1 Senaste redigerad av MrPete (2018-08-06 12:58:20)

Hej kära Vw-vänner!

Har beslutat mig för att sälja bussen som jag haft sedan 2015, nya projekt lockar. Det är en riktigt bra buss i trevligt bruksskick. Har aldrig fått så mycket glada miner och positiva kommentarer som med denna buss.
Den har varit på många träffar sedan den återställdes till dagens skick, tex. Fanfest, bugrun mantorp, vwänerträffan, bugrun Tierp (7-8h resa enkel väg). Kört över 500mil varje år. Den har alltid fungerat utom vid ett tillfälle då jag åkte på soppatorsk mellan Gränna och Jönköping, då fylldes silen i tanken med skit. Efter det är tanken spolad och har fått nya filter och slang. Det läcker ingen bensin, men när man tankar fullt luktar det lite i bussen. Ny slang till påfyllning följer med, men slangstumpar till avluftning kan behöva bytas ut.

Inredningen är extremt ovanlig, byggd i färre än 10 exemplar (kan vara den enda i sitt slag kvar) på Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, byggd specifikt till denna modell. Historik och tryckta originalbroschyrer samt handskrivet brev från byggaren finns med. Inredningen har två bänkar med förvaring i, styvningsutrymme i sidohyllan, kök bak med två stora lådor, diskho, primus gasolkök, förvaring på sidorna. Det medföljer termomattor till alla fönster. Takventilen är bytt till ny förra året med myggnät (fiamma 40x40cm). Bordet mellan bänkarna fälls ned, ryggstöden läggs över, sen är det bara att bädda och lägga sig.

Bussen är årsmodell -72, så det är tidiga stötfångare (blästrade och lackade i cloud white 2k) tidiga blinkers fram, store lysen bak.
Motorrummet är typ4 med större motorplåtar. Originalkulör är niagara blau (L53D), men tidigare ägare har lackat om nederdelen i en mörkblå (L239). En ny lack skulle göra stor skillnad på helhetsintrycket, men jag tycker den funkar som den är. Plåten är bra, men inte spikrak överallt.

En del plåt är bytt såsom under vindrutan (+ ny tysk list), båda skärmarna bak, högra hörnet och batterihyllan, plåt över motorluckan. Det finns smårost men inget allvarligt som måste bytas. En del är gjort av mig, andra av tidigare ägare. Fin under och har fått beröm av besiktningsman. Tidigare var bussen reggad med vattenkyld opelmotor med värmepaket etc. Jag har byggt tillbaka till luftkylt och reggat tillbaka bussen med originalmotor. Där satt även element, kompressor etc. Bilen blev 300kg lättare efteråt :-)
Bussen är bra under med ny underredsmassa. Dragkrok finns så man kan dra tex en combi camp eller en liten båt bakom på campingturerna. Alla dörrar och luckor öppnas och stängs lätt, inte mkt glapp i gångjärn eller kärv. Skjutdörren är det enda som retar mig något då den inte stänger 100% tätt framåt, kan ha åkt i marken någon gång i livet, går kanske att justera närmare perfekt stängning, men inget som varit mkt störande för mig.

Motor och låda är original sånär som på ett ormbo och annan ljuddämpare, original finns. Motor är en orenoverad 1600 dubbelport. Den läcker lite olja men inte så man behöver fylla på stup i kvarten, har oljetryck och känns pigg. Lådan är en 002, empi växelspak.

Chassi. Framvagn är en blästrad, renoverad från -74. Bromsok renoverade, nya belägg. Dubbla sänksatser monterade.
Bak sitter hästskor som sänker 3,5", nya bussningar och nya bromsbackar. Bussen står på fina Cosmics 15" med fräscha däck.

130.000sek, ev buggy, mc som dellikvid.

Skriv gärna frågor i tråden, jag har säkert missat något, fler bilder och film kan ordnas, engelska är inget problem, sambon kan även spanska hyffsat, skolfranska på högstadienivå går också :-)

Med vwänlig hälsning /// Peter

Post's attachments

380854-3706137.jpg, 82.05 kb, 640 x 403
380854-3706137.jpg 82.05 kb, 151 downloads since 2018-06-02 

380854-3745703.jpg, 49.79 kb, 640 x 360
380854-3745703.jpg 49.79 kb, 162 downloads since 2018-06-02 

large_380854-3604346.jpg, 106.92 kb, 1024 x 576
large_380854-3604346.jpg 106.92 kb, 131 downloads since 2018-06-02 

large_380854-3745697.jpg, 125.34 kb, 680 x 1024
large_380854-3745697.jpg 125.34 kb, 151 downloads since 2018-06-02 

large_380854-3751404.jpg, 130.69 kb, 1024 x 681
large_380854-3751404.jpg 130.69 kb, 141 downloads since 2018-06-02 

2

Fler bilder kommer

Post's attachments

large_380854-3750449.jpg, 135.05 kb, 1024 x 576
large_380854-3750449.jpg 135.05 kb, 153 downloads since 2018-06-02 

3

Bussen nybesiktigad idag och godkänd 2 år framåt. Nytt pris 130.000sek. Har bytt hastighetsmätarwire, monterat yazaki varvräknare istället för klocka, byggt ny ljuddämpare etc.

Post's attachments

20180606_112310.jpg, 300.18 kb, 1612 x 783
20180606_112310.jpg 300.18 kb, 147 downloads since 2018-08-06 

20180806_112757(0).jpg, 197.54 kb, 1024 x 576
20180806_112757(0).jpg 197.54 kb, 158 downloads since 2018-08-06 

4

Bussen såld till en trevlig herre från Skåne. Tack för denna tiden bussen, det var trevligt :-)

5

Försökte få min fru till att vi skulle köpa din fina buss.. Men hon tyckte jag skulle lägga dom pengarna på min egen buss... Så får väl göra så.. Men jag hade gärna köpt din!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Se där ja, ni hade gärna fått köpa den :-) det kommer säkert fler tillfällen, men inte lätt att göra klipp längre. Hade kunnat tänka mig din buggy att sätta 2,1l motorn i :-)

7

MrPete skrev:

Se där ja, ni hade gärna fått köpa den :-) det kommer säkert fler tillfällen, men inte lätt att göra klipp längre. Hade kunnat tänka mig din buggy att sätta 2,1l motorn i :-)

återigen frun.. jag har varit på gång flera gånger att sälja den.men som hon säger du får aldrig en igen, och kommer ångra mig.. och jag har ännu inte byggt den så som jag vill ha den.. för många grejer som jag vill bygga annorlunda, och just att bygga e ju så kul... vem vet kanske blir en 2.5 subba i arselet ICQ/ag fast då får jag sätta dit wheeeelibars... ICQ/bp

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Ja, visst skulle man vilja behålla allt.. men då krävs pengar, plats och tid.. vilket jag inte har nåt av i överflöd.. sen är det ju så.. svårt att hitta nåt som ersätter det man haft.. men brukar va kul att börja med nåt nytt också :-)

Kikar lite efter en buggy för tillfället.. motor finns ju som sagt :-D