76

Mr 56 skrev:
Eklund skrev:

Tack , vad gjorde handelskammaren ?

jag tror det är dom som intygar att bilen är unik, så du får 12% Moms. Annars är det full moms som gäller.

Mm låter bekant, dom intygar att bilen är orginal.

77

Tog lite tid att fixa bilder på bälten, och kan jag inte lägga upp dem, de är för stora. Pm:mig din epostadress så skickar jag dem

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

78

Fredde_f skrev:
Mr 56 skrev:
Eklund skrev:

Tack , vad gjorde handelskammaren ?

jag tror det är dom som intygar att bilen är unik, så du får 12% Moms. Annars är det full moms som gäller.

Mm låter bekant, dom intygar att bilen är orginal.

Har de något annat krav för att få den lägre momsen förutom att bilen ska va i original skick ? typ årsmodell antal tillverkade osv? (bilarna som jag är intresserad av är en 181 , bay westfalia ,40tals coupe o då helst en Plymouth)

79

För att slippa tull och få 12%moms måste det defineras som ett Samlarfordon

Från tullens sida:
"Här kan du läsa om vilka särskilda regler som gäller för att få klassificera ett fordon som samlarfordon av historiskt och etnografiskt intresse.
Du kan klassificera ett fordon som samlarfordon av historiskt eller etnografiskt intresse och få tullfrihet för fordonet, men fordonet måste uppfylla vissa krav. Taric-numret för ett samlarfordon är 9705 00 00 90. Det ger tullfrihet och 12 procent i moms. Reglerna återfinns i den kompletterande anmärkningen till kapitel 97 i Tulltaxan."


Det här är kraven.
http://www.tullverket.se/sv/privat/varo … 109a3.html

"ljushuvud"

80

Kuken också!! ICQ/aq
När jag skulle montera bälten bak så drog jag av bulten till ramen..
Försökte att svetsa dit en mutter men drog av även den, nu har jag inga fler muttrar hemma, några andra tips?
Antar att man inte ska köra utan den??

http://forumbilder.com/images/2018/06/08/1E51E767-206D-437D-8244-CA0CA205578E.jpg

http://forumbilder.com/images/2018/06/08/02016606-8CFE-41E3-BC95-067557F32BF3.jpg

81 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-08 19:08:35)

Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).

Köp ett gäng nya muttrar och svetsa och vrid av dom tills det släpper.

"ljushuvud"

82

Mr 56 skrev:

Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).

Köp ett gäng nya muttrar och svetsa och vrid av dom tills det släpper.

Mm fick även tips om grispitt, erfarenheter av det någon?

83 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-08 19:32:00)

Fredde_f skrev:
Mr 56 skrev:

Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).

Köp ett gäng nya muttrar och svetsa och vrid av dom tills det släpper.

Mm fick även tips om grispitt, erfarenheter av det någon?

I min bok är grispitt kass.
För mig brukar det sluta med att grispitten sitte avbruten i bulten och är ännu svårare att få loss.

Om du har en gasvets kan du borra upp ett hål lite mindre än en torx bit (rätt stor i det här fallet). :-)
Värm bulten mörkröd slå i torxbiten, låt svalna lite försök lossa.

Jag brukar borra typ 6mm hål några mm ner i bulten sen lägga på en stor bricka, svetsa fast brickan.
Sen svetsa fast bulten i brickan, knacka på muttern med hammare , börja med att dra åt lite . och sen försöka lossa.
Ju varmare det är desto bättre.

"ljushuvud"

84

Mr 56 skrev:
Fredde_f skrev:
Mr 56 skrev:

Du kan nog köra länge utan den, om du är osäker kan du ju hålla lite koll på den och se om nått rör sig (tror jag inte*).

Köp ett gäng nya muttrar och svetsa och vrid av dom tills det släpper.

Mm fick även tips om grispitt, erfarenheter av det någon?

I min bok är grispitt kass.
För mig brukar det sluta med att grispitten sitte avbruten i bulten och är ännu svårare att få loss.

Om du har en gasvets kan du borra upp ett hål lite mindre än en torx bit (rätt stor i det här fallet). :-)
Värm bulten mörkröd slå i torxbiten, låt svalna lite försök lossa.

Jag brukar borra typ 6mm hål några mm ner i bulten sen lägga på en stor bricka, svetsa fast brickan.
Sen svetsa fast bulten i brickan, knacka på muttern med hammare , börja med att dra åt lite . och sen försöka lossa.
Ju varmare det är desto bättre.

Tyvärr ingen gas svets så får bli att inhandla muttrar och brickor imorgon ICQ/bi

85

Prova att borra ett hål och slå i en bits, jag har aldrig gjort det själv men det verkar rätt vettigt.

"ljushuvud"

86

Funkar faktiskt..men ska erkänna att jag själv var skeptisk(har blivit mer och mer skeptisk till det mesta ju äldre jag blivit,men även det är jag numera skeptiskt till..kan ju aldrig vara bra.. ICQ/bw )

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

87

just att svetsa fast en bricka först. brukar jag försöka med. sen en stor mutter på den som jag eldar fast... låt skiten svalna sen lossa...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

88

pompejus skrev:

Funkar faktiskt..men ska erkänna att jag själv var skeptisk(har blivit mer och mer skeptisk till det mesta ju äldre jag blivit,men även det är jag numera skeptiskt till..kan ju aldrig vara bra.. ICQ/bw )


ICQ/bj

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

89

Fått bälten monterade i bilen, blev till slut att borra ur och gänga om bultarna jag drog av..
Nu undrar jag hur ni brukar montera era nummerplåtar fram, gärna bilder.
Jag har ju USA kofångare om det gör någon skillnad.

90

Sommarens härliga väder har verkligen varit cab väder, ca 100mil har man hunnit med iaf ICQ/af
Njuter i fullo ICQ/ag

http://forumbilder.com/images/2018/08/10/44612DAA-312F-48C5-BBDF-A74BF1110803.jpg

http://forumbilder.com/images/2018/08/10/A3FEDA17-D079-4343-BD55-349C4BACC8D5.jpg

91

Schysst med åktur!

Har stor skylt i fram, funderar på att skaffa liten.

Post's attachments

IMG_1724.JPG, 537.57 kb, 1440 x 1080
IMG_1724.JPG 537.57 kb, 213 downloads since 2018-08-10 

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

92

Även en gammal gubbe som jag fick en åktur när Fredde visade upp bilen. Gav mig lite blodad tand. Får nog ordna så man får köra lite folkvagn nästa sommar.
Trevlig vagn.

93

yogi skrev:

Även en gammal gubbe som jag fick en åktur när Fredde visade upp bilen. Gav mig lite blodad tand. Får nog ordna så man får köra lite folkvagn nästa sommar.
Trevlig vagn.

Tycker jag absolut du ska  ICQ/ay  ICQ/bi  ICQ/bp

94

Nummerplåten hänger med två gummiklädda rörhållare i överliggaren.

Men Karmann67 originalplacering är snyggare.

Post's attachments

2018- (19),1.jpg, 214.42 kb, 1200 x 900
2018- (19),1.jpg 214.42 kb, 202 downloads since 2018-08-14 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

95

Tristar skrev:

Nummerplåten hänger med två gummiklädda rörhållare i överliggaren.

Men Karmann67 originalplacering är snyggare.


Har inhandlat sådana rörhållare men inte hunnit montera än.
Får se hur jag tycker det blir.
Tycker det är lite synd att göra hål i kofångaren.

96

Kanske något som går upp på framsidan av kofångaren och som fäst i kofångarjärnen?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

97

Tristar skrev:

Nummerplåten hänger med två gummiklädda rörhållare i överliggaren.

Men Karmann67 originalplacering är snyggare.

Snygg bil!

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

98

Karmann67 skrev:

Kanske något som går upp på framsidan av kofångaren och som fäst i kofångarjärnen?

Såg denna variant när jag sökte runt lite.
Ser ganska snyggt ut

http://forumbilder.com/images/2018/08/15/12251E24-8C87-42D0-A215-06E581CB8627.png

99

Ni som har en skylt utan det fula S-märket och byter ut ,skall vara rädda om den...
kanske inte nu men senare blir aktuellt igen använda den...
eu-s märket fular ju ner helhetsbilden.

100

Fredde_f skrev:
Karmann67 skrev:

Kanske något som går upp på framsidan av kofångaren och som fäst i kofångarjärnen?

Såg denna variant när jag sökte runt lite.
Ser ganska snyggt ut

http://forumbilder.com/images/2018/08/15/12251E24-8C87-42D0-A215-06E581CB8627.png


Precis! Den där är ju inte så tokig. Kommer att passa bra, bara å beställa.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966