1

Jo, som trådrubriken lyder så får jag inte loss förarstolen. Stolen i fråga sitter på en 74a buss och det kan ju tyckas vara enkelt att få loss en stol, men jag förstår verkligen inte hur den sitter fast. Passagerarsätet gick bara att lyfta bort, men det går inte med den andra. Sätet är av den typen som det går att dra i en spak på framsidan av så att den då går att dra fram och tillbaka. Finns det någon skruv eller så man måste få bort för att kunna lossa på Sätet?

Det var den första frågan, sedan undrar jag även hur jag får igen förardörren. Den stängs inte när man slår igen dörren, hur hårt man än slår. Jag tror att problemet är det att låsmekanismen på dörren har fastnat så att den är låst, men det brukar väl ändå gå att stänga dörren, fast att den är låst? Den svarta plastpluppen på insidan av rutan, som man kan låsa dörren med inifrån är nedtryckt och går heller inte att få upp.

Och till sist undrar jag även hur man får upp bakluckan. Den sitter fast, men jag tror ändå inte den är låst, då den lilla knappen på handtaget är i utdraget läge, vilket brukar betyda att den är öppen. Har kollat på er par youtube-klipp om hur man ska kunna dyrka upp låset från insidan, men det har inte fungerat på mitt lås. Ca 7 cm av undre kanten av bakluckan är bara gravrost. Är det bara att bryta upp luckan med kofot eller så, eller går låset att få upp inifrån?

2 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-15 11:23:37)

Rostiga stols skenor...rostiga lås.... Suck rostolja och jobba...inte så lätt när saker har blivit permanent monterade genom rost...om man efter ihärdigt oljande av stols skenom drar upp handtaget sen knackar på skenan som sitter i stolen så kan man oftast motionera stolen fram och åter till rostens grpp släpper skenorna är svetsade i hjulhuset och andra delen i stolen.
Lås..demontera dörsidan sen får låset skruvas loss och smörjas upp.
Att bryta upp bakluckan fördärvar mer än det lagar.. Även där försöka demontera insidan och aplicera tec 556eller wd40 olja måste få tid att verka..försöka få in den i mekanismen...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Har smort in skenorna till sätet med rostlösningsolja. Går alldeles utmärkt att dra fram och tillbaka längs skenan nu, men det jag egentligen undrade var hur man kunde plocka loss hela sätet från bussen för att komma åt under det. Går det att göra lätt, utan att förstöra klädseln på det? Skulle nog behöva tydliga instruktioner för att få bort den...

4 Senaste redigerad av Mange (2018-08-15 13:29:48)

Ska inte sätet bara dras framåt tills det helt enkelt lossnar från skenan? Så är det på min -72 buss i alla fall. Du får stå bredvid och dra det ända fram mot ratten  ICQ/br
Kan ju vara svårt om rost hindrar rörelsen såklart. Bakluckan, ta bort klädseln. På min finns en liten "arm" på låskistan som man kan dra i så släpper låset.
Dörren, jag tror att låsmekanismen fastnat. Fungerar trycket i handtaget som man normalt sett öppnar med? En kompis hade problem med att den fastnade inne varpå låset aldrig hakar i och håller dörren stängd. Ta isär, kolla och smörj. Ofta så kommer dessa prylar åter i funktion är min erfarenhet!
Lycka till!

5

Jo, jag trodde ju också att sätet bara skulle gå att dra av, men efter att det kommit en liten bit, så tar det bara stopp, ungefär som om det sitter en spärr där. På tal om bakluckan så har jag redan rivit ur klädseln på den så jag kommer åt låset inifrån. Det finns en typ av arm där, men det händer ingenting när jag drar i den. Har även försökt med att knäcka lite på den runda brickan som sitter bredvid armen, men den verkar tyvärr sitta som berget...

6

Ok, kanske är det någon mer spärr än på min. Du har provat att hålla upp justeringsspaken ordentligt när stolen tar stopp? Tänker att man kanske har det som stoppfunktion. Att man får lyfta den onormalt högt. Törs inte uttala mig om låset då. Lägg ut bilder på det så kommer säkert en lösning.

7

Här pratar de om ett "leaf spring stop"

https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/73bus/19.jpg

"ljushuvud"

8

Armen på låset måste du kunna dra in mot bussen då kan du öppna luckan. Sitter den fast behövs det mera olja och tid kanske. Själva låset har en pinne som trycks mot armen och då öppnas luckan är låset låst går pinnen förbi armen och det går ej att öppna luckan.
Du är på rätt väg bara fortsätta. ICQ/ay

T2b taigagrön ´77

9

Finns ett litet bleck som ska tryckas ner på typ 1 nyare, kanske även bussar?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

10

Ett stort tack till Mr 56 för den där instruktionen!  ICQ/bp Det var mycket riktigt en typ av bladfjäder längst bak på sätet. Hade testat att dra i den ett par gånger tidigare, men jag var tvungen att dra riktigt hårt för att få loss den. Nu är sätet i alla fall bortplockat! Känns så löjligt i efterhand att det skulle vara så simpelt, men så klart, allt är ju lätt när man väl vet hur man ska gå till väga.

Låset på bakluckan har jag smort in säkert 5 gånger, både med 556 och rostlösningsolja. Har sett lite på youtube-klipp och tydligen ska den där armen ''hålla fast'' en bricka med en fjäder på och om man lossar på armen, så ska fjädern göra så att brickan vrider på sig lite grann och därmed vrideräven låsmekanismen som sitter under brickan upp sig och luckan är öppen, men den där brickan går inte att rubba en millimeter och ingenting händer när jag drar ut den där armen ICQ/an

11

Google är min vän  ICQ/br

"ljushuvud"

12

Mitt bakluckelås var helt igenbeckat av linolja som nån hade sprutat som rostskydd invändigt. Med avfettning och tålamod så lossnade det till slut.

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

13

Nu är alla problemen lösta, bakluckan öppndes efter en hel del bankande och dörren gick igen efter smöröjning och vickning på ett par delar.

14

ICQ/bi  ICQ/ay  ICQ/bi

"ljushuvud"