1

Hej Alla,
har en 1600 motor med Solex 34 PICT -3 (vad jag förstått. se bilden) och fördelare utan vacuum. Går bra och "rent" för det mesta. Men... när det nu varit varmt så är den lite svår på tomgången. Såhär kan det vara:

1) Jag startar den kall i garaget och den går alltid igång direkt. Lite stödgas några gånger och den får bra tomgång.
2) Kör den varm.
3) Stannar för att tanka tex. i 5 minuter.
4) Den får dra startmotor i 20 sek innan den startar.
5) Tomgången är orolig och låg. Kanske får jag stopp om jag ej hinner stödgasa.
6) Får upp den i marchfart och allt är som det ska.
7) Stannar vid ett rödljus 2 minuter efter start och tomgången är OK igen.

Vad kan detta vara? Varm bensin? (Det har ju varit varmt på sista tiden.) Något med elchoken? Hur justerar jag den i så fall med ovanstående problem? Något mekaniskt med gasreglaget?

Vet att många förespråkar fördelare med vacuum. Denna satt på motorn när jag köpte den. Är nöjd med hur den uppför sig i övrigt.

Tack för all input.

//Jörgen Forssling
Göteborg

Post's attachments

förgasare.jpg, 512.75 kb, 831 x 861
förgasare.jpg 512.75 kb, 162 downloads since 2018-06-10 

2

Börja med att montera en fördelare med vacuum innan du försöker få ordning på det hela. Annars är det som att lag ett hål i en stövel med att prova att använda olika strumpor.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

Tack för input. Syftet med vacuum är väl (om jag ej fattat fel) att ändra tändningen vid högre varv. Även om jag kan tänka mig att byta fördelare så vill jag gärna få ordning på tomgången först.

//Jörgen

4

Vacumet har nog inget med det här att göra.

För mig låter det som den blivit sur under de 5 minuterna.
Har du provat med att trampa gasen i botten och hålla still, i början av de 20 sekunderna?
Då borde den komma lite fortare.

Min huvudmistänkte är tomgångsreläet (eller vad det heter) den runda klumpen till vänster med en sladd till.
Den ska stänga tomgångsdelen när man slår av tändningen.

Och de kan kärva eller läcka på olika sätt.

tvåan är att kolla flottörnivån, så den inte är för hög.

"ljushuvud"

5

OK, tack! Jag trodde att den ventilen alltid var öppet när den fick ström. Och att den slår av när man slår av tändning. Får forska på det!

//Jörgen

6

Det går bra att köra utan vaccum med 34 förgasare, trots att många säger att det är omöjligt ICQ/ab
Jag körde min buss med 009a och en något modifierad 34 i 7-8 år. Har aldrig haft en annan 1600 som gick lika mjukt och bra som den.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

du är en till som har dessa problem
Nr 1 har du bytt nålventil i förgasaren ( finns en firma på ringön som heter Misab som har sådana orignal) (vw firmorna har kina prylar)
en sådan skall bytas efter cirka 3-3500 mil 
Sen skulle jag tro att det sitter förlitet huvudmunstycke i din förgasare ( det byttes sådana på servicen på vw om man läser servicemedelande från 74)
Om du kollar dina stift så bör dom vara vita dom skall vara chokladbruna i färg 
Om det sitter 130 i hmunstycke så är det förlitet  bör vara minst 135 med dagens soppa som innehåller 5-6% alkohol som är samma sak som den går 5-6% för snålt
Du skall ha ett Co2 som är minst 2,5 % ( lambda 0,85 )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tack för input. Jag börjar med avstängningsventilen och ser vart det leder mig. Motorn var renoverad när jag köpte den. (Ja, man vet aldrig hur mycket) Så jag tror inte att det sitter original munstycke i den. Kollar om det inte funkar med att byta ventil.

//J

9

Lite uppdatering: Bytte avstängningsventil och gjorde en grundinställning på förgasaren. Lät den stå efter varmkörning och den hoppade igång efter några sekunder på startmotorn. Nu var det ju inte så hiskeligt varmt igår kväll men hoppas att jag fixat det!

Tack för all hjälp,
Jörgen

10

nisslars skrev:

Börja med att montera en fördelare med vacuum innan du försöker få ordning på det hela. Annars är det som att lag ett hål i en stövel med att prova att använda olika strumpor.

En mycket bra liknelse!
Det finns en anledning till att dessa motorer hade vacuumfördelare, dessa monterades inte av en slump.
Exakt samma erfarenheter som du har, har jag också haft på likadana motorer med 009-fördelare utan vakuumdosa.
Så har jag bifogat min väldigt starka åsikt i detta ämnet.

Men det finns andra tänkbara orsaker också
-Ånglås för varm förgasare med ångbildning av bränslet, brukar vara vanligare på V8:or med fyrports Holleyförgasare, men jag har sett det på PICT34:or också. Det skall vara en rätt tjock packning mellan förknasaren och insugsröret som skall vara litet värmeisolerande.

Jag såg på min buggy med likadan standardmotor och likadan förgasare häromdagen, när det var varmt, efter några mils tuff körning var det rimfrost på förgasaren och så varmt i motorn att oljetrycket sjunk mer än vad det brukar, alltså en bra temperaturskillnad som inte är att leka med.

Gamla och trötta tändspolar och kondensatorer, kan ge varma motorer startproblem.

Huvudmunstycket i förgasaren brukar vara för litet, vill minnas att .30 rekommenderas till den typen av metanolbensin vi har idag.

Ansträngningsventilen heter egentligen tomgångsventil eller shuntventil. Den behöver motioneras ibland, flatstiftsanslutningen på dennas solenoid och inne vid tändspolen glappar ofta, och när den ventilen stänger går motorn dåligt och stannar på låga varv. Dess funktion är att stänga av bränsleflödet då man stänger av motorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Tack för input! Jag ska köra lite nu och se var vi landar. Vacuum är bra att ha, men (som jag förstår det) så påverkar det vid landsvägskörning mest. Vi får se vad som händer när jag kört i sommar. Hoppas att jag löst tomgångsproblemet nu.

//Jörgen

12

"Vacuum är bra att ha, men man skall inte ha för mycket av det..."

Detta var ett citat från någon skoluppsats...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Avstängningsventien

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213