Eklund skrev:Tack , vad gjorde handelskammaren ?
jag tror det är dom som intygar att bilen är unik, så du får 12% Moms. Annars är det full moms som gäller.
Mm låter bekant, dom intygar att bilen är orginal.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Arizona bubbla cab -64
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Eklund skrev:Tack , vad gjorde handelskammaren ?
jag tror det är dom som intygar att bilen är unik, så du får 12% Moms. Annars är det full moms som gäller.
Tog lite tid att fixa bilder på bälten, och kan jag inte lägga upp dem, de är för stora. Pm:mig din epostadress så skickar jag dem
Mr 56 skrev:Eklund skrev:Tack , vad gjorde handelskammaren ?
Har de något annat krav för att få den lägre momsen förutom att bilen ska va i original skick ? typ årsmodell antal tillverkade osv? (bilarna som jag är intresserad av är en 181 , bay westfalia ,40tals coupe o då helst en Plymouth)
För att slippa tull och få 12%moms måste det defineras som ett Samlarfordon
Från tullens sida:
"Här kan du läsa om vilka särskilda regler som gäller för att få klassificera ett fordon som samlarfordon av historiskt och etnografiskt intresse.
Du kan klassificera ett fordon som samlarfordon av historiskt eller etnografiskt intresse och få tullfrihet för fordonet, men fordonet måste uppfylla vissa krav. Taric-numret för ett samlarfordon är 9705 00 00 90. Det ger tullfrihet och 12 procent i moms. Reglerna återfinns i den kompletterande anmärkningen till kapitel 97 i Tulltaxan."
Det här är kraven.
http://www.tullverket.se/sv/privat/varo … 109a3.html
Kuken också!!
När jag skulle montera bälten bak så drog jag av bulten till ramen..
Försökte att svetsa dit en mutter men drog av även den, nu har jag inga fler muttrar hemma, några andra tips?
Antar att man inte ska köra utan den??

Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).
Köp ett gäng nya muttrar och svetsa och vrid av dom tills det släpper.
Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).
Mm fick även tips om grispitt, erfarenheter av det någon?
Mr 56 skrev:Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).
I min bok är grispitt kass.
För mig brukar det sluta med att grispitten sitte avbruten i bulten och är ännu svårare att få loss.
Om du har en gasvets kan du borra upp ett hål lite mindre än en torx bit (rätt stor i det här fallet). :-)
Värm bulten mörkröd slå i torxbiten, låt svalna lite försök lossa.
Jag brukar borra typ 6mm hål några mm ner i bulten sen lägga på en stor bricka, svetsa fast brickan.
Sen svetsa fast bulten i brickan, knacka på muttern med hammare , börja med att dra åt lite . och sen försöka lossa.
Ju varmare det är desto bättre.
Fredde_f skrev:Mr 56 skrev:Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).
I min bok är grispitt kass.
För mig brukar det sluta med att grispitten sitte avbruten i bulten och är ännu svårare att få loss.Om du har en gasvets kan du borra upp ett hål lite mindre än en torx bit (rätt stor i det här fallet). :-)
Värm bulten mörkröd slå i torxbiten, låt svalna lite försök lossa.Jag brukar borra typ 6mm hål några mm ner i bulten sen lägga på en stor bricka, svetsa fast brickan.
Sen svetsa fast bulten i brickan, knacka på muttern med hammare , börja med att dra åt lite . och sen försöka lossa.
Ju varmare det är desto bättre.
Tyvärr ingen gas svets så får bli att inhandla muttrar och brickor imorgon 
Prova att borra ett hål och slå i en bits, jag har aldrig gjort det själv men det verkar rätt vettigt.
Funkar faktiskt..men ska erkänna att jag själv var skeptisk(har blivit mer och mer skeptisk till det mesta ju äldre jag blivit,men även det är jag numera skeptiskt till..kan ju aldrig vara bra..
)
just att svetsa fast en bricka först. brukar jag försöka med. sen en stor mutter på den som jag eldar fast... låt skiten svalna sen lossa...
Funkar faktiskt..men ska erkänna att jag själv var skeptisk(har blivit mer och mer skeptisk till det mesta ju äldre jag blivit,men även det är jag numera skeptiskt till..kan ju aldrig vara bra..
)

Fått bälten monterade i bilen, blev till slut att borra ur och gänga om bultarna jag drog av..
Nu undrar jag hur ni brukar montera era nummerplåtar fram, gärna bilder.
Jag har ju USA kofångare om det gör någon skillnad.
Sommarens härliga väder har verkligen varit cab väder, ca 100mil har man hunnit med iaf
Njuter i fullo

Schysst med åktur!
Har stor skylt i fram, funderar på att skaffa liten.
Även en gammal gubbe som jag fick en åktur när Fredde visade upp bilen. Gav mig lite blodad tand. Får nog ordna så man får köra lite folkvagn nästa sommar.
Trevlig vagn.
Även en gammal gubbe som jag fick en åktur när Fredde visade upp bilen. Gav mig lite blodad tand. Får nog ordna så man får köra lite folkvagn nästa sommar.
Trevlig vagn.
Tycker jag absolut du ska

Nummerplåten hänger med två gummiklädda rörhållare i överliggaren.
Men Karmann67 originalplacering är snyggare.
Har inhandlat sådana rörhållare men inte hunnit montera än.
Får se hur jag tycker det blir.
Tycker det är lite synd att göra hål i kofångaren.
Kanske något som går upp på framsidan av kofångaren och som fäst i kofångarjärnen?
Snygg bil!
Kanske något som går upp på framsidan av kofångaren och som fäst i kofångarjärnen?
Såg denna variant när jag sökte runt lite.
Ser ganska snyggt ut

Ni som har en skylt utan det fula S-märket och byter ut ,skall vara rädda om den...
kanske inte nu men senare blir aktuellt igen använda den...
eu-s märket fular ju ner helhetsbilden.
Karmann67 skrev:Kanske något som går upp på framsidan av kofångaren och som fäst i kofångarjärnen?
Såg denna variant när jag sökte runt lite.
Ser ganska snyggt ut
Precis! Den där är ju inte så tokig. Kommer att passa bra, bara å beställa.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Arizona bubbla cab -64
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.