brukar få dra runt med spärrskaft om det är ok ( ventilfjädrana med 40kg inspänings tryck)
Om den är 100 grader bör den gå försnålt 
På en nybyggd maskin bör den vara Max 90 g c  Om man har kört hårt som F närmare 100-105 g c
3 kg är så där  har förmig att fjärden öppna trycket vid 3,3-3,5  kg
Tips skaffa en Bredbands lambda  så du får rätt soppa inblandning
CHT ja man kan använda men den är förtrög  Om du kunde mäta EGT skulle det vara mera rätt
Vid dom tempen som du har mätt upp med CHT givaren så ligger du på gränsen var aluminumen blir mjuk
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Apparaten sitter i min flygmaskin så jag drar runt i proppen när jag känner "trögheten" i motorn, det känns inte som det är ventilfjädrarna som är det tröga utan som kolvarnas rörelse i cylindrarna.

Jänkarna förespråkar oljetemperaturer från 93°c i kryssfart upp till max 110°c, fuggen är ställd så stiften sotar sådär lagom(har tyvärr ingen EGT men går i tankar kring att installera)så den borde inte gå snålt tycker jag ´men vem vet.

Grabbarna på andra sidan pölen menar att ett bra oljetryck är ungefär 10 psi per 1000 rpm så där ligger jag ju med marginal, med fjädern öppnar menar du då den bakre vid svänghjulet som reglerar oljetrycket eller den främre som reglerar flödet till oljekylaren? kall motor har jag runt 4-5 kg.

Rekommenderad CHT 175-190°c, under stig max 5 min 215°c, never exceed 230°.

Aja nu vart det lite mycket offtopic då jag undrade om det var normalt och/eller vad eventuell orsak till trögkänslan när man vrider runt puffran ICQ/ab

Ha det gött

4

Tändpunkt kan även den påverka motortemp rättså mycket, tänder den alldeles för tidigt blir motorn varm, tänder det försent blir avgaspiporna blå.

Eftersom motorn inte är original hur är squish och kompression riggat?

Min trimmade 1600 blev under en period så varm att den spikade, det visade sig senare att det var förgasarn som jävlades.
Nåväl, jag skyllde min varma motor på för mycket komp (ca 10.1:1) så jag lade in cylinderfotsshims (1mm) för att sänka kompet.
Detta resulterade i att motorn blev ännu varmare! Detta skyller jag nu i efterhand på att den 2mm squishseparation jag fick med shims var för mycket så squisheffekten försvann!
Nu kör jag med en hårsmån under 1mm squish och mycket bättre förgasare och motorn är precis lagom varm och går att köra hårt utan spikningar..
En fungerande squish bidrar till mindre värmning av stora delar av toppen och kolven samt rör om i bränsle-luftblandningen för bättre förbränning, en mindre grad av förtändning för "glad" motor brukar vara märkbart om squishen funkar som den skall.

S

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-09-17 13:01:32)

vedubber skrev:

Apparaten sitter i min flygmaskin så jag drar runt i proppen när jag känner "trögheten" i motorn, det känns inte som det är ventilfjädrarna som är det tröga utan som kolvarnas rörelse i cylindrarna.

Jänkarna förespråkar oljetemperaturer från 93°c i kryssfart upp till max 110°c, fuggen är ställd så stiften sotar sådär lagom(har tyvärr ingen EGT men går i tankar kring att installera)så den borde inte gå snålt tycker jag ´men vem vet.

Grabbarna på andra sidan pölen menar att ett bra oljetryck är ungefär 10 psi per 1000 rpm så där ligger jag ju med marginal, med fjädern öppnar menar du då den bakre vid svänghjulet som reglerar oljetrycket eller den främre som reglerar flödet till oljekylaren? kall motor har jag runt 4-5 kg.

Rekommenderad CHT 175-190°c, under stig max 5 min 215°c, never exceed 230°.

Aja nu vart det lite mycket offtopic då jag undrade om det var normalt och/eller vad eventuell orsak till trögkänslan när man vrider runt puffran ICQ/ab

Ha det gött

om det är en flyg maskin så får du köra på blyad soppa ?
Det kan vara kompläget som du känner
10 psi är bara 0,68 bar
samma som oljelampan blinkar på bilana Det med olje temp är var givaren sitter i blocket 
Det är den bakre som reglarar  ( vid svänghjul ) den andra styr kylar flödet 
När blocken blir slitna så ser man att man tappar oljetrycket för att oljan går på baksidan av lagret också ( När maskin är varm)
Därför är det mycket snåla mått på lagerlägena på dessa motorer ( +0,05-0,08)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Sten vW skrev:

Tändpunkt kan även den påverka motortemp rättså mycket, tänder den alldeles för tidigt blir motorn varm, tänder det försent blir avgaspiporna blå.

Eftersom motorn inte är original hur är squish och kompression riggat?

Min trimmade 1600 blev under en period så varm att den spikade, det visade sig senare att det var förgasarn som jävlades.
Nåväl, jag skyllde min varma motor på för mycket komp (ca 10.1:1) så jag lade in cylinderfotsshims (1mm) för att sänka kompet.
Detta resulterade i att motorn blev ännu varmare! Detta skyller jag nu i efterhand på att den 2mm squishseparation jag fick med shims var för mycket så squisheffekten försvann!
Nu kör jag med en hårsmån under 1mm squish och mycket bättre förgasare och motorn är precis lagom varm och går att köra hårt utan spikningar..
En fungerande squish bidrar till mindre värmning av stora delar av toppen och kolven samt rör om i bränsle-luftblandningen för bättre förbränning, en mindre grad av förtändning för "glad" motor brukar vara märkbart om squishen funkar som den skall.

S

Jorå tändningens påverkan på temperaturerna är jag medveten om, jag har manuellt reglerbar tändläge från kabyssen och har testat och sett tändlägets förändringar på temperaturerna. Kör med 32° max tändläge och maxvarv mellan 3200-3400 rpm, lägsta tändläge är 22°.

Det är 8:1 i kompförhållande och upmätt cylindertryck på ca 11,5 kg med ett par 50 cc förbränningsrum och 35/32 ventiler, däckhöjden tror jag ligger på 3 mm(vilket jag antar är det du menar med squisch), jag har inte dessa siffror i skann. Leakdown visar ganska jämt 7% på alla burkar.
Köpte ett par Empi- toppar med 40/35,5 mm ventiler och 58 cc förbränningsrum för att hänga på medans jag bytte ventiler och fräste sätena i de gamla topparna och tog inte bort schimsen(CR 7,6:1) och där vart det mycket varmare samtidigt som det vart jäkligt känsligt att ställa in fuggen och tändning, fick slipa om en nål och härja en del för att det skulle funka. Empi-topparna har gått en halvtimme och har dubbla fjädrar och är till salu om nån är intresserad.

Jag kan gå ner till 30° på tändläget utan egentligt tapp i varv, kanske 50 rpm, går jag ner till 28° tappar jag runt 150 rpm, men varje rpm är viktigt för dragkraften i starten. Varvtalsreduktionen är mätt på statiskt varvtal, stillastående då varvet kommer att öka ju mer fart jag får så när jag väl har lättat och stigit en stund så sänker jag tändningen till runt 28° vid 2800-3000 varv som verkar vara bra tändning vid den belastningen.

Fast jag tycker ju inte motorn går direkt för varm, tankarna var ju att kanske cyllarna blir mer nerkylda än det är tänkt än i en bilkonfiguration.
Jag funderar på om jag ska dra en täckplåt över de främre cyllarna för att de inte ska få en jätteavkylning jämfört med de bakre(1:an och 3:an), och kanske krympa mindre så motorn inte går "trögre" att dra runt när den är varm och man har landat, den är ju lätt att veva runt när den är kall.
De främre cyllarna sitter ju direkt i fartvind (100 kts) så vid sjunk t ex för landning så kanske de främre cylidrarna krymper såpass mycket att de drar ihop ringarna så ringgapet borde ökas? det var ursprungsfrågan och tanken.

Tack på förhand för spekulationer och jag uppskattar att ni kommer med inputs och tankar men också det ni själva har upplevt.

/Veedubber

7

PPRMicke skrev:
vedubber skrev:

Apparaten sitter i min flygmaskin så jag drar runt i proppen när jag känner "trögheten" i motorn, det känns inte som det är ventilfjädrarna som är det tröga utan som kolvarnas rörelse i cylindrarna.

Jänkarna förespråkar oljetemperaturer från 93°c i kryssfart upp till max 110°c, fuggen är ställd så stiften sotar sådär lagom(har tyvärr ingen EGT men går i tankar kring att installera)så den borde inte gå snålt tycker jag ´men vem vet.

Grabbarna på andra sidan pölen menar att ett bra oljetryck är ungefär 10 psi per 1000 rpm så där ligger jag ju med marginal, med fjädern öppnar menar du då den bakre vid svänghjulet som reglerar oljetrycket eller den främre som reglerar flödet till oljekylaren? kall motor har jag runt 4-5 kg.

Rekommenderad CHT 175-190°c, under stig max 5 min 215°c, never exceed 230°.

Aja nu vart det lite mycket offtopic då jag undrade om det var normalt och/eller vad eventuell orsak till trögkänslan när man vrider runt puffran ICQ/ab

Ha det gött

om det är en flyg maskin så får du köra på blyad soppa ?
Det kan vara kompläget som du känner
10 psi är bara 0,68 bar
samma som oljelampan blinkar på bilana Det med olje temp är var givaren sitter i blocket 
Det är den bakre som reglarar  ( vid svänghjul ) den andra styr kylar flödet 
När blocken blir slitna så ser man att man tappar oljetrycket för att oljan går på baksidan av lagret också ( När maskin är varm)
Därför är det mycket snåla mått på lagerlägena på dessa motorer ( +0,05-0,08)
/// M

Vi hade 100LL men numer bara 91/6UL, så jag rattar runt med 98 eller 91/96UL. Motorn går något svalare vid 91/96UL men det har förmodligen bara med renheten i soppan och att 98 oktan är förgiftad med brännvin m m.

Jag är ganska säker på att det inte är kompläget jag känner, det är mellan komplägena och den känns inte likadan när man vrider runt motorn vid pre-flight när den är kall, det var därför jag misstänkte överkylning på 2:an och 4:an som efter landning kanske krympt mer och "kärvar", och då var min tanke att täcka de cylindrarna eller kanske att ringgapet ska vara större. Eller så låter man det vara för att den under belastning vid marschfart håller rätt cylindertemperatur och inget kärv försigår.

Jag kör 10/30 mineral och har vid start kall motor ca 4-5 kg på tomgång och efter en timme runt ett kg på tomgång och det känns för mej rätt normalt eller är det åt skogen tycker ni?
Oljetempen mäts i tråget för närvarande, var tycker ni den ska mätas för att få ett rättvisande resultat?
Det minskade oljetrycket beror ju på viskositeten vid värme och när den minskar så släpper främre  plunschen genom oljan genom oljekylaren och håller stabil viskositet genom kylning, och om trycket ökar för mycket så öppnar den bakre plunschen. Jag ska återkomma efter nästa flygning med mer exakta värden

Hur som så fyll gärna på med tankar och erfarenheter, det uppskattas.

/Veedubber

8

Hej det är kul med någon som håller på med flyg
Det där med olja på sådana saker är jätte svårt  för det skall vara godkänt av FAA  eller kör du med bil olja
Vet att oljorna till sådant har lite mer goa saker i sig mot bil olja ( framför alt i EU) ( olika max gränser mot US i ppm)
Om man kollar vad revmasters spec på den typen av motorolja ( ASTM D910 )  som byggs på en VW maskin
Det där med kylning kan vara svårt att veta hur det funkar med en stor propp  Hur luftströmen flödar
Dom motorena som jag har sett i Us har ofta en sump som är dit skruvad för kylning o mera olja på flygmotorer
Det finns en del saker som skiljer på den typen av motor som du har mot en bil 
Som man har dubbla axiallager efter som proppen drar o man belastar på annat sätt mot en bilmotor (lager 3 brukar vara bytt till samma typ som lager 1 ) för att minska belastningen axielt 
Bara för info så är alla lagerspel på en vw för rak 30
Det är jätte svårt  att säga vad du skall använda men min personliga åsikt är 10-30 är lite tunn efter som det är tung belastning under lång tid
Om det skulle vara min maskin skulle det vara 10-40 eller rak 30
 
Lägger en länk till revmaster    http://revmasteraviation.com/
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Med tanke på flygapplikation med modifikation av vevlager för den ökade axialkrafterna från propellern undrar jag om det kanske trögheten skulle kunna ha att göra med axialspel som varierar med temperatur.
En vanlig VW brukar det sägas ha ca 0,1mm axialspel för ok funktion (kall motor), min tanke är att om man har adderat/modifierat axiallagerfunktionen kanske blockets värmeexpansion i längsled kanske kan ställa till det. 
Detta borde kunna testas först med motorn kall och sedan varm med indikatorklocka...

10

Jag har byggt många flygmotorer av VW och squish måttet ska vara 1,5 mm. Jag hoppas att du inte använder original vev för den håller inte. Den kan gå ac mellan 1an och 2an eller fram vid kilspåret och då tappar du propellern.Du ska ha axiallagret fram och byta plats med det bakre.
Du får gärna ringa mig om du vill veta mer.  mvh Ove 073 4441304

11

PPRMicke skrev:

Hej det är kul med någon som håller på med flyg
Det där med olja på sådana saker är jätte svårt  för det skall vara godkänt av FAA  eller kör du med bil olja
Vet att oljorna till sådant har lite mer goa saker i sig mot bil olja ( framför alt i EU) ( olika max gränser mot US i ppm)
Om man kollar vad revmasters spec på den typen av motorolja ( ASTM D910 )  som byggs på en VW maskin
Det där med kylning kan vara svårt att veta hur det funkar med en stor propp  Hur luftströmen flödar
Dom motorena som jag har sett i Us har ofta en sump som är dit skruvad för kylning o mera olja på flygmotorer
Det finns en del saker som skiljer på den typen av motor som du har mot en bil 
Som man har dubbla axiallager efter som proppen drar o man belastar på annat sätt mot en bilmotor (lager 3 brukar vara bytt till samma typ som lager 1 ) för att minska belastningen axielt 
Bara för info så är alla lagerspel på en vw för rak 30
Det är jätte svårt  att säga vad du skall använda men min personliga åsikt är 10-30 är lite tunn efter som det är tung belastning under lång tid
Om det skulle vara min maskin skulle det vara 10-40 eller rak 30
 
Lägger en länk till revmaster    http://revmasteraviation.com/
/// Micke

Nu försvann allt jag skrev så jag kortar ner allt.

Det sitter ett Force one main bearing monterat.
På vintern brukar jag köra på 10/30 och sommaren på 10/40, finns det någon anledning att du rekommenderar att köra på en rak 30 olja i stället för 10/30?

12

Sten vW skrev:

Med tanke på flygapplikation med modifikation av vevlager för den ökade axialkrafterna från propellern undrar jag om det kanske trögheten skulle kunna ha att göra med axialspel som varierar med temperatur.
En vanlig VW brukar det sägas ha ca 0,1mm axialspel för ok funktion (kall motor), min tanke är att om man har adderat/modifierat axiallagerfunktionen kanske blockets värmeexpansion i längsled kanske kan ställa till det. 
Detta borde kunna testas först med motorn kall och sedan varm med indikatorklocka...

Motorn har ett sista lager monterat så den är ju modifierad för det. Ska kolla upp axialspelet, det borde ju gå att mäta med indikatorklocka mot propellerhubben och dra i proppen fram och tillbaka? återkommer med svar när jag har varit ute och kikat på det.

13

OHmek skrev:

Jag har byggt många flygmotorer av VW och squish måttet ska vara 1,5 mm. Jag hoppas att du inte använder original vev för den håller inte. Den kan gå ac mellan 1an och 2an eller fram vid kilspåret och då tappar du propellern.Du ska ha axiallagret fram och byta plats med det bakre.
Du får gärna ringa mig om du vill veta mer.  mvh Ove 073 4441304

Ok kul med någon som har erfarenhet med flygkonverterade bilmotorer, det ska jag lägga på minnet. Det är inte en orginalvev utan en från Greatplains i staterna gjord för flygkonvertering, det sitter ett modifierat lager på den.
Har jag några funderingar kring motorbyggande så slår jag absolut en signal, tack för det.

14

vedubber skrev:
PPRMicke skrev:

Hej det är kul med någon som håller på med flyg
Det där med olja på sådana saker är jätte svårt  för det skall vara godkänt av FAA  eller kör du med bil olja
Vet att oljorna till sådant har lite mer goa saker i sig mot bil olja ( framför alt i EU) ( olika max gränser mot US i ppm)
Om man kollar vad revmasters spec på den typen av motorolja ( ASTM D910 )  som byggs på en VW maskin
Det där med kylning kan vara svårt att veta hur det funkar med en stor propp  Hur luftströmen flödar
Dom motorena som jag har sett i Us har ofta en sump som är dit skruvad för kylning o mera olja på flygmotorer
Det finns en del saker som skiljer på den typen av motor som du har mot en bil 
Som man har dubbla axiallager efter som proppen drar o man belastar på annat sätt mot en bilmotor (lager 3 brukar vara bytt till samma typ som lager 1 ) för att minska belastningen axielt 
Bara för info så är alla lagerspel på en vw för rak 30
Det är jätte svårt  att säga vad du skall använda men min personliga åsikt är 10-30 är lite tunn efter som det är tung belastning under lång tid
Om det skulle vara min maskin skulle det vara 10-40 eller rak 30
 
Lägger en länk till revmaster    http://revmasteraviation.com/
/// Micke

Nu försvann allt jag skrev så jag kortar ner allt.

Det sitter ett Force one main bearing monterat.
På vintern brukar jag köra på 10/30 och sommaren på 10/40, finns det någon anledning att du rekommenderar att köra på en rak 30 olja i stället för 10/30?

Det är bättre bärighet på sådan olja
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:
vedubber skrev:
PPRMicke skrev:

Hej det är kul med någon som håller på med flyg
Det där med olja på sådana saker är jätte svårt  för det skall vara godkänt av FAA  eller kör du med bil olja
Vet att oljorna till sådant har lite mer goa saker i sig mot bil olja ( framför alt i EU) ( olika max gränser mot US i ppm)
Om man kollar vad revmasters spec på den typen av motorolja ( ASTM D910 )  som byggs på en VW maskin
Det där med kylning kan vara svårt att veta hur det funkar med en stor propp  Hur luftströmen flödar
Dom motorena som jag har sett i Us har ofta en sump som är dit skruvad för kylning o mera olja på flygmotorer
Det finns en del saker som skiljer på den typen av motor som du har mot en bil 
Som man har dubbla axiallager efter som proppen drar o man belastar på annat sätt mot en bilmotor (lager 3 brukar vara bytt till samma typ som lager 1 ) för att minska belastningen axielt 
Bara för info så är alla lagerspel på en vw för rak 30
Det är jätte svårt  att säga vad du skall använda men min personliga åsikt är 10-30 är lite tunn efter som det är tung belastning under lång tid
Om det skulle vara min maskin skulle det vara 10-40 eller rak 30
 
Lägger en länk till revmaster    http://revmasteraviation.com/
/// Micke

Nu försvann allt jag skrev så jag kortar ner allt.

Det sitter ett Force one main bearing monterat.
På vintern brukar jag köra på 10/30 och sommaren på 10/40, finns det någon anledning att du rekommenderar att köra på en rak 30 olja i stället för 10/30?

Det är bättre bärighet på sådan olja
/// Micke

Micke har du nån fakta som stöder att rak 30 har bättre bärighet än 10-30?

"ljushuvud"

16

Mr 56 skrev:
PPRMicke skrev:
vedubber skrev:

Nu försvann allt jag skrev så jag kortar ner allt.

Det sitter ett Force one main bearing monterat.
På vintern brukar jag köra på 10/30 och sommaren på 10/40, finns det någon anledning att du rekommenderar att köra på en rak 30 olja i stället för 10/30?

Det är bättre bärighet på sådan olja
/// Micke

Micke har du nån fakta som stöder att rak 30 har bättre bärighet än 10-30?

Hos dom gubbarna på  det företaget på hisingen som jobbar med sådant
olja som är 10 sen med förtjocknings medel som blir 30 då är det förtjocknings medelet som blir bärighet
I flyg industrin var det länge förbjudet med blandoljor ( 10-30 och så vidare )
Om man kollar vad FAA skriver om olja finns det mycket att lära
Samma med SAE
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Vi kör Aeroshell 15w50 delsyntet i nästan alla Lycoming och Continental motorer på jobbet sedan 20 år. Funkar alldeles utmärkt.

Martin A