Jo, som trådrubriken lyder så får jag inte loss förarstolen. Stolen i fråga sitter på en 74a buss och det kan ju tyckas vara enkelt att få loss en stol, men jag förstår verkligen inte hur den sitter fast. Passagerarsätet gick bara att lyfta bort, men det går inte med den andra. Sätet är av den typen som det går att dra i en spak på framsidan av så att den då går att dra fram och tillbaka. Finns det någon skruv eller så man måste få bort för att kunna lossa på Sätet?
Det var den första frågan, sedan undrar jag även hur jag får igen förardörren. Den stängs inte när man slår igen dörren, hur hårt man än slår. Jag tror att problemet är det att låsmekanismen på dörren har fastnat så att den är låst, men det brukar väl ändå gå att stänga dörren, fast att den är låst? Den svarta plastpluppen på insidan av rutan, som man kan låsa dörren med inifrån är nedtryckt och går heller inte att få upp.
Och till sist undrar jag även hur man får upp bakluckan. Den sitter fast, men jag tror ändå inte den är låst, då den lilla knappen på handtaget är i utdraget läge, vilket brukar betyda att den är öppen. Har kollat på er par youtube-klipp om hur man ska kunna dyrka upp låset från insidan, men det har inte fungerat på mitt lås. Ca 7 cm av undre kanten av bakluckan är bara gravrost. Är det bara att bryta upp luckan med kofot eller så, eller går låset att få upp inifrån?

Det var mycket riktigt en typ av bladfjäder längst bak på sätet. Hade testat att dra i den ett par gånger tidigare, men jag var tvungen att dra riktigt hårt för att få loss den. Nu är sätet i alla fall bortplockat! Känns så löjligt i efterhand att det skulle vara så simpelt, men så klart, allt är ju lätt när man väl vet hur man ska gå till väga.