1

Hej

Ja som rubriken lyder har jag problem med motorgången på min nyinköpta Golf Cab. En rolig liten leksak och perfekt nu i det varma vädret! Eftersom det finns så kompetent folk på detta forumet, tänkte jag ställa frågan även om det inte är en luftkyld folkvagn. Arvet från de gamla folkvagnarna märks även i denna lilla bil med sin enkelhet och robusthet, baserad på den första generationens golf.

Jag ska inleda med att säga att jag sökt en hel del på nätet redan, även hittat en väldigt uttömmande pdf på dgifantsystemet.  För att utesluta enkla tändrelaterade fel har jag idag kontrollerat att bilen har 4-elektrods Beru-tändstift som ser fina ut (aningen vita?), nya tändkablar och det är rent och snyggt under fördelarlocket. Säljarn har servat och bytt kamrem förra sommaren.

De två tydligaste symptomen på felet är att motorn har svårt att hitta tillbaka till tomgång efter en uppvarvning. Varvnålen liksom studsar ner mot 500rpm för att sen snart hitta hem igen.

Detta fel får även till följd att bilen stannat för mig vid kökörning. När motorn ömsom går på tomgång och ömsom rullar några meter blir den alltmer svårvarvad, precis som om den får fel bränsleblandning. Vid tillfället den dog för mig startade den igen efter en stund avslagen medan jag gjorden en okulär koll i motorrummet. Sen dess har jag "lärt mig problemet" och kör på väldigt höga varv och det verkar avhjälpa felet lite. Jag tycker detta tyder på vakuumläckage, eller åtminstone bränslerelaterat.

Jag har som en första åtgärd bytt alla lättåtkomliga vakuumslangar i motorrummet. Slangarna till ventilen i framskärmen är hjälpligt kontrollerade, men inte utbytta (de sitter jävligt åt). Jag har även kontrollerat slangen som går till instrumentpanelens färddator och den verkar sitta på plats. Det skumma i sammanhanget är att funktionen "l/10km" bara visar noll hela tiden och jag har inte helt kunna klargöra med info på nätet om just denna funktion använder sig av vakuumet och därför kunde höra ihop med motorgången.

Min nästa tanke är spjällhuset, men nu är jag osäker och om jag ska ge mig på att rengöra det, hur går jag lämpligast till väga? En bentleymanual är på väg, men goda råd är dyra!  ICQ/ad

Att stiften är vitaktiga kan ju tyda på för mager bränsleblandning och det borde väl rimma med ett läckage någonstans? Tycker att jag åkt sjukt bränslesnålt, men är inte helt säker då jag råkat nolla tripmätaren en gång och inte tankat så många gånger än. Bränslepumpen surrar och viner och är ju klart en del av bränslesystemet, men tomgångsproblem? Tempmätaren kommer sällan upp till halva skalan (för där ska den väl stå?), så jag ska börja med termostaten, sen byta givare, men jag tror inte det påverkar just motorgångsfelet, styrdonet tar väl signal från en egen givare? (som iofs också kan vara defekt). Fläkten går iaf när den ska. Tycker även motorn varit sjukt varm när man poppat huven vid drifttemperatur, men så är det ju sjukt varmt ute nu också, så det är svåravgjort. Men den intuitiva känslan kanske styrker tesen om att motorn går magert?

Mycket info, men jag vill få de enklaste följdfrågorna ur vägen. Tacksam för all hjälpsam input!  ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

SAAB 900 uppvisade samma problem.
Det berodde på läckage i slangen mellan spjällhuset och luftrenarburken!
När det sög tjuvluft där, eller om Du tog bort luftrenarburken helt så uppstod exakt detta problem för mig på min SAAB.
Tydligen är det väldigt noga avstämt där med mottryck och annat.

Värt att kolla kanske;)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3 Senaste redigerad av kee (2018-06-01 06:53:10)

Ja LMM sitter ju på andra änden av slangen, så läcker den borde det bli fel. Men jag har okulärt undersökt slangen, klämt på den och inte hittat några uppenbara defekter. Vet inte hur man i övrigt kan kolla slangen utan att på måfå byta ut den och hoppas på att felet avhjälps?

Ska undersöka den igen ändå, kanske har jag missat något uppenbart, den är ju ribbad så sprickor kan vara lite svåra att se.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

En intressant fråga, är det KE-Jetronic eller monojetronic på bilen?

5

Pröva att lossa slangen och se om det blir skillnad i gången..om inte så läcker den.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6

ma-rkus skrev:

En intressant fråga, är det KE-Jetronic eller monojetronic på bilen?

Digifant

7

Den är väl så pass ny så att du kan läsa ut felkoder.

8

Var just ute en sväng vid bilen för att undersöka en sak jag läst om tidigare. Enligt uppgift ska "tomgångsskruven" (idle bypass screw) inte gå att skruva på för hand, då den tätar med en o-ring, men jag mindes att jag med lätthet kunde skruva på den med fingrarna. Så jag gick ut och testade och nog sitter den löst allt, men när jag skruvar ut den så ser o-ringen hel ut, även om den såklart kan läcka ändå. Än mer iögonfallande var den svarta sörja/gegga som satt på skruvens spets, vilket får mig att tro att spjällhuset må vara duktigt skitigt invändigt.

Jag tänker, bara inte riskerna med att ge sig på spjällhuset, demontera det samt rengöra, är för stora så ter det sig som ett naturligt första steg i felsökningsprocessen. Skruven kan nog få sig en ny o-ring i samma veva också. Jag har varit med om gamla slitna solexar som inte gillat att bli renoverade och blivit än svårare att få till efter "renoveringen" och jag vill ju fortsätta kunna köra taklöst i detta härliga väder!

Jag torkade av skruven lite snabbt på min handske och startade och det var svårt att i ett första ögonblick, avgöra om något hade förändrats, men nog tycker jag den inte går ner lika lågt i varv längre ändå. Men det kan vara missvisande, detta var ju nu vid kall motor och förhållandena inte är desamma som för varm motor. Dock har den alltid haft lite svårt att starta vid kall gång, något som också tyder på mager bränsleblandning.

Piraten: Jag ska testa ditt knep, men nog är det skillnad på läckage och öppet rakt ut? Det borde iaf påverka motorgången tycker jag. Men jag ska testa som sagt.

Nu är jag inte säker på att jag fick tillbaks tomgångsskruven i rätt läge och den kommer nog bli föremål för mer pill med, men jag ska återrapportera om jag har något nytt att berätta när jag åkt hem från jobbet ikväll.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

barken skrev:

Den är väl så pass ny så att du kan läsa ut felkoder.

Njae, har inte grottat i det, men vissa vw-bilar av dessa årsmodeller verkar kunna ha OBD1 som skiljer sig från OBD2 så det går nog inte tyvärr. På denna bil har jag ännu inte upptäckt ngt diagnostikuttag, trots att jag bökat runt i en del i instrumenteringen.

Men jag har inte forskat såjag kanske missat något fundamentalt?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Kee, Du kan göra rent spjällhuset med MAF utan att plocka isär det och riskera problem.
Använd brake cleaner och spraya igenom det.
Jag kan berätta att ett litet hål eller spricka i slangen ger samma effekt som slangen borta, på SAAB:en är det väldigt känsligt. Vet inte hur de tänkte vid konstruktionen.
Jag hittade felet direkt eftersom jag försökte köra motorn utan luftrenare när jag bytt, och det sket sig, så när samma fenomen uppträdde en dag letade jag sprickor, och löste det snabbt.

Tomgångsskruven ja, sätt dit en ny o-ring, det lär inte göra saken sämre i alla fall:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

11

Tack för supporten, ibland behöver man bara snacka lite "motorsnack" med folk som är intresserade av ens problem för att skingra en hel del frågetecken. Ska man även rengöra LMM luftmängmätaren (MAF mass air flow sensor?) på samma vis? Jag var inte riktigt med där. LMM sitter ju en bit ifrån och jag tror inte den har något med mina problem att göra, men jag har ju inte testat eller undersökt den såklart...

Undersökte slangen idag, glömde knepet med att hänga av den, men letade och kände med handen efter läckor. Det enda jag kunde notera var att motorvarvet "stördes" när jag klämde på den, men det är ju å andra sidan inte så konstigt, jag pumpar ju runt luften där inne, det tyder ju snarast på att slangen är tät, även om det inte är ett regelrätt bevis såklart.

Resultatet efter att ha rengjort tomgångsskruven verkar lovande ändå. Efter att jag ställt ner tomgången litegrann, jag fick alltså skruva ut skruven längre nu för samma motorvarvtal, så verkar motorn nu villig att mjukt landa på tomgång efter en uppvarvning. Den sjunker iaf inte under tomgångsvarvtal längre. Detta verkar gälla även för varm motor och i vardaglig stadstrafik. Än återstår lite mer utvärdering, men jag kör ju varje dag så snart har jag nog koll på den biten. Ska leta fram en o-ring i rätt dimension på jobbet också, tänk om det är så enkelt!

Den geggiga skruven får mig nu alltmer förvissad om att det är en bra idé att rengöra spjällhuset också. Har inte velat fuska och göra det på plats, men om det innebär bättre gång och kanske även längre livslängd på motorn så är det klart värt att göra det på plats. Ska pröva att spraya rent spjällhuset med bromsrengöring, det kan jag ju göra på parkeringen utanför jobbet. Bara det inte är skadligt för motorn. Något övrigt att tänka på, dvs bra tips? Är det värt besväret att rulla runt på baksidan så jag kan blåsa med tryckluft eller kan jag sabba något i spjällhuset? Tänker att jag iaf i början ska försöka få med mig den värsta geggan UT ur motorn och inte blåsa in den, sen blåsa rent som avslutning.

Tack för all respons hittills! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Bromsrengöring innehåller en del aggresiva gejor och påstås kunna skada plats och elektronik.
Men jag har inget märkt.

Men lite bensin på en bomulsduk och gnugga försiktikt brukar få bort det mesta.

Jag har kört med startgas och bomullsduk. i brist på annat.

"ljushuvud"

13

MAF:en ska man bara rengöra genom att spraya, inte rota med trasor och annat i den!
De tunna sensortrådarna som mäter luften gillar inte beröring, men heller inte skit ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

Mr_56: Intressanta erfarenheter, har hört och upplevt samma som du. Startgas (eter) är egentligen ett väldigt bra lösningsmedel men dunstar lättare än aceton och lite svårare att hantera, men i brist på annat funkar det nog.

Piraten: Jag försöker hitta info, men jag är inte säker på att denna vagn har en luftmassemätare, det jag hittar på nätet (även om det blir knepigt ibland att översätta) styrker att det är en luftmängdmätare och denna har ju inte trådarna. Men jag kände väl till det om trådarna, men bra info för den som inte gör det. ICQ/bf

Pillat lite med vagnen idag; bytt o-ring på tomgångsskruven, testade två olika och valde den som satt bäst. Sparade alternativet och originalet i handskfacket. Märkte ingen skillnad, det viktiga här är att justera rätt och jag kör mest på måfå och hur motorn beter sig när jag varvar upp den och sen släpper på gasen. Finjustering görs vid varm motor, men det är varmt att stoppa in handen där, så handskar förenklar en hel del.

Körde hem från jobbet och tycker nog att bilen är mer körbar nu, den drar jämt på gas och klarar krypkörning mycket bättre nu. Lättare att smyga iväg från stillastående. Så allt verkar positivt, men eftersom skruven var så kladdig tänker jag att det finns mer skit i spjällhuset.

Gjorde därför en snabbare och enklare renblåsning av spjällhuset nu när jag kom hem. Men det är svårt att komma åt tycker jag, dessutom var motorn varm och luftslangen halvt i vägen, och jag ska gör det mer ordentligt när jag är vid garaget nästa gång. Men en del smuts rann av när jag spolade med bromsrengöring så något gott var det ändå.

Återkommer imorgon med rapport när jag kört lite ytterligare. Det känns riktigt bra att bilen går bättre nu. Taket av både på väg till och från jobbet, precis som jag ville ha det, lite vardagslyx! Listan på saker som ska göras är lång, men det vore trevligt att få reda på de strulande slutstegen i stereon så man kan njuta medan man kör sin rullande renovering! ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Piraten skrev:

MAF:en ska man bara rengöra genom att spraya, inte rota med trasor och annat i den!
De tunna sensortrådarna som mäter luften gillar inte beröring, men heller inte skit ICQ/ab

Absolut jag pratade om rengöring av spjäll inet MAF trådar (vilka i teorin ska rengöra sig själva genom upphettning om jag kommer ihåg rätt.)

"ljushuvud"

16

Du kan ju alltid kolla tändningen, varmkör bilen och så tar du bort vacuum slangen till fördelaren, sen ställer du in tändningen med stroboscope
Har själv en golf 2 (har visseligen 5st  ICQ/ag  ) och den gick väldigt illa, men med hjälp av en mekaniker kompis så går den riktigt bra nu och det var just det där med att ta bort vacuum slangen från vacuumklockan som va hela grejen för att kunna ställa in tändningen rätt.

17

Tack för förslaget Dalmasen. Men min fördelare är helt centrifugalstyrd, eller så har jag missat den slangen totalt och då kan det ju såklart vara en felkälla. Har hittills uteslutit tändfel då det finns många indikatorer på att felet är bränslerelaterat. Rent tändmässigt märker jag inte av några misständningar och bilen drar jämt och fint över hela registret, problemen uppstår i vissa speciella trafiksituationer och då är motorn alltid varm.

Idag hem från jobbet hamnar jag i kö, tomgången är onödigt hög, kanske runt 1100varv, men kön rullar på och släpper snart, men redan då märker jag av "flatspot-effekten". Först en kraftig suck och sen flera småryck innan jag får upp motorn i varv. Varvar ur ett par gånger och kommer upp i fart, men motorn går inte helt rent efter det. Tycker det märks som tydligast när motorn ömsom bromsar, ömsom gasar som den får problem. Stannar och justerar skruven litegrann för att få ner tomgången, men det är lätt att bränna sig och jag hade inga handskar Motorn går fortfarande bättre än innan jag rengjorde skruven, men inte helt bra. Hoppas att en lite utförligare rengöring av spjällhuset löser den sista biten. Skuven är kanske inte tillräckligt tät ändå? Jag kan ju skruva på den med handen... ICQ/ai

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Har suttit på balkongen och pluggat Bentley nu, så nästa gång jag är vid verkstan har jag professionell hjälp! ICQ/ay Läst på både om digifant 2 och tändinställning. Min fördelare har inget vakuum, tändning ställs med kylvätskesensorn av och vid 2350rpm. Lite knepigt, men om det kommer till en tändkontroll så vet jag hur jag gör. Fortsätter dock på bränslespåret då allt tyder på det, har haft både tänd- och bränsleproblem i mina gamla folkor och symptomen skiljer en del och det här känns definitivt som bränslerelaterat.

Idag gick bilen bättre, hade nog fipplat bort grundinställningen hos skruven när jag bytte o-ringen i lördags. Men idag fastnade jag inte i kö, körde blandat motorväg och stadstrafik. Ibland i långsam trafik och emellanåt drog jag ur motorn. Provocerade genom att ge full gas från låga varv på hög växel (tex från 1300 rpm på trean) och ingen gång gick motorn orent eller suckade till. Kanske man kan ana diffusa symptom, men jag kan leva med detta om jag bara kan klara av en kö en varm sommardag.

Jag funderar på om lambdasonden är bytt nyligen, bytesintervall 10kmil. Tydligen inte ovanligt att den ger konstiga symptom, men då oftast att motorn går för fett. Man kan tydligen testa genom att koppla ur den helt. Men eftersom mina symtpom är ganska diffusa och framträder som tydligast bara vid kökörning och jag inte vill åka med lambdasonden av hela tiden, så tänkte jag helt sonika kastbyta. Tror jag har en universal på hyllan.   ICQ/bw

Jag har även tänkt byta motorkuddar (ryckig vid växlande motorgas/broms) och ibland är det lite svårt att avgöra vad som är lös drivlina och vad som är ojämn motorgång. Det är inte det att jag inte känner skillnaden, men ibland kan det vara svårt att avgöra när man hela tiden känner efter och nästan letar efter fel. Motorkuddsbytet kommer längre framöver, skulle  även vilja göra ett kopplingsbyte i samma veva (kopplingen tar högt upp trots justering) och just nu vill jag bara köra. ICQ/af

Ursäkta att den här tråden blir som en dagbok, men det är skönt att skriva av sig sina funderingar. Det är ju fullt frivilligt att läsa! ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

För att det inte ska bli alltför tråkigt bjuder jag på en bild:  ICQ/bp

http://forumbilder.se/H7543/karmann1.jpg

Bilen är ombyggd och kustomiserad både här och där, flera dolda och oväntade finesser och mycket småfix, och jag gillar den! ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

ICQ/bm fin  bil jag har en röd 89:a.
Jo tänkte bara skriva att det är bra med lite mera text, många andra här behöver hjälp men skriver nästan ingenting och då blir det svårt att hjälpa.

T2b taigagrön ´77

21

bara fortsätt skriva!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Igår skulle jag ut till stugan efter jobbet. Det innebär oftast mycket kökörning något som numer är omöjligt att undvika i Stockholmstrafiken. ICQ/at  Och trots att det gick långsamt igenom stan och jag tycker att jag befann mig i liknande situationer igår som när jag fått problem, så märkte jag aldrig av något strul från motorn. Även om det "känns" som att motorn inte går riktigt rätt, framförallt när den ska växla mellan motorgas/broms, så får jag nog betrakta problemet som löst nu. Kanske att en total tune-up, med allting nytt, rengjort och injusterat skulle råda bot å de sista problemen, men bilen är gammal så att den inte går helt perfekt kan ju få vara acceptabelt?

Hur brukar bränsleförbrukningen på en sån här vagn ligga? Jag tycker min går sjukt snålt (ska tanka och beräkna senare idag). Det är kanske bara jag som är ovan vid att åka småbil.

Bränslepumpen viner alltjämt och för att inte riskera att bli stående, så tänkte jag byta ut den. Original kostar 1000-2000kr från Tyskland och det får en ju att fundera över alternativ. Själva pumpdesignen är ju tämligen universal, men hur mycket kan man frångå originalspec och fortfarande få det att funka?

Ventilknattret är en annan grej som fått mig fundera. Jag är ju van vid att folkamotorer låter en del om ventilerna när de är kalla och visst avtar ljudet, men den här motorn knattrar en del även vid driftsvarm motor. Dock hörs det bara när man kryper iväg från stillastående. Det är svårare att höra vid obelastad motor, så det är inte jättetydligt. Säljaren har använt halvsyntet och jag funderar på om man kan få den att gå tystare med mineral?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

23

en bild på motorn också . e ju nåt år sen man skruva på en sån där senast så kanske det poppar upp nån ide i huvudet från förr ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

24

Kul att du lyfte tråden vwrob! Jag antar din utmaning och knäpper ett par bilder imorgon.

Efter att cabben (han heter faktiskt "Karmann" ICQ/bm ) fått stå i två veckor på grund av besiktningar och ärenden med andra fordon, har han idag återigen fått ta över rollen som daily driver. Och eftersom jag varit inne på däckverkstan för en bedömning av chassiets skick, så har jag under helgen mekat en del med detta.

Har bytt båda bakre hjullagren, samt monterat ny yttre drivknutsdamask på vänster sida. Hoppas på att få tid  på däckverkstan i veckan, så kan jag på semestern (som börjar på fredag  ICQ/bo ) äntligen få montera den nyinförskaffade träratten. Har ägnat diverse stunder under midsommarhelgen med att putsa på ratten då den var i ett ganska tråkigt skick vid inköp. Ett riktigt terapijobb som det inte är mycket kvar på nu. ICQ/ab

Problemet med motorn ska dock undersökas vidare. Han går bra nu om än något ojämnt. Dock kan mycket av detta sitta i huvudet likväl, det är lätt att inbilla sig saker när man letar efter små svårdefinierade fel. Senaste tankningen gav 0,73l/mil vilket är helt fantastiskt. Men å andra sidan är han ganska liten och lätt och motorn på 98hk behöver kanske inte jobba så hårt?

Funderar vidare på bränslespåret och om jag ska skaffa en ny bränslepump? Mest för att få tyst på ljudet, men även för att man är lite nojjig att den ska ge upp. OEM kostar dock uppåt 1500kr så jag ska undersöka möjligheterna att montera från en annan bil, eller montera universal. Pumpen tystnar dock en del om man häller tvåtaktsolja i soppen, men det känns inte som en långsiktig lösning.  ICQ/bl

Ny lambdasond har jag också funderat på, de ska ju tydligen bytas var tiotusende mil och denna har gått 20. Jag menar, om man ibland byter stift som en ren serviceåtgärd om man inte vet hur länge sen de senast byttes, varför skulle inte samma resonemang gå att applicera med en lamdasond?

Återkommer med uppdateringar, nu hoppas vi på bra cabväder sista jobveckan!  ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

25

Lamda sonder slits inte på samma sätt som tänstift.
Jag har en lamdasond sonm gått fyrtotusenmil och den går klockrent (motorn alltså).
Antingen funkar dom eller inte.


Ingen tvåtaktolja om du vill att lamdasonden ska överleva.

Byt inte grejor i blindo, utan försök hitta grundfelet.
Finns det inget uttag där man kan se ev motorfel?
Volvo har det innan ODBII blev standard.

Normal service är aldrig fel, och du höll ju på med gasspjället blev det ordentligt rengjort?

"ljushuvud"