1

Jag söker någon firma i Stockholm med omnejd som kan bestycka och justera en typ 1 motor med dubbla Weberförgasare. Helst med rullande landsväg, lambda och hela faderullan.
Finns det någon här som har någon att tipsa om?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Jag var i kontakt med en firma i Uppsala som heter Autokinito (har jag för mig) som skulle hjälpa mig med vår bil, dom är/var tydligen duktiga på Weberförgasare och hade skruvat en del Bubblor men var experter på Alfa Romeo enligt han jag pratade med. Nu fick jag hjälp på närmare håll så jag kan inte ge något omdöme. Uppsala får väl räknas som omnejd till Stockholm.

//Morgan

3

nisslars skrev:

Jag söker någon firma i Stockholm med omnejd som kan bestycka och justera en typ 1 motor med dubbla Weberförgasare. Helst med rullande landsväg, lambda och hela faderullan.

Stället som ligger vid Rågsvedvägen nära Huddingevägen. De bestyckade min (numera Henriks) S-Ghia. Kommer inte ihåg namnet, men det löser säkert en googling!

4

TobiasL skrev:
nisslars skrev:

Stället som ligger vid Rågsvedvägen nära Huddingevägen. De bestyckade min (numera Henriks) S-Ghia. Kommer inte ihåg namnet, men det löser säkert en googling!

Rolf Lundblad heter han som ligger vid Huddingevägen granne med Meca.

5

Tack för tipsen. Nu har jag ett par att ringa till.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

Nordhan skrev:

Rolf Lundblad heter han som ligger vid Huddingevägen granne med Meca.

Nordhan, kolla dina PM/Mail.  ICQ/br

1968 912
1956 Oval

7

Jo Autokinito är erkänt duktiga på framförallt Alfor men det står allt möjligt i verkstaden, från 60talsalfor till GT40s.

Cristos är en aning kufisk men mycket kunnig.  ICQ/ag

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

8

För att ställa in Weberförgasare måste man först se till att alla parametrar är okej, bränsletryck flotörhöjd och bränsletillförsel. På större motorer måste det till en grövre bränsleledning typ 8mm. Om tex ledningen är för klen kan flotörhöjden skjunka vid full gas och motorn spika. Tror man då att kompet är för högt och drar ned förtändningen resulterar det i mycket varm motor. Motorer upp till 1835cc går att köra med 50-52 i lågfart 130-140 i huvud och 180-200 i luft. Om alla parametrar stämmer kan man bondmappa genom att åka ut och hålla motorn över 3000 varv några minuter sen när den svalnat ta ut stiften och läsa av. Skall vara mörkbruna och får inte vara vita eller kolsvarta. Får man nedslag på co på besiktning har man ställt ut blandskruvarna för långt eller har för stort munstycke. Man skall sträva efter att lågfarten fungerar med skruven 2-2,5 varv ut. Får man då en flatspot vid gaspådrag byter man till ett större lågfartsmunstycke. Om bilen är svårkörd fast alla parametrar fungerar kan man med fördel byta till en mindre halsring vilket resulterar i bättre botten. Man kan i princip köra vilken storlek på förgasre som helst på en motor, skillnaden är bestyckning och halsring. På min 1680 har jag dubbla IDA 48 med 37 i halsring 120 i huvud 50 lågfart och 180 luft. Den är ställd för ganska fet blandning då den går mest på isen på höga varv. Dessa fakta är inget jag läst i en bok utan erfarenheter efter många års mekande med förgasare. Angående Kinaförgasare så har kvaliteten blivit bättre men det kan ibland vara svårt att få förgasarna att fungera genom hela registret.