1

Jag håller på med en 1303S 1974 med växelströmsgenerator som har problem med det elektriska.
Laddlampan lyser när man stänger av bilen och den lyser så länge det finns kräm kvar i batteriet. Jag har kopplat bort kontakten till startnyckeln och den lyser ändå. Jag har bytt laddningsregulatorn och felet kvarstår. Kopplar jag ur den trepoliga kontakten på generatorn slutar lampan lysa. Kan det vara så att diodbryggan i generatorn har dött så att ett generatorbyte krävs?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Låter som någon kopplat kabeln till laddlampan fel..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Ja laddlampan ska ha plus 12 volt på båda ändar vid korrekt laddning. Innan generatorn magnetiserat så jordar lampan genom den och lampan lyser. Börja med att mäta vad du har vid lampans två poler vi driftsatt motor, är den ena jord så skulle jag undersöka den änden och se vart den kabeln leder.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4 Senaste redigerad av nisslars (2018-08-15 21:24:13)

Felet har uppkommit vid färd och inte av att någon har kopplat fel. Den har ju fungerat klanderfritt i 44 år. Jag misstänker att diodbryggan i generatorn har gått sönder, men är osäker på vilka fenomen ett sådant fel ger.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

5

Nu blev det skillnad.
På 1303:orna sitter ju hastighetsmätaren inte direkt i plåt som på de äldre.
Kontrollera jordkabeln till hastighetsmätaren. Det låter som krypström på grund av jordfel i instrumentet snarare.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6 Senaste redigerad av Björn J. (2018-08-16 15:59:52)

Piraten skrev:

Nu blev det skillnad.
På 1303:orna sitter ju hastighetsmätaren inte direkt i plåt som på de äldre.
Kontrollera jordkabeln till hastighetsmätaren. Det låter som krypström på grund av jordfel i instrumentet snarare.

Laddningslampan är helt oberoende av "jord" i mätarhuset.
Som redan skrivits får den plus (via en svart kablel, in på utsidan av lampans hölje) från tändningslåset. Den jordas sedan via fältspolen i generatorn. När generatorn börjar att ladda blir fältspolens utgång positiv, laddlampan får plus från två håll och kan då inte lysa.
Om den lyser hela tiden har du antagligen ett fel i regulatorn, men troligare ett fel i tändningslåsets kontaktdel, den delen finns att köpa som separat reservdel, från exempelvis Classic VW Up-North.
Just det den där kontaktdelen till tändningslåset brukar ofta gå sönder, håller sällan mer än i 30-40 år, börja att byta den delen.
Om du får ett diodfel i generatorn yttrar sig symptomen annorlunda, då tänds lampan, men skall slockna när du stänger av! Om den inte slocknar är det kontakten i tändningslåset som är boven.
Kolla även om du kan sätta på blinkersen eller vindrutetorkarna när tändningen är avstängd, isåfall är det berghårt den där kontaktdelen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Felet kvarstår när jag kopplar bort kabeln till rattlåsets kontaktdel + de övriga två kontakterna till blinkers och vindrutan. Då bör inte kontakdelen vara något problem. Jag har provkört generatorn och den laddar 13,8 med befintlig och ny laddregulator. Blinkers och vindrutetorkare fungerar inte med tändning avstängd men med tändning på och då slocknar även generatorlampan när jag slår på tändningen. Startar jag motorn fortsätter generatorlampan att vara släckt. Det konstiga är att ingenting är rört utan något måste ha gått sönder eller en kabel lossnat och hamnat galet. Jag har gått igenom alla kablar jag kan se och ingenting är löst.
Ligger det ständig spänning på generatorlampan från D+ och lampan har på något sätt hamnat mot jord kanske?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

8 Senaste redigerad av nisslars (2018-08-16 17:17:30)

Enda sättet att släcka generatorlampan är att bryta all spänning eller lossa den trepoliga kontakten på generatorn, så något måste komma via generatorn.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9

Du har rätt Björn J, en tankevurpa från mig ICQ/be
Men, laddlampan får ju sin plus från tändningslåset, som Du säger, och kanske ligger något annat kopplat på samma terminal, som förorsakar detta?
Det är ju ett konstigt fel, och laddar generatorn som den ska, så är ju inte regulatorn boven..eller borde inte vara det. Den är ju inbyggd på senare 1303, som den här.
Men det enklaste är ju att mäta om det ligger plus ut från fältspolen när generatorn inte snurrar.
Är det så kan ju laddlampan jorda genom annan förbrukare som ligger på samma terminal.
Omvänd funktion alltså..
Skumt fel är det onekligen.
De nya 1303:orna har ju både batteriplud och tändningsplus anslutet till blinkersreläet för varningsblinkers, kan det vara där kanske?
Brytaren till varningsblinker som klibbat eller har en trasig kontakttunga så B+ och tändningsplus kopplas ihop där?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

10 Senaste redigerad av nisslars (2018-08-16 18:00:20)

Det sitter en trepolig extern laddningsregulator på bubblan. Den blå kabeln till laddlampan är kopplad mot D+ vid regulatorn under baksätet och går vidare i kabelstammen fram till instrumentet och lampan. Det ligger alltså ständig spänning på D+ vilket det inte borde om det är den som sen ska släcka genaratorlampan när laddningen når över batteriets kapacitet. Cyklar jag nu?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

11

Det verkar vara kortslutning i generatorn. Jag har kontakt mellan B+ från batteriet och höljet på generatorn=direkt till jord. Kabeln mellan kopplingen under baksätet och generatorn är skapligt svedd. Får byta generator vilket jag ville undvika. ICQ/bu

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

12

Ta isär och se om du kan laga den. Det behöver inte va så märkvärdigt.

Martin A

13

nisslars skrev:

Det verkar vara kortslutning i generatorn. Jag har kontakt mellan B+ från batteriet och höljet på generatorn=direkt till jord. Kabeln mellan kopplingen under baksätet och generatorn är skapligt svedd. Får byta generator vilket jag ville undvika. ICQ/bu

Ok, en mindre kabelbrand, där isoleringen skadats på blå kabel från D+ och kommit i kontakt med någon pluskabel...?
Frågan då vad det var som förorsakade den skadan. Försök att kolla upp det!
Men om du mäter med ohmmeter mellan B+ på generatorn och dess hus skall du få ett värde som är rätt lågt, minns nu inte resistansen, men bara ett fåtal ohm eller något tiotal, kan uppfattas som en kortis, men det är det inte. Om du nu har en spänning på drygt 13 volt ut på på B+ så är det inte generatorn....??

Kolla upp kablarna mellan regulaorn och övriga från utrymmet under baksätet och bakåt! Möjligen får du byta DF, D+ och D-, dra nya parallellt med de gamla. B+ tar vägen över B+ på startmotorn, och står i kontakt med batteriplus via den grova röda kabeln från batteri till startmotor.
Kolla även den grövre röda från B+ till startmotorn (solenoiden) att den är oskadd!

Regulatorn reglerar spänningen (egentligen strömmen) till fältspolen (Dynamo Field, DF) genom att reglera mellan D+ och DF, det som regulatorn inte behöver skickas ut i soporna genom D-.
Dessa regulatorer, fränst de externa (de inbyggda kom under 1974) kan krångla, sällan de överlever sin 40-årsdag, till vem skall man reklamera?

Om man inte kopplat åt helskotta fel eller överbelastat generatorn gravt, är det sällan att dioderna eller lindningarna pajar, men intet för intet, det kan hända, även om generatorns yttre är väldigt speciell är innadömmet standard Bosch dioder och lindningar, om generatorn är kass kan en bilelektrisk firma reparera den. Det finns exempelvis hos Up-North eftermarknadsgeneratorer, en del "Made in Kina"somliga Bosch, men jag har har inte upplevt något problem med dessa kinesiska.... Ännu.....

Sedan finns det ett annat mystiskt fel jag sett några gånger på tjockbubblorna, det är lösa bleck i säkringsdosan, där det kan bli överledning mellan olika kontaktbleck och yttrar sig som jättekonstiga fenomen i bilen. Detta har jag sett på golfar och fyrkantsbussar också. ICQ/ah

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Just det Björn J skriver om säkringsdosorna är inte ovanligt på tjockbubblorna..Annan plast i hållaren som smälter av värmen så blecken lossnar eller vrider sig vid höga strömmar..
Tyvärr har de flesta bilar underdimensionerade ledningssystem redan från början, för att spara vikt och pengar, vilket gör att all extra påkopplad utrustning kan ställa till det med varma kablar och problem.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

15

Jag har mätt mellan B+ och höljet och jag får 0 ohm. Jag har plockat bort biten med borstarna för att kontrollera och gjort rent den och i det hålet ser jag den lilla kabeln som är B+. Jag har försökt bryta ut den så att den inte ligger mot höljet, som den gjorde, men vid ny mätning visar det fortfarande 0 ohm. Efter en snabb inspektion ser jag att det är den grova kabeln till batteriet som är lite svedd in mot den fyrstiftade kopplingsdosan vid laddningsregulatorn under baksätet. Sen kom regnet och jag tar en paus. Den andra svedda kabeln är B+ kopplad i generatorn. Jag kryper under och kollar vidare när vädret tillåter.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

16

nisslars skrev:

Jag har mätt mellan B+ och höljet och jag får 0 ohm. Jag har plockat bort biten med borstarna för att kontrollera och gjort rent den och i det hålet ser jag den lilla kabeln som är B+. Jag har försökt bryta ut den så att den inte ligger mot höljet, som den gjorde, men vid ny mätning visar det fortfarande 0 ohm. Efter en snabb inspektion ser jag att det är den grova kabeln till batteriet som är lite svedd in mot den fyrstiftade kopplingsdosan vid laddningsregulatorn under baksätet. Sen kom regnet och jag tar en paus. Den andra svedda kabeln är B+ kopplad i generatorn. Jag kryper under och kollar vidare när vädret tillåter.

Med dessa nya fakta kan man ju då tro att en lindning eller diod är tresig i generatorn. Om den nu ändå ger över 13 volt. Skulle ju varit intressant att veta vad laddningsströmmen är mer ett oladdat batteri...
Om du har en gammaldags voltmeter med analogt vridspoleinstrument, kan man se om en eller flera dioder är trasiga, då vibrerar eller pendlar visarnålen litet då man mäter över B+ och jord, eller över batteripolerna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17 Senaste redigerad av nisslars (2018-08-18 17:13:59)

Jag har plockat av fronten på generatorn och blåst rent med break clean. Med kabeln från B+ bortpetad från höljet får jag nu 5.2 kohm till höljet. Däremot har jag fortfarande kontakt mellan B+ och D+. Jag har mätt mig fram till säkringarna och allt verkar vara okej. Jag ser inga lösa bleck i säkringshållaren. Det ska väl inte vara kontakt mellan B+ och D+ ? Generatorn är helt frånkopplad.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

18

Jag plockade ur generatorn och beställer en ny så jag får igång bubblan då det är en kundbil. Får plocka isär den vid annat tillfälle och se om det är nägon diod som är trasig.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

19

B+ är ju utgående reglerad anslutning.
D+ är ju ansluten till B+ med en del dioder i spärriktningen, vänd ohmmeterns testsladdar och se om du får att annat resultat, annars har du ett diodfel.
Moderna elektroniska och digitala mätinstrument kan luras ibland.
http://www.buchanan1.net/charge.gif
Kopplingsschemat är till en motorcykel, men principen är den samma i gamla VW/Bosch även om antalet dioder också skiljer sig åt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."