1 Senaste redigerad av Nixzon (2018-07-24 09:54:33)

Tjenare!
Jag och tjejen har köpte en T3 förra våren.
Tanken är att det ska bli ett utflylts/sommarhem.

Är lite rost som behöver fixas till men jag har tyvärr ingen svetskunskaper.

Har lämnat iväg bussen i två omgångar till olika personer som av olika anledningar inte kunnat göra klart jobbet.
Så letar efter någon som kan göra klart de som behövs.

Bifogar en länk med bilder på rostskadorna.

https://photos.app.goo.gl/uHd71KkwoVN8rNGGA

2

vore bra om du skriver i din avatar var i landet du befinner dig....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Bor i Dalarna men kan rulla iväg med bussen dit hjälpen finns.

Har bara suttit och läst trådar på forumet aldrig varit medlem så ni får ursäkta mig om något blir knasigt.

4

Det där är bilder på sk "kosmetisk rost" och inget som gör vagnen trafikfarlig. Om man tänker med ögonen kan man helt sonika borsta/slipa rent, stoppa oxidationen av järnet med en rostätare, spackla bort ojämnheterna som blir och kladda på lite ny färg, vill man ha en gedigen och "renoverad" buss, så är nog det bästa rådet att lära sig svetsen. Småskador som man ser på bilderna är ofta inte relevanta att laga på "riktigt sätt", då plåten som rostat kan vara väldigt stor och rostskadan begränsad till några kvadratcentimeter. Att lappa och laga gör du bättre än ngn som debiterar per timme, då det är väldigt mycket tid som går åt till sånt pyssel.

Kanske ser du det som ett tråkigt svar, men i början på min egna folkakarriär fick jag ofta den rekommendationen och jag har aldrig ångrat att jag köpt svets, det är ett multiverktyg som är bra till mycket mer än bara att laga gamla rostiga bilar. Och det är ganska svårt att hitta folk som är villiga att göra såna här jobb.

Men det bästa och enklaste är kanske att kryssa vidare med vagnen, se rosten som patina och lägga ner energin där den behövs för funktionsduglighet hos vagnen istället. Kanske regnar det in och då vill man ju laga, men spaltrost nere på skärmen kanske inte är lika viktigt som ett oljebyte?  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't