Hej kära Vw-vänner!
Har beslutat mig för att sälja bussen som jag haft sedan 2015, nya projekt lockar. Det är en riktigt bra buss i trevligt bruksskick. Har aldrig fått så mycket glada miner och positiva kommentarer som med denna buss.
Den har varit på många träffar sedan den återställdes till dagens skick, tex. Fanfest, bugrun mantorp, vwänerträffan, bugrun Tierp (7-8h resa enkel väg). Kört över 500mil varje år. Den har alltid fungerat utom vid ett tillfälle då jag åkte på soppatorsk mellan Gränna och Jönköping, då fylldes silen i tanken med skit. Efter det är tanken spolad och har fått nya filter och slang. Det läcker ingen bensin, men när man tankar fullt luktar det lite i bussen. Ny slang till påfyllning följer med, men slangstumpar till avluftning kan behöva bytas ut.
Inredningen är extremt ovanlig, byggd i färre än 10 exemplar (kan vara den enda i sitt slag kvar) på Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, byggd specifikt till denna modell. Historik och tryckta originalbroschyrer samt handskrivet brev från byggaren finns med. Inredningen har två bänkar med förvaring i, styvningsutrymme i sidohyllan, kök bak med två stora lådor, diskho, primus gasolkök, förvaring på sidorna. Det medföljer termomattor till alla fönster. Takventilen är bytt till ny förra året med myggnät (fiamma 40x40cm). Bordet mellan bänkarna fälls ned, ryggstöden läggs över, sen är det bara att bädda och lägga sig.
Bussen är årsmodell -72, så det är tidiga stötfångare (blästrade och lackade i cloud white 2k) tidiga blinkers fram, store lysen bak.
Motorrummet är typ4 med större motorplåtar. Originalkulör är niagara blau (L53D), men tidigare ägare har lackat om nederdelen i en mörkblå (L239). En ny lack skulle göra stor skillnad på helhetsintrycket, men jag tycker den funkar som den är. Plåten är bra, men inte spikrak överallt.
En del plåt är bytt såsom under vindrutan (+ ny tysk list), båda skärmarna bak, högra hörnet och batterihyllan, plåt över motorluckan. Det finns smårost men inget allvarligt som måste bytas. En del är gjort av mig, andra av tidigare ägare. Fin under och har fått beröm av besiktningsman. Tidigare var bussen reggad med vattenkyld opelmotor med värmepaket etc. Jag har byggt tillbaka till luftkylt och reggat tillbaka bussen med originalmotor. Där satt även element, kompressor etc. Bilen blev 300kg lättare efteråt :-)
Bussen är bra under med ny underredsmassa. Dragkrok finns så man kan dra tex en combi camp eller en liten båt bakom på campingturerna. Alla dörrar och luckor öppnas och stängs lätt, inte mkt glapp i gångjärn eller kärv. Skjutdörren är det enda som retar mig något då den inte stänger 100% tätt framåt, kan ha åkt i marken någon gång i livet, går kanske att justera närmare perfekt stängning, men inget som varit mkt störande för mig.
Motor och låda är original sånär som på ett ormbo och annan ljuddämpare, original finns. Motor är en orenoverad 1600 dubbelport. Den läcker lite olja men inte så man behöver fylla på stup i kvarten, har oljetryck och känns pigg. Lådan är en 002, empi växelspak.
Chassi. Framvagn är en blästrad, renoverad från -74. Bromsok renoverade, nya belägg. Dubbla sänksatser monterade.
Bak sitter hästskor som sänker 3,5", nya bussningar och nya bromsbackar. Bussen står på fina Cosmics 15" med fräscha däck.
130.000sek, ev buggy, mc som dellikvid.
Skriv gärna frågor i tråden, jag har säkert missat något, fler bilder och film kan ordnas, engelska är inget problem, sambon kan även spanska hyffsat, skolfranska på högstadienivå går också :-)
Med vwänlig hälsning /// Peter
fast då får jag sätta dit wheeeelibars...