nisslars skrev:Det verkar vara kortslutning i generatorn. Jag har kontakt mellan B+ från batteriet och höljet på generatorn=direkt till jord. Kabeln mellan kopplingen under baksätet och generatorn är skapligt svedd. Får byta generator vilket jag ville undvika. 
Ok, en mindre kabelbrand, där isoleringen skadats på blå kabel från D+ och kommit i kontakt med någon pluskabel...?
Frågan då vad det var som förorsakade den skadan. Försök att kolla upp det!
Men om du mäter med ohmmeter mellan B+ på generatorn och dess hus skall du få ett värde som är rätt lågt, minns nu inte resistansen, men bara ett fåtal ohm eller något tiotal, kan uppfattas som en kortis, men det är det inte. Om du nu har en spänning på drygt 13 volt ut på på B+ så är det inte generatorn....??
Kolla upp kablarna mellan regulaorn och övriga från utrymmet under baksätet och bakåt! Möjligen får du byta DF, D+ och D-, dra nya parallellt med de gamla. B+ tar vägen över B+ på startmotorn, och står i kontakt med batteriplus via den grova röda kabeln från batteri till startmotor.
Kolla även den grövre röda från B+ till startmotorn (solenoiden) att den är oskadd!
Regulatorn reglerar spänningen (egentligen strömmen) till fältspolen (Dynamo Field, DF) genom att reglera mellan D+ och DF, det som regulatorn inte behöver skickas ut i soporna genom D-.
Dessa regulatorer, fränst de externa (de inbyggda kom under 1974) kan krångla, sällan de överlever sin 40-årsdag, till vem skall man reklamera?
Om man inte kopplat åt helskotta fel eller överbelastat generatorn gravt, är det sällan att dioderna eller lindningarna pajar, men intet för intet, det kan hända, även om generatorns yttre är väldigt speciell är innadömmet standard Bosch dioder och lindningar, om generatorn är kass kan en bilelektrisk firma reparera den. Det finns exempelvis hos Up-North eftermarknadsgeneratorer, en del "Made in Kina"somliga Bosch, men jag har har inte upplevt något problem med dessa kinesiska.... Ännu.....
Sedan finns det ett annat mystiskt fel jag sett några gånger på tjockbubblorna, det är lösa bleck i säkringsdosan, där det kan bli överledning mellan olika kontaktbleck och yttrar sig som jättekonstiga fenomen i bilen. Detta har jag sett på golfar och fyrkantsbussar också. 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."