Tja, Håller på med tankmätare/givaren på min buss men mätaren visar fel (har 7liter i o den visar inte ens upp på markeringarna).
Så jag undrar om någon vet hur många ohm det ska vara full respektive tom när man mäter tankgivaren. Just nu Har jag 7,9 Full Och 76ohm tom 
hittade det själv o det skulle tydligen vara 10-70 ohm o efter lite finjusteringar så verkar det funka! 
Hur finjusterar man den? Visa gärna bilder 
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Ja jag har samma problem!!! Så visa gärna hur du gjorde! 
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
jag tog inga bilder men kan fixa det o visa lite hur jag gjorde sen nästa gång jag åker till garaget 
Kanoners
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
7 2012-02-19 22:31:33 Senaste redigerad av ma-rkus (2012-02-19 22:32:59)
Har vart ute och fotat lite så ska försöka förklara hur det kan ha gått till i garaget...
Sen rekomenderar jag att ni köper en ny packning till tankgivaren innan ni börjar så slipper ni bli stående med soppalukt i hela bilen..
(ohmvärdena stämmer på min bil men sen kan det ju skilja i exakthet på mulitmetrar och på tankmätare så lita inte blint på värdena jag har fått fram)
till att börja med skadar det ju inte med ett sånt här hål men har man motorn ur så kan man ju alltid ta ur tanken med.
(mitt hål fanns redan uppkapat o klart)

Jag hade väldigt hög resistans i givaren. Så jag började med att vika undan dom fyra flikarna som syns på bilden här, dom håller en mindre plåt som går att lossa, då lossnar även flotörarmen och en fjäder som jordar och håller flotörarmen på plats i sidled. Jag gjorde rent från oxider på kontaktytorna, fjäderändarna och även i hålen där flotörarmen är fixerad, kollade så att det blev 0Ω. Jag kollade även så att armen som glider över tråden hade kontakt med tråden hela vägen. Sen var det bara att sätta tillbaks allt för att "justera in det"

Mät ressistansen vid ändlägena på givaren och det ska vara ca 70Ω i nedersta läget och ca 10Ω i översta läget. stämmer inte det så kan man trycka/dra på "stoppflikarna" med tummen försiktigt samtidigt som man har koll på multimetern
Igentligen är det bara stopplacken för övre läget som kommer användas men då har man ju spec värden
( koppla loss kabeln från tanken på tankmätaren och se till att inte den får kontakt med plus någonstans eftersom man inte vill ha gnistor bak vid tankgivarhålet i tanken)
Koppla in givaren direkt på tankmätaren och på jord. Slå på tändningen o kör upp givaren på fullt, det går rätt segt så det kan ta ett tag innan den kryper upp helt. sen justerade jag den så att jag fick nålen precis där fullt sträcket slutar. (jag fick böja ut stoppet lite till 9,3Ω)
Sen gör man nästan likadant med tom sträcket fast när man får mätaren helt still så får man lossa en kabel på tankgivaren och mäta resistansen i stället. jag fick Ca 52Ω. Då tar man bort flotören (om Man har bensin i tanken) och sätter tillbaka givaren utan packning. då ska man ha ca 52Ω och om man inte har det får man kröka flotörarmen försiktigt och prova sig fram tills man får rätt motstånd. Jag tog lite i överkant så det blev 52,6Ω eftersom flotören bygger på några milimeter. Sen Kopplade jag på kablarna och testade så det stämde med mätresultaten.
Här är tom tank utan flotören. sen har jag nog hällre en halvliter för mycket en för lite av tidigare erfarenhet med tankmätare som visar för mycket

Sen är det bara att smörja O-ringen till tankgivaren, montera flotören och sätta tillbaka allt som det var innan.
här är med ca4-5Liter i tanken

Bra guide, borde in i "How to's"!
T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn