1

Hej nån som vet vad felet är, köpte ny bränslegivare till min 77 a buss. Två bruna kablar vid givaren i ena läget står mätaren på fullt, i det andra läget nästan tomt ,trots halv tank.
MVH Mats

2

Kan vara så att hävarmen mellan flottören och potentiometern behöver bockas till litet för att visa rätt?
Eller menar du att givaren inte är kompatibel med instrumentet, att dom inte matchar varandra?
Det brukar annars vara bara en brun kabel, prova att koppla den andra till instrumentet.

Vanligtvis har givaren bara en kabel, givaren i sig är jordad i tanken, den bruna kabeln skall sända en jordad signal med olika spänning beroende på tankens innehåll till instrumentet.
Kanske är det så att din givare inte är jordad i godset, att den ena bruna kabeln skall skruvas med ringkabelsko i tanken, och den andra skall till instrumentet..?
Kanske är det så att tanken är dåligt jordad i bottenplatta/chassi? En extra jordkabel där är aldrig fel.
har du tillgång till en multimeter, med ohm-meter så du kan mäta på givaren?

har för mig att resistansen skall vara 0-180 ohm, där noll ohm är tom tank och 180 ohm är full.

Denna tråden handlar om samma sak, läs den!
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7254

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

3

Har en buss från -75 och den har två utgångar på givaren. En till jord och och till mätaren.

4

Ok tack jag har två bruna ledare, ska prova dina ideer.
MVH Mats:)

5

matsnorr skrev:

Ok tack jag har två bruna ledare, ska prova dina ideer.
MVH Mats:)

Brun är på Bosch/VW elsystem alltid chassiminus.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.