Jag startar en egen tråd i stället för att kapa vwdannes.
Jag håller på med en 1300 AB (dubbelport) motor jag också och har lite bekymmer att få den att gå riktigt. Förgasaren är en 30pict-2 och fördelaren är en bosch 009:a. Det sitter en elbränslepump på den med separat btr (kombinerat med filter). Bränsletrycket är ca 0.35 bar uppmätt med Biltemas lilla mätare så man kanske inte ska lite helt på det värdet.
Först gick den bara om jag snapsade i bränsle direkt i förgasaren men igår rengjorde jag den och nu går motorn men är orkeslös. Den stryper sig själv vid snabbt gaspådrag. Om jag smyger med gasen går det bättre.
Jag tror att det beror på att enda fungerande fördelaren jag har är en 009:a och nu har jag läst mig till att den är väl allt annat än optimal för en originalmotor. Jag blev kanske inte byns mest populäre person igår klockan 23:30 när jag stod och justerade tändningen vid 3000 rpm så jag fick ge upp i förtid. Först ställde jag den med lampa på original 7,5 grader och då gick den väl hyfsat på tomgång men den gick bättre vid 9-10 grader. Ställer jag högre går den sämre. Vid 2500-3000 rpm slår den ut till ca 25-27 grader vilket inte verkar helt OK när jag läser på om 009:fördelaren. Den borde väl hamna runt 32 grader om jag har 10 grader i grundinställning, eller? Hursomhelst så fick jag den aldrig att gå bra. Man får smyga med gasen annars dör den.
Jag tror att jag kan ha en vakum-fördelare liggande men den lär väl behöva renoveras. Ska kolla det ikväll kanske.
Hur är nya vakumfördelare? Jag har förstått att nya 009:or är kassa. Gäller det även vakum-fördelarna?
I en annan tråd såg jag att bränsletrycket skulle vara max 0,17 bar och jag har för tillfället ca 0,35 bar. Jag har inte justerat ner bränsletrycket ännu men det verkar funka MEN för säkerhetsskull, vad är det för symptom relaterat till för högt tryck?
Jag borde ha byggt det för 15-20 år sedan men det har aldrig blivit av men nu är det på gång. Det blir en byggsats från Lövångers bygg på 14,5x8,5 m med 3,5 m takhöjd inne. En tredjedel av detta blir dock stall så sambon och dottern också blir nöjda. Om 2 veckor kommer grunden och veckan efter kommer väggblock, takstolar, portar mm så då är sysselsättningen för resten av sommaren/året räddad...