Ja precis som rubriken lyder, vad är era tankar och erfarenheter kring ytbehandlingen av en träratt?
Min far som är möbelsnickare tycker att jag ska olja ratten med en olja han kallar för "danish oil" och jag tycker det verkar intressant. Vi har oljat vardagsrumsbordet med det och det är verkligen en härlig kvalité på träet.
Torkande olja som penetrerar träet och bildar en film som fungerar som barriär mot smuts och fukt. Oljan torkar på 4-6 timmar och bildar då en icke klibbande hinna. Danish oil kan användas både inom- och utomhus. Oljan kan övermålas. Mycket populär till bl.a. knivskaft[
Men eftersom det inte verkar så vanligt med oljade rattar tänker jag förstås vad för problem man kan stöta på. Läste tex om ev missfärgningar som kunde uppstå om man håller på samma ställe hela tiden. Men det problemet är ju enkelt löst, för så kör inte jag bil.
Jag gillar idén på att olja; framförallt är det känslan av lent trä och inte sträv lack som lockar och tänker att det är lättare att ångra sig om man oljar. Lacken åldras dessutom inte lika snyggt tycker jag. Ratten ska sitta på en sommarbil (min Karmann).