1 Senaste redigerad av MrSpock (2018-08-09 08:08:10)

Hej,

Ska så småningom lyfta min Bubbla-70kaross för rostlagning av bottenplattan och klurar på följande...

Jag har ett trångt enkelgarage. Uppfarten till garaget lutar dessutom rätt så kraftigt.
Eftersom jag har drygt 80-100 cm frigång mellan bilens tak till garagetaket så tänker jag att jag köper två st taljor och förankrar dessa fram och bak på karossen och med hjälp av rejäla balkar ovanför taket, liggandes på takstolarna.
Sedan tänker jag mig hissa upp karossen så högt jag kan för att "enkelt" kunna rulla ut bottenplattan för golvbyte / rostlagning. Givetvis säkrar jag karossen i upplyft läge med hjälp av hemmasnickrade stödbockar eller liknande.

Frågan som dyker upp är vilken talja man skall välja? Bland annat har Biltema en som klarar 150 kg / st och en annan som tar 250 kg / st. Hur mycket väger en komplett kaross typ 1 -70 cirka?
Vart i karossen fram respektive bak kan jag förankra repen till taljorna, utan att knäcka sönder hela karossen? Eller är det bättre att lyfta genom dörröppningarna med hjälp av ett stöd?

Inspirationsbild (han lyfter ju dock bilen mha rejäl domkraft i stället):

https://i.ytimg.com/vi/Va6A68yiimE/maxresdefault.jpg

Inspirationsbild #2:

https://i.ytimg.com/vi/RFviBZI387w/hqdefault.jpg

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 70

**Rock n´roll ain´t noise pollution**

2

Har du inte några vänner eller grannar som kan hjälpa till göra ett lyft.. Är ju inte speciel tungt att lyfta en kaross

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jo det klart, men vill inte ställa ut karossen utomhus utan ha både den och plattan inomhus när jag inte arbetar med dem...
Man skulle haft dubbelgarage...

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 70

**Rock n´roll ain´t noise pollution**

4 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-09 11:06:21)

Nej dom lyfter upp karossen på bockar.. Man kan ju sätta hjul under,  så att den tillfälligt går att rulla ut.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jo det klart det skulle fungera ICQ/ab
Tänker dock att det bör bli lättare att sänka tillbaks karossen mha taljorna / blocken lite mer försiktigt men kanske är det så pass enkelt att man lyfter den på plats också...
Har aldrig lyft kaross tidigare nämligen, därav 1000 frågor.

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 70

**Rock n´roll ain´t noise pollution**

6

Jag satte karossen på pallbockar som jag gjorde så pass breda att jag kunde rulla ut och in plattan under då jag hade ett bås för en bil.
Lyftet gör man enklast på tre/fyra man.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1276612.jpg

7

Precis så jag tänker(fast genom att lyfta upp karossen i taket). Kanske skippar tak-taljor ändå.
Hur mycket väger en kaross ungefär inkl allt (huv, lucka, dörrar, glas etc)?

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 70

**Rock n´roll ain´t noise pollution**