Hej,
Ska så småningom lyfta min Bubbla-70kaross för rostlagning av bottenplattan och klurar på följande...
Jag har ett trångt enkelgarage. Uppfarten till garaget lutar dessutom rätt så kraftigt.
Eftersom jag har drygt 80-100 cm frigång mellan bilens tak till garagetaket så tänker jag att jag köper två st taljor och förankrar dessa fram och bak på karossen och med hjälp av rejäla balkar ovanför taket, liggandes på takstolarna.
Sedan tänker jag mig hissa upp karossen så högt jag kan för att "enkelt" kunna rulla ut bottenplattan för golvbyte / rostlagning. Givetvis säkrar jag karossen i upplyft läge med hjälp av hemmasnickrade stödbockar eller liknande.
Frågan som dyker upp är vilken talja man skall välja? Bland annat har Biltema en som klarar 150 kg / st och en annan som tar 250 kg / st. Hur mycket väger en komplett kaross typ 1 -70 cirka?
Vart i karossen fram respektive bak kan jag förankra repen till taljorna, utan att knäcka sönder hela karossen? Eller är det bättre att lyfta genom dörröppningarna med hjälp av ett stöd?
Inspirationsbild (han lyfter ju dock bilen mha rejäl domkraft i stället):
Inspirationsbild #2:
/ MrSpock
VW typ 1 - 68