1

Jag startar en egen tråd i stället för att kapa vwdannes.

Jag håller på med en 1300 AB (dubbelport) motor jag också och har lite bekymmer att få den att gå riktigt. Förgasaren är en 30pict-2 och fördelaren är en bosch 009:a. Det sitter en elbränslepump på den med separat btr (kombinerat med filter). Bränsletrycket är ca 0.35 bar uppmätt med Biltemas lilla mätare så man kanske inte ska lite helt på det värdet.

Först gick den bara om jag snapsade i bränsle direkt i förgasaren men igår rengjorde jag den och nu går motorn men är orkeslös. Den stryper sig själv vid snabbt gaspådrag. Om jag smyger med gasen går det bättre.

Jag tror att det beror på att enda fungerande fördelaren jag har är en 009:a och nu har jag läst mig till att den är väl allt annat än optimal för en originalmotor. Jag blev kanske inte byns mest populäre person igår klockan 23:30 när jag stod och justerade tändningen vid 3000 rpm så jag fick ge upp i förtid. Först ställde jag den med lampa på original 7,5 grader och då gick den väl hyfsat på tomgång men den gick bättre vid 9-10 grader. Ställer jag högre går den sämre. Vid 2500-3000 rpm slår den ut till ca 25-27 grader vilket inte verkar helt OK när jag läser på om 009:fördelaren. Den borde väl hamna runt 32 grader om jag har 10 grader i grundinställning, eller? Hursomhelst så fick jag den aldrig att gå bra. Man får smyga med gasen annars dör den.

Jag tror att jag kan ha en vakum-fördelare liggande men den lär väl behöva renoveras. Ska kolla det ikväll kanske.

Hur är nya vakumfördelare? Jag har förstått att nya 009:or är kassa. Gäller det även vakum-fördelarna?

I en annan tråd såg jag att bränsletrycket skulle vara max 0,17 bar och jag har för tillfället ca 0,35 bar. Jag har inte justerat ner bränsletrycket ännu men det verkar funka MEN för säkerhetsskull, vad är det för symptom relaterat till för högt tryck?

2

Hur är stiften? Låter lite som att du får för lite bensin vid snabba gaspådrag? Det i samband med att du har en 009 kan skapa kaos..

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

3

009 är ingen höjdare, men i det här fallet låter det mera som om du har förgasarproblem. Det låter som om motorn bara får tillräckligt med bränsle på lågfartsdelen.

Fungerar accpumpen?

4

Nya stift (B5HS) och nya tändkablar. Accpumpen spottar ur sig bränsle så jag antar att den funkar. Om det ska bli en fin dimma funkar den inte.

Jag har kört med den här motorn för länge sedan och om jag minns rätt så hade jag 009:an då också. Jag har även ett minne av att man kunde uppleva en flat-spot som var störande men inte outhärdlig.

Jag känner också att den verkar få för lite bränsle. Det enda munstycket jag inte hade isär var ventilen som regleras av flottören. Den öppnade och stängde och verkade fungera och då jag inte hade tillgång till en packningssats så ville jag helst inte riva allt då sannolikheten att något går sönder är överhängande.

Det kanske är klokast att riva den igen och köra den en stund i ultraljudstvätten. Det brukar kunna göra underverk.

Tanken var att fixa bilen till skolavslutningen i morgon men det skiter sig så nu kan jag jobba lite i lugn och ro istället. Måste riva bromsarna också för de kärvar.

Men om man ska ställa en 009:a på bästa sätt, hur gör man? Jag satt och kollade lite igår på nätet och det verkar som att man vill att den ligger på 32 grader vid fullt utslag och sen blir det va det blir på tomgång? Låter iofs enkelt förutom att den fladdrar ju hejvilt känns det som när man håller ca 2500-3000 rpm. Brukar de vara så eller är den inte helt kry? Den har alltid varit så. Den slår uppemot 5 grader kanske.

5

Acc-pumpen ska vara som en stråle ner mot kanten av spjället, så det är inget fel på den.

Med en 009 ställer du tändningen över 3000rpm eller där den slutar att öka förtändningen, så får tomgången bli vad den blir.. 28 grader är lagom. Den blir ju fladdrig eftersom det är svårt att hålla exakt konstant varvtal och förtändningen ändras med centrifugal-vikter.. dvs ganska känsligt.

6

OK, då verkar både förgasare och fördelare vara hyffsat OK. Jag ska beställa renoveringskit till förgasaren så det blir fräscha grejer på den. Det brukar underlätta och sen köra en ultraljudstvätt också så brukar det blir hyfsat rent också men det får bli efter helgen. Det är så mycket annat som ska hinnas med.

7

Satt och läste lite om förgasare nyss. Original på en 1300 dubbel-portsmotor så ska det sitta en 31pict/3 förgasare. Jag har en 30PICT/2 som tydligen har suttit på enkelports 13/1500 motorer.

Frågan är ju hur det stämmer med bestyckning. Det kanske inte är någon större skillnad men det kanske skulle förklara varför min motor beter sig som att den får lite för lite bränsle, eller? Måste nog forska mer i detta.

8

Jag hade precis samma symtom när jag hade för högt bränsletryck , satt i en regulator och blev mycket bättre

9

Ahaa, ok. Det är ju det enklaste att fixa och det hade jag ju tänkt göra ändå. Det kanske jag rentav fixar ikväll. Tack för infon!

10 Senaste redigerad av eing9911 (2016-06-09 12:02:32)

Här var en jättebra artikel (hoppas jag) som förklarar förgasare och bestyckning samt bestyckning tillsammans med 009:an.

http://www.vw-resource.com/jets.html

11

Rob & Dave skriver väldigt bra artiklar. en intressant detalj är att te  Haynes förväxlas mängdskruven med blandskruven på Solex 34 pict 3.

räkna med att gå upp iaf 0,5 i huvudmunstycke för dagens etanolutspädda bensin, 0,5 till för öppet filter och extraktor.

12

Haynes böcker suger. De är ibland så generellt skrivna så man är osäker på att boken är till rätt bil ens. Skulle byta koppling på min RAV4:a i vintras och lånade en sån bok på biblioteket. Helt oanvändbar.

Jag tvättade i alla fall förgasaren i UL-tvätten och borrade upp mainjet till 1,3 mm = 130. Det stod inget på något av munstyckena vad jag kunde se så jag har ingen aning om vad som satt i men vad jag läst mig till så borde mainjet ha varit 122,5 alt 125 i den ursprungligen. Jag justerade den enligt Rob&Daves artiklar och fick den att gå hyfsat i helgen. Största felet kan ha varit att den justerbara nålen (volume control screw, ved-den-nu-kan-tänkas-heta-på-svenska) var utskruvad drygt 6 varv, grundinställningen är 2 varv..... Detta bidrog nog till att den gick magert. Slutjusteringen hamnade nog på 3,5 varv dock. Jag ska köpa ett renoveringskit till den så man vet att allt är OK i den för packningarna är inte bra. Jag hade ingen startgas men jag misstänker att den kan dra tjuvluft i förgasarfoten för den packningen var lite väl fuktig och då går den ju också magert. Det är dock snabbt gaspådrag som den inte hänger med på nu. Då dör den av lite. Stabil tomgång och den varvar ur som den borde. Eventuellt lite hög tomgång.

Jag ska försöka hitta en vakumfördelare istället för 009:an att slippa flatspotten.

Hittade dock en del gravrost bakom undrerdsmass från en dålig rostlagning i ena hjulhuset fram så jag ska väl försöka åtgärda detta men det blir om någon vecka tidigast för jag håller på och byter panel och målar om huset så dygnet är för kort just nu.

13

OK, för två år sedan gav jag upp på bilen för jag fick aldrig tag på någon renoveringssats till förgasaren då de var restade överallt. Nu verkar det gå få tag på i england. Det var intressant att läsa mina gamla inlägg igen för då behöver jag kanske inte börja om helt från början.

Som alla andra sommrar så är det alltid något stort projekt som har förtur och så är det även i år. Sist var det ju ny panel på huset och målning. Nu är det ett projekt som gynnar mitt mer eller mindre döende mekintresse nämligen ett garage  ICQ/bp  Jag borde ha byggt det för 15-20 år sedan men det har aldrig blivit av men nu är det på gång. Det blir en byggsats från Lövångers bygg på 14,5x8,5 m med 3,5 m takhöjd inne. En tredjedel av detta blir dock stall så sambon och dottern också blir nöjda. Om 2 veckor kommer grunden och veckan efter kommer väggblock, takstolar, portar mm så då är sysselsättningen för resten av sommaren/året räddad...

Åter till bubblan. I helgen som var behövde jag utrymmet den stod i så jag och grabbarna bogserade ut den i solen och då slog det mig att för att få den att gå är det ju inte mycket kvar. Ny fördelare och renovering av förgasare...thats it hoppas jag om mina funderingar för 2 år sedan stämmer. Sen behöver bromsarna en översyn samt lite rostlagning innan besiktning.

Något jag inte fick svar på tidigare i den här tråden var hur "nya" SVDA fördelare är kvalitetsmässigt. Hittade den här i England  som kanske duger. Vad tror ni?
https://www.ebay.co.uk/itm/Type-1-VW-Be … Sw0ABannAw

Den är tydligen utan brytare också så slipper man den eventuella felkällan framöver.

14

nålventilen klarare MAX 0.19 bar ( 2,4 psi)
Jag råder dig att hå upp till 132-135 i huvudmunstycke
Sen slänga 009 åt h#v!  ( det är en för delare som jobbar bäst mellan 3500 upp till 8000) ( hoppas det inte är en KINA för delare)
Ps använd sök för det ligger nog 40 trådar om ditt problem här
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Jag har inte hittat något vettigt om SVDA-fördelare så det är därför jag skriver här.
Tack för tipset om huvudmunstycke. Renoveringssats är beställd idag men fördelare var ju det jag ville ha lite råd om innan jag beställer en.

009an är en bosch från 2003 men den köpte jag för att ha till dubbla weber idf 40 i min gamla motor (R.I.P). Men den funkar inte alls på denna som jag skrev för en par år sedan längre upp i tråden.

16

i den här  står det om fördelare ( el )  förgasare står under bränsle
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
SVDA är en kina

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke