Tack för responsen. Gillar konstruktiva kritiska svar.
Jag har för mig att jag läst att lambdasonder kan gå sönder på fler än ett sätt, frågan är kanske snarare hur känsligt det här tidiga katalysatorsystemet är? Man kan tydligen testa genom att koppla ur den och det är ju enklare än att byta ut den. http://fuelie.tripod.com/tuneup.htm
Ok, undviker tvåtaktsolja framöver. Tankade fullt igår, så då spädde jag ut den lilla olja som fanns sen tidigare.
Jag är faktiskt mest inne på gasspjället trots allt. Gjorde ju rent det, men med ganska knapphändiga medel på parkeringen i stan. Tänkte ta ett nytt tag och göra det lite mer utförligt vid verkstan framöver. Det känns precis som den läcker eller får fel bränsleblandning. Just vid krypkörning är det svårt att köra mjukt. Fenomenet uppstår i alla hastigheter när motorn ska växla mellan gas och broms, men märks tydligast i låga hastigheter. Motorn är även mer svårstartad varm, men hoppar igång på ett knyck när den är kall.
Bilen har inget diagnostikuttag, OBD1 ska tydligen finnas på digifant 1, men detta är en digifant 2 om jag förstått saken rätt.
Här kommer en bild på motorn:

.... smuts i bränsletrycksregulatorn höll inte bränsletrycket uppe tillräckligt..... luftflödessensorn var slutnött gav dåliga värden på vissa ställen.... . kylvattensensorn sönder...smuts i insprutningsventilerna gav inte fin dimma vid insprutning.. fördelarn sönder hallgivaren.... sen kommer jag inte ihåg om det är tomgångskontakt eller fullgaskontakt på gasspjället men den ha varit sönder också
.