1

Har funderat hur man borde koppla ett förbrukningsbatteri på bästa sätt, har jag tänkt rätt?
På detta sätt borde generatorn ladda bättre i starten då den inte bara får laddlampan som motstånd.
Dessutom kan generatorn ladda även om laddlampan gått sönder.

Men, har jag tänkt rätt?

Post's attachments

007.JPG, 194.86 kb, 902 x 676
007.JPG 194.86 kb, 13 downloads since 2018-06-30 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Litet krånglig koppling.
Men principen är så att du vill att båda batterbankerna blir i hopkopplade när generatorn laddar, detta styrs då av ett relä (1) med manöverspänning från 61 på laddningsrelät, och sedan då relä 2 som fixar själva ihopkopplingen.
Javisst kommer det att funka, iallafall i teorin. Men man kan ju undra om din likströmsgenerator laddar båda batterierna på den den tiden den laddar..? Likströmmarna är ju inte så där överdrivet effektiva precis. Men klart båda batterierna laddas, men det kommer att ta längre tid.
Biltema hade iallafall tidigare ett relä som fixade detta som dina två relän gör, det kände av den ökade spänningen som uppstår när generatorn laddar och då kopplade ihop battererna.
Detta fanns bland båttillbehören, finner det inte idag... Minns nu inte om det hette laddningsfördelare eller batterifrånskiljare eller... något annat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

3

Varför ett växlande relä för relä 1? Den andra utgången används ju inte, ett vanligt slutande räcker, men om man har ett växlande liggandes spelar det ingen roll vilken man väljer.

Jag ser inget behov av dubbla reläer alls, skulle det ha med laddningen att göra?

Jag har sedan Dackefejden kört med denna setup, dvs att laddningen av extrabatteriet kickar in när laddlampan slocknar och det är den bästa varianten jag testat. Jag har dock bara "relä2" i mitt system, detta tar sin manöverström från laddlampan. För ökad kapacitet har jag parallellkopplat två 30A-reläer.

Jag har dock växelströmsgenerator

"Rostlagning" har sommaruppehåll.

- Kee's Karmann

4

Du kopplar all förbrukning på 1-batteri sen kopplar du ihop det
med startbatteriet med ett skiljerelä eller en diod som gör att
överström bara går till laddning av förbrukningsbatteri och inte
drar ur startbatteriet samtidigt då bilen står still.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

5

Det enda ladd-lampan gör är att lägga lite spänning på fältlindningen vid start (för att magnetisera den).
Och sen indikera laddning genom att slockna.

Så fort generatorn börjar ladda så sköter laddreläet spänningsnivån och laddströmmen.
Lägger du plus på fältlindningen så rusar generatorn och laddar fullt tills den brinner upp.

Som jag förstått så är det inte bra att seriekoppla två batterier och försöka hålla dom laddade.
Så fort man stänger av motorn så börjar det svagare batteriet "stjäla" ström från det andra.

Och är båda inkopplade vid förbrukning kan man ju stå utan startström.

Du kan köpa ett beprövat skiljerelä här.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-b … rela-12v-1

6

Mr 56 skrev:

Det enda ladd-lampan gör är att lägga lite spänning på fältlindningen vid start (för att magnetisera den).
Och sen indikera laddning genom att slockna.

Så fort generatorn börjar ladda så sköter laddreläet spänningsnivån och laddströmmen.
Lägger du plus på fältlindningen så rusar generatorn och laddar fullt tills den brinner upp.

Som jag förstått så är det inte bra att seriekoppla två batterier och försöka hålla dom laddade.
Så fort man stänger av motorn så börjar det svagare batteriet "stjäla" ström från det andra.

Och är båda inkopplade vid förbrukning kan man ju stå utan startström.

Du kan köpa ett beprövat skiljerelä här.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-b … rela-12v-1

hahaha, monterade precis ett sånt igår och stal styrström från ett bakljus.
Får duga så länge.
Men det lutar åt en CETEK 250 Dual då den dessutom klarar v att reglera solceller verkar det som.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Mr 56 skrev:

Lägger du plus på fältlindningen så rusar generatorn och laddar fullt tills den brinner upp.

Du menar som i skissen där tändningsplus är ansluten till 61 eller vilken punkt syftar du på? Som jag förstått det genererar 61 själv en plusspänning, ingen ström borde rusa i den riktningen?

Idén annars med att låta laddlampan sköta automatiken är inte fel i sig. Det är bara det att jag ser bara behov av relä nr2 och detta tar så sin styrström direkt från laddlampan (plint 86).

umekille skrev:

Du kopplar all förbrukning på 1-batteri sen kopplar du ihop det
med startbatteriet med ett skiljerelä eller en diod som gör att
överström bara går till laddning av förbrukningsbatteri och inte
drar ur startbatteriet samtidigt då bilen står still.

Mr 56 skrev:

Som jag förstått så är det inte bra att seriekoppla två batterier och försöka hålla dom laddade.
Så fort man stänger av motorn så börjar det svagare batteriet "stjäla" ström från det andra.

Och är båda inkopplade vid förbrukning kan man ju stå utan startström.

Att förbrukarna kopplas till förbrukarbatteriet och att de två batterierna hålls elektriskt avskiljda vid avstängd motor trodde jag vi redan hade underförstått? Annars fanns det ju ingen frågeställning. ICQ/bw

Mogge: Jag körde ett tag med styrström från positionsljuset och det är praktiskt tex om man bara ska flytta bussen ett par meter och inte vill ladda extrabatteriet. Men det blir enklare, speciellt om du lånar ut bussen, att ha det kopplat på laddlampan. Eller så märker man upp lampknappen med texten "LADDNING FÖRBR BATT". ICQ/ag

"Rostlagning" har sommaruppehåll.

- Kee's Karmann

8

Om du seriekoplar två 12v batterier får du 24 volt...
Däremot behålls spänningen om man parallellkopplar dem, men kapaciteten fördubblas, och dessa batterier skall vara likvärdiga från början.

Biltema hade tills för kort tid sedan ett skiljerelä som ensamt skötte alltihopa det som trådskaparen hade tänkt sig i det inledande något komplicerade kopplingsschemat.

Detta skiljerelä har art.nr 25-230 och fanns på avdelningen för båttillbehör, dessvärre finns det inte kvar i katalogen eller på hemsidan, men det kanske finns kvar hos din lokala Biltemabutik.
Detta relä hade iallafall bara tre anslurningar, minus, startbatteri och förbrukarbatteri. Detta kopplade ihop batterierna när spänningen var 13,3V och kopplade isär dem när spänningen sjunk till 12,8 V. Med andra ord kopplades batteribankerna ihop då generatorn laddar och dom skiljs åt då man stänger av motorn och generaton sluttar att ladda... Enkalre kan det knappst bli.

Himla synd att dessa utgick ur sortimentet, jag har bara ett i reserv, och det håller jag hårt om.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

9

Björn J. skrev:

Om du seriekoplar två 12v batterier får du 24 volt...
Däremot behålls spänningen om man parallellkopplar dem, men kapaciteten fördubblas, och dessa batterier skall vara likvärdiga från början.

Biltema hade tills för kort tid sedan ett skiljerelä som ensamt skötte alltihopa det som trådskaparen hade tänkt sig i det inledande något komplicerade kopplingsschemat.

Detta skiljerelä har art.nr 25-230 och fanns på avdelningen för båttillbehör, dessvärre finns det inte kvar i katalogen eller på hemsidan, men det kanske finns kvar hos din lokala Biltemabutik.
Detta relä hade iallafall bara tre anslurningar, minus, startbatteri och förbrukarbatteri. Detta kopplade ihop batterierna när spänningen var 13,3V och kopplade isär dem när spänningen sjunk till 12,8 V. Med andra ord kopplades batteribankerna ihop då generatorn laddar och dom skiljs åt då man stänger av motorn och generaton sluttar att ladda... Enkalre kan det knappst bli.

Himla synd att dessa utgick ur sortimentet, jag har bara ett i reserv, och det håller jag hårt om.

Erlandssons Brygga har en skiljemodul med kraftdioder som gör samma jobb.
Diodkopplingen är dessutom konstruerad så att det normala spänningsfallet på 0,7V inte finns där. Det levereras i en rejäl kylfläns och är till storleken som en stor tändsticksask.
Har det på båten och det klarar 100A utan problem vid 24V.
Obs! Det är inte spänningsberoende, funkar alltså även på 6V.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

10

61 och DF är i princip samma punkt, lägger du ren spänning på 61 eller DF så laddar generatorn för fullt
Har du plus via en lampa så slocknar lampan, på grund av att den får samma spänningsnivå på båda sidor=0 volt.

Vad det gäller ditt schema så  innebär det att rela 1 kommer att dra när du slår på tändningen.
Men kommer att släppa så fort generatorn börjar ladda, för då blir spänningen noll volt över reläet.
Det innebär att batterierna endast kommer att vara skilda åt den korta stunden laddlampan lyser.
Och det är väl inte det det du vill åstadkomma.

Enklaste sättet vore väl att ha ett relä som kopplar ihop batterierna när tändningen är påslagen.
För du har väl inte tändningen på utan att motorn är igång?

Å andra sidan  avhandlas detta problemet på många båt och husbilsidor, och det finns flera skiljemoduler att köpa.
Googla lite och satsa på det..

11

Mr 56 skrev:

61 och DF är i princip samma punkt, lägger du ren spänning på 61 eller DF så laddar generatorn för fullt
Har du plus via en lampa så slocknar lampan, på grund av att den får samma spänningsnivå på båda sidor=0 volt.

Vad det gäller ditt schema så  innebär det att rela 1 kommer att dra när du slår på tändningen.
Men kommer att släppa så fort generatorn börjar ladda, för då blir spänningen noll volt över reläet.
Det innebär att batterierna endast kommer att vara skilda åt den korta stunden laddlampan lyser.
Och det är väl inte det det du vill åstadkomma.

Enklaste sättet vore väl att ha ett relä som kopplar ihop batterierna när tändningen är påslagen.
För du har väl inte tändningen på utan att motorn är igång?

Å andra sidan  avhandlas detta problemet på många båt och husbilsidor, och det finns flera skiljemoduler att köpa.
Googla lite och satsa på det..

Relä 2 drar ju endast när tändningen är på OCH det laddar.
Jag ser inte denna koppling vare sig komplicerad eller eller svår, givet att jag tänkt rätt :-)
För övrigt är denna koppling "gratis", dvs jag behöver inte köpa något.

"På detta sätt borde generatorn ladda bättre i starten då den inte bara får laddlampan som motstånd.
Dessutom kan generatorn ladda även om laddlampan gått sönder."

Så min fråga är: Har jag tänkt rätt?
Andra lösningar är givetvis välkomna, jag är inte svår så :-)
Nu är det kopplat ett 75A skiljerelä över ett bakljus.
Sen blir det nog en CETEK D250 Dual, för den verkar ju kunna hantera solceller rakt av.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men vad är den stora skillnaden om man kopplar på detta vis?

http://forumbilder.se/H7FC0/007.JPG

Det är nämligen så jag har kopplat, fast med två parallellkopplade reläer för att dela belastningen över de båda (2x30A).

När lampan lyser i startskedet, håller 61 jord, medan när generatorn börjar ladda håller 61 spänning och lampan slocknar, denna spänning slår till reläet. Borde funka även om lampan går sönder?

Jag är säkert lite puckad, men jag ser inte ett behov av ett relä som ska dra i ett relä om det inte är så att manöverströmmen är för svag för att aktivera flera reläer (som i lite större bilstereosystem). Lär mig var jag tänker fel tack! ICQ/bm

"Rostlagning" har sommaruppehåll.

- Kee's Karmann

13

kee skrev:

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men vad är den stora skillnaden om man kopplar på detta vis?

http://forumbilder.se/H7FC0/007.JPG

Det är nämligen så jag har kopplat, fast med två parallellkopplade reläer för att dela belastningen över de båda (2x30A).

När lampan lyser i startskedet, håller 61 jord, medan när generatorn börjar ladda håller 61 spänning och lampan slocknar, denna spänning slår till reläet. Borde funka även om lampan går sönder?

Jag är säkert lite puckad, men jag ser inte ett behov av ett relä som ska dra i ett relä om det inte är så att manöverströmmen är för svag för att aktivera flera reläer (som i lite större bilstereosystem). Lär mig var jag tänker fel tack! ICQ/bm

Kraftreläets spole drar för mycket ström vad jag förstår.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

Mogge skrev:

Kraftreläets spole drar för mycket ström vad jag förstår.

Okej, aldrig hört talas om, men ett intressant påpekande.  ICQ/ay

En normal reläspole ligger i paritet med lampans effekt och jag har då alltså kört med två såna i x-antal år. Frågan är nu mest om det är så att 61 kan leverera den effekten eller om jag har ett potentiellt problem om jag fortsätter att köra runt så? ICQ/bn

"Rostlagning" har sommaruppehåll.

- Kee's Karmann