Har renoverat/mätt upp en 1600 motor nyligen och har fått problem med missljud från höger sida (cyl 1 eller 2). Man startar motorn och den är tyst, efter 10 - 15 sekunder börjar ett missljud som är knackande/tickande som låter precis som ventiltick, fast högt.
Historia och det som är gjort:
Motorn köptes och monterades ner utan provstart då de alltid brukar vara slut...
Motor uppmätt och ram och vevlagerläge är inom tolerans (inte uppslaget)!!!. Allt i bottendelen är uppmätt noga (tillgång till fin utrustning på jobbet). Motorn monterades ihop efter rengöring. Skulle gissa att motorn gått väldigt lite eller renoverad av någon innan mig. Inga vändkanter fanns.
Ny oljepump av högeffekttyp med oljefilter monterades.
Oljetrycket är vid varm motor 2.8 bar på tomgång (ca 900 varv). Och går upp till strax över 4 om man varvar upp. Skilnad mot kall är 3 bar på tomgång.. detta borde väl utesluta vevlager?
Det jag vet är slitet är ventilstyrningarna, monterade ändå och hoppades att kunna köra denna säsong. Glappet var ca 0.7 mm med ventilen intryck så ventiländen är vid styrningens början. Detta gällde samtliga avgasventiler. Insugen var bra.
Då det bara är en cylinder som låter räknar jag bort glappet då jag tycker alla skulle låta lika illa?
Motor kördes in och körs på 15w-40 delsyntet...
Vad tror ni? Vad kan ljudet komma från? Kandet vara styrningarna ändå? Och isåfall är det högrisk för ventilras? Max slitgräns var i min bok 0.8 mm...
Renovering på gång.
. De var hela och friska i övrigt, inga sprickor och plana o fina. Vill inte chansa, för motorn är väldigt bra annars. Ramlagerläget i mitten var slitet mindre än 1/100 (vid sidan om den svarta randen) och motorns axiella glapp var 0.09