Hej
Ja som rubriken lyder har jag problem med motorgången på min nyinköpta Golf Cab. En rolig liten leksak och perfekt nu i det varma vädret! Eftersom det finns så kompetent folk på detta forumet, tänkte jag ställa frågan även om det inte är en luftkyld folkvagn. Arvet från de gamla folkvagnarna märks även i denna lilla bil med sin enkelhet och robusthet, baserad på den första generationens golf.
Jag ska inleda med att säga att jag sökt en hel del på nätet redan, även hittat en väldigt uttömmande pdf på dgifantsystemet. För att utesluta enkla tändrelaterade fel har jag idag kontrollerat att bilen har 4-elektrods Beru-tändstift som ser fina ut (aningen vita?), nya tändkablar och det är rent och snyggt under fördelarlocket. Säljarn har servat och bytt kamrem förra sommaren.
De två tydligaste symptomen på felet är att motorn har svårt att hitta tillbaka till tomgång efter en uppvarvning. Varvnålen liksom studsar ner mot 500rpm för att sen snart hitta hem igen.
Detta fel får även till följd att bilen stannat för mig vid kökörning. När motorn ömsom går på tomgång och ömsom rullar några meter blir den alltmer svårvarvad, precis som om den får fel bränsleblandning. Vid tillfället den dog för mig startade den igen efter en stund avslagen medan jag gjorden en okulär koll i motorrummet. Sen dess har jag "lärt mig problemet" och kör på väldigt höga varv och det verkar avhjälpa felet lite. Jag tycker detta tyder på vakuumläckage, eller åtminstone bränslerelaterat.
Jag har som en första åtgärd bytt alla lättåtkomliga vakuumslangar i motorrummet. Slangarna till ventilen i framskärmen är hjälpligt kontrollerade, men inte utbytta (de sitter jävligt åt). Jag har även kontrollerat slangen som går till instrumentpanelens färddator och den verkar sitta på plats. Det skumma i sammanhanget är att funktionen "l/10km" bara visar noll hela tiden och jag har inte helt kunna klargöra med info på nätet om just denna funktion använder sig av vakuumet och därför kunde höra ihop med motorgången.
Min nästa tanke är spjällhuset, men nu är jag osäker och om jag ska ge mig på att rengöra det, hur går jag lämpligast till väga? En bentleymanual är på väg, men goda råd är dyra!
Att stiften är vitaktiga kan ju tyda på för mager bränsleblandning och det borde väl rimma med ett läckage någonstans? Tycker att jag åkt sjukt bränslesnålt, men är inte helt säker då jag råkat nolla tripmätaren en gång och inte tankat så många gånger än. Bränslepumpen surrar och viner och är ju klart en del av bränslesystemet, men tomgångsproblem? Tempmätaren kommer sällan upp till halva skalan (för där ska den väl stå?), så jag ska börja med termostaten, sen byta givare, men jag tror inte det påverkar just motorgångsfelet, styrdonet tar väl signal från en egen givare? (som iofs också kan vara defekt). Fläkten går iaf när den ska. Tycker även motorn varit sjukt varm när man poppat huven vid drifttemperatur, men så är det ju sjukt varmt ute nu också, så det är svåravgjort. Men den intuitiva känslan kanske styrker tesen om att motorn går magert?
Mycket info, men jag vill få de enklaste följdfrågorna ur vägen. Tacksam för all hjälpsam input! 

) och den gick väldigt illa, men med hjälp av en mekaniker kompis så går den riktigt bra nu och det var just det där med att ta bort vacuum slangen från vacuumklockan som va hela grejen för att kunna ställa in tändningen rätt.

fin bil jag har en röd 89:a.
Och trots att det gick långsamt igenom stan och jag tycker att jag befann mig i liknande situationer igår som när jag fått problem, så märkte jag aldrig av något strul från motorn. Även om det "känns" som att motorn inte går riktigt rätt, framförallt när den ska växla mellan motorgas/broms, så får jag nog betrakta problemet som löst nu. Kanske att en total tune-up, med allting nytt, rengjort och injusterat skulle råda bot å de sista problemen, men bilen är gammal så att den inte går helt perfekt kan ju få vara acceptabelt?
) äntligen få montera den nyinförskaffade träratten. Har ägnat diverse stunder under midsommarhelgen med att putsa på ratten då den var i ett ganska tråkigt skick vid inköp. Ett riktigt terapijobb som det inte är mycket kvar på nu.