26 Senaste redigerad av kee (2018-06-25 17:08:46)

Tack för responsen. Gillar konstruktiva kritiska svar. ICQ/bs

Jag har för mig att jag läst att lambdasonder kan gå sönder på fler än ett sätt, frågan är kanske snarare hur känsligt det här tidiga katalysatorsystemet är? Man kan tydligen testa genom att koppla ur den och det är ju enklare än att byta ut den. http://fuelie.tripod.com/tuneup.htm

Ok, undviker tvåtaktsolja framöver. Tankade fullt igår, så då spädde jag ut den lilla olja som fanns sen tidigare.

Jag är faktiskt mest inne på gasspjället trots allt. Gjorde ju rent det, men med ganska knapphändiga medel på parkeringen i stan. Tänkte ta ett nytt tag och göra det lite mer utförligt vid verkstan framöver. Det känns precis som den läcker eller får fel bränsleblandning. Just vid krypkörning är det svårt att köra mjukt. Fenomenet uppstår i alla hastigheter när motorn ska växla mellan gas och broms, men märks tydligast i låga hastigheter. Motorn är även mer svårstartad varm, men hoppar igång på ett knyck när den är kall.

Bilen har inget diagnostikuttag, OBD1 ska tydligen finnas på digifant 1, men detta är en digifant 2 om jag förstått saken rätt.

Här kommer en bild på motorn: ICQ/ay
http://forumbilder.se/H775M/20180625-171641.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Googlar man så verkar det som jordfel är det största problemet med Digifant II.

Om Lamda sonden vore paj skulle den nog gå i "limp home läge" och då dra den mycket bensin .
Här finns en felsökningsguide.

http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0n … ch3.5.html

"ljushuvud"

28

Du har helt rätt i att den borde gå fett, flera symptom i mitt fall tyder på att den går mer på den snåla sidan, tydligast är tändstiften.

Jordfel var ju en intressant aspekt, låter lite långsökt då mitt fel känns bränslerelaterat, men jag är öppen för förslag.

Den guiden har jag för mig att jag läst. Finns en del nyttig info där om digifant 2.

Haft motorgångssvårigheter idag igen efter att hamnat i kö, jag kunde dock ta mig ur situationen ganska enkelt då jag nu lärt mig hur bilen beter sig.

Tre dagar kvar på jobbet, sen ska jag vistas full-time vid verkstan, så då ska jag se över de enkla grejerna, bränslefilter, jordpunkter och spjällhus. Kom gärna med fler förslag! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

29

Kee, en sak som slog mig..
Du pratar hela tiden om en bränslepump som låter illa?
Det kan väl aldrig vara den som ger problemen? Kanske en vinge på impellern som gått av eller liknande, eller att den går tyngre ä'n den ska på grund av ett lager?

Jag skulle nog se till att få dit en ny innan jag laborerade med allt annat.
Om pumpen inte ger rätt mängd eller tryck så kan det mycket väl vara orsaken..

Bara min spänn i brunnen ICQ/ag

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

30

Det finns två pumpar den första sitter i tanken den andra under bilen.Tror inte att det är felet.

T2b taigagrön ´77

31

Jag är rätt säker på att det är pumpen utanför tanken som låter. Den sk "transferpumpen" hjälper ju bara till, men visst är även det en felkälla att undersöka om inte annat för att det är skönt när bilen inte ger ifrån sig några oönskade ljud. Om det nu är så att pumpen har levt ett långt liv och sjunger på sista versen, är det lite dumt att inte lyssna till det och byta ut den innan man blir stillastående. Många menar dock på att man kan åka länge med ljudet, men jag tycker det är en onödig risk.

Jag ska undersöka hur stor skillnaderna är mellan olika pumpar, för det borde gå att montera en pump till ex en 1,8i golf II av samma årsmodell tycker jag. Frågan är om anslutningarna är desamma?

Dock är jag väldigt osäker på om det är vad som orsakar mina problem, de uppkommer ju vid varm motor och vid låga varvtal (krypkörning/kökörning), känns inte typiskt för en fallerande bränslepump. Men ljudet vill jag ändå jobba bort. ICQ/bw

Tack för responsen! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

32

några problem som jag haft... tomgångsventilen gick trögt var öppen ibland och ibland öppna den inte..... smuts i bränslepumpen  va inte 2 pumpar på min utan bara en på slangen vid tanken är exakt lika pump på ford som fanns mycket på skroten förr ICQ/ab  .... smuts i bränsletrycksregulatorn höll inte bränsletrycket uppe tillräckligt..... luftflödessensorn var slutnött gav dåliga värden på vissa ställen.... . kylvattensensorn sönder...smuts i insprutningsventilerna gav inte fin dimma vid insprutning.. fördelarn sönder hallgivaren.... sen kommer jag inte ihåg om det är tomgångskontakt eller fullgaskontakt på gasspjället men den ha varit sönder också ICQ/ab....... är ju inte omöjligt att kontrollera allt detta är bara att börja i ena ändan ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

33

Oj, ja det där var ju en diger lista över felorsaker; bra att ha i åtanke när man felsöker. Denna felsökning ligger lite på is så länge då jag skadat mig och inte mekar så bra. Och dessutom är det semester så bilen går inte lika mycket nu som när jag kryssar fram och tillbaka till jobbet varje dag. Men så småningom ska jag ta upp felsökningen igen.  ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

34

Jag lyfter denna tråd igen, då jag fortsatt min felsökning och ännu ej lyckats reda ut problemet.

För ett par veckor sen plockades spjällhus och insug ned och rengjordes grundligt. Dessa monterades tillbaks med nya packningar. Termostaten byttes och i samband med det, även de båda kylvätskesensorerna. Även bränslepump, slang och filter byttes. Först byttes den externa pumpen som lät illa, men ingen förbättring, den nya lät lika mycket, när pumpen i tanken byttes blev huvudpumpen tystare. Det låter en del fortfarande från båda pumparna, men lägre än innan. Tomgångsmotorn är rengjord och alla vakuumslangar är kontrollerade och de med sprickor i är utbytta. Den tjocka hårda slangen till bromsservot är dock inte utbytt.

Problemen kvarstår alltså, i förra veckan fick jag problem vid kökörning. Tempmätarnålen beter sig fortfarande ganska "konstigt", den ligger oftast på samma ställe vid normal körning på ca en tredjedel av skalan från vänster, men kan röra sig rätt duktigt på skalan när motorn blir riktigt varm. Kanske är skalan inte linjär, men ändå tycker jag nålen borde stå på mitten av skalan när motorn har korrekt temp. Oljetempen ligger någonstans på runt 100C, medan den kan gå en bit över 110 vid kökörning, det är då problemen blir som mest uppenbara.

Jag har funderat på att testa att byta tändspolen trots att felet verkar vara bränslerelaterat. Mest för att det är en ganska enkel sak att byta och de brukar kunna vara känsliga för värme. Har ju en blå Bosch från en av gammelfolkorna liggandes, den som sitter där nu är svart och märkt med vw-nummer. Har även en universal lambdasond liggandes som jag funderar på att pröva med. Får läsa på om det funkar att köra med lambdasensor urkopplad som ett första test.

Rengöring av Bränsletrycksregulatorn har jag funderat över. Även spridarna, men är lite osäker på exakt hur man går till väga, tips emottas med stor tacksamhet! Att spridarna måste väck för att rengöras förstår jag, men vad rengör man med och bör man kanske beställa nya o-ringar/packningar också? Kan BTR rengöras på plats? Vad rengör man med för att inte sabba något?

Problemen är ju egentligen rätt diffusa och jag hade nästan önskat att de vore värre så man hade mer att gå på. Vid normalvarm motor är det svårt att hålla jämn gas vid krypkörning och vid motorbroms blir det alltid ett litet ryck. Det är bara vid extremsituationer jag får verkliga problem med gången.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

35

Har du sprutat startgas på alla slangar och packningsytor?
Vid läckage  så ändras varvet markant.

Utan att veta så låter tempmätar problematiken så ett ev jordproblem.
Hjälper inte det skulle kunna köpa biltemas billgaste temmätare montera provisoriskt och se om båda rör sig lika.

Det är ju aldrig fel att byte stift tändkablar och ev rotor och fördelarlock, men tändproblem borde ge problem på högre varv inte tomgång.


Hittade den här Åsa Nisse lågpris rengöringsmetoden på tuben.
https://www.youtube.com/watch?time_cont … rk0tKtiVic

Kan vara värt ett försök.

"ljushuvud"

36 Senaste redigerad av kee (2019-06-13 23:26:59)

Jag kan absolut testa startgasmetoden. Från den luftkylda världen har jag fått lära mig att vara restriktiv mot detta på grund av brandrisken. På en luftkyld folkamotor är det ju relativt få ställen det kan läcka och då kan man lyssna sig till ett läckage. Ett annat problem är att man måste spruta på exakt rätt ställe och en del sprickor är rätt osynliga från fel vinkel. Men jag är öppen för alla förslag, så även detta. Jag tycker också att det borde vara ett tjuvluftproblem.

Har försökt iaktta tempmätaren mer noggrant på sistone och det är faenemej svårt att se någon tydlig orsak-verkan, men nålen står iaf inte rakt, men jag har ännu inte fått höra "jo den ska stå rakt upp vid normal gång", utan det kan ju vara någon udda icke-linjär skala. Bilmodellen jag har är förberedd för tre extramätare i mittkonsolen, tidigare ägare har monterat, men inte kopplat in, tre vita biltemamätare där. Min ambition och mål är att byta ut dem, helst mot VDO, men ser det rätt ut är fabrikatet mindre viktigt. Bland dessa kommer nog kylvätsketemp finnas och jag har funderat både en och två gånger på att det är just i ett sånt här fall man skulle ha extramätare inkopplade. Även lambdavärdet vore intressant att se, men det är ingen mätare jag vill ha permanent monterad i bilen.

Tack för responsen! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

37

Om man sprutar ett par teskedar startgas i taget och det i värsta fall tar eld.
Så brinner det inte så länge att nånting tar skada.

Och gasen dunstar bort i stort sett direkt
Det är skillnad på bränsleslangar som spricker och pumpar in mycket bränsle.

Och jag har  aldrig lyckats få eld när jag provsprutat, därimot har jag hittat vacum läckor.

SÅ jag vidhåller spruta och se om nått läcker ;-)

"ljushuvud"

38 Senaste redigerad av kee (2019-06-16 20:53:15)

Nu har jag provat att spruta startgas överallt där jag kan tänka mig att det läcker, slangen mellan insug och spjällhus, själva spjällhuset, tomgångsskruven, tomgångsmotorn, vevhusventilationen, bränsletrycksregulatorn, alla små vakuumslangar vid spjällhuset och vid luftfiltret samt slangen till bromsservot utan någon effekt. Har försökt att se om jag kunnat hitta något annat rent okulärt, såsom en lös kabel eller slang, hittade då att backljuskontakten inte var ansluten och lite fulel till belysningen i fronten, men inget annat.

Körde en sväng med lambdasonden urpluggad och märkte ingen större skillnad. Eftersom jag "ville" att det skulle märkas, kände jag efter noga och tyckte den gick lite "lenare", men det var nog inbillning. Kopplade in den igen och märkte ingen skillnad.

Jag har inte hamnat i kö (och fått problem) sen jag bytte ut den andra bensinpumpen, så jag vet inte om felet fortfarande är kvar. Symptomen vid vardaglig körning är annars ganska diffusa, men märks tydligast när man ska "krypköra" då det är svårt att inte få ryck vid omväxlande gas och motorbroms. Jag är duktigt sugen på att byta ut motorkuddarna också, men är inte helt hundra på att den skulle gå bra efter det.

Jag testade även att kastbyta tändspolen mot den blå bosch-spolen, men tändkabeln passade inte riktigt och den fick en något mer orolig tomgång, så jag bytte tillbaka. Jag är fortfarande inne på att det är ett bränslerelaterat fel, alla symptom tyder på det.

Jag funderar på att tvätta motorn som ett första steg. Gå över alla jordpunkter, koppla loss, rengöra, smärgla upp, återinfetta och skruva ihop. Digifant 2 är tydligen känsligt för dålig jord och lite renlighet skadar ju aldrig, på så vis är det lättare att se om något är galet. Sen blir väl nästa steg att se över spridare, bränsletrycksregulator och även luftmängdmätaren. Bentleyn har förklarat för mig hur jag ska gå till väga så jag hoppas det ska gå bra ICQ/bn .

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

39

På nyare bilar (fast en 92:a är ju iofs inte så ny) så visar tempmätaren alltid "normalt", nålen rakt upp, så länge som tempen är normal. Små variationer ska inte synas för att inte oroa normalbilisten.

Du kan ju också regga dig på VW Club Sweden, där finns det ju mer specialistkunskap på din bil.

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

40

Tack för att du tog dig tid att svara.

Jag har också en uppfattning om att tempnålen alltid ska stå rakt upp på alla normala bilar och att skalan inte är linjär. Den här har varierat en hel del och på sistone är det liksom att den letat sig högre och högre upp på skalan och har tidvis stått rakt upp, men dock varierat lite kring "kl 12". Jag är därför sugen på att testa tesen om dålig jord, därav motortvätt och genomgång av jordpunkter. Det KAN ju vara så att den nya termostaten inte lever upp till kraven heller. i Samma veva kan jag lika gärna  gå igenom spridarbryggan med tillhörande BTR tänker jag.

Jag har läst en hel del om dessa vagnar på olika forum, brittiska, amerikanska och sydafrikanska. Jag har dock inte tagit steget ut och registrerat mig på något av dessa forum. Tråden här är väl mest för att det var enkelt när jag ändå frekventerar detta forum. Ska överväga att regga mig på Vw Club Sweden.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't