1

Har renoverat/mätt upp en 1600 motor nyligen och har fått problem med missljud  från höger sida (cyl 1 eller 2). Man startar motorn och den är tyst, efter 10 - 15 sekunder börjar ett missljud som är knackande/tickande som låter precis som ventiltick, fast högt.

Historia och det som är gjort:

Motorn köptes och monterades ner utan provstart då de alltid brukar vara slut...

Motor uppmätt och ram och vevlagerläge är inom tolerans (inte uppslaget)!!!. Allt i bottendelen är uppmätt noga (tillgång till fin utrustning på jobbet). Motorn monterades ihop efter rengöring. Skulle gissa att motorn gått väldigt lite eller renoverad av någon innan mig. Inga vändkanter fanns.

Ny oljepump av högeffekttyp med oljefilter monterades.

Oljetrycket är vid varm motor 2.8 bar på tomgång (ca 900 varv). Och går upp till strax över 4 om man varvar upp. Skilnad mot kall är 3 bar på tomgång.. detta borde väl utesluta vevlager?

Det jag vet är slitet är ventilstyrningarna, monterade ändå och hoppades att kunna köra denna säsong. Glappet var ca 0.7 mm med ventilen intryck så ventiländen är vid styrningens början. Detta gällde samtliga avgasventiler. Insugen var bra.

Då det bara är en cylinder som låter räknar jag bort glappet då jag tycker alla skulle låta lika illa?

Motor kördes in och körs på 15w-40 delsyntet...

Vad tror ni? Vad kan ljudet komma från? Kandet vara styrningarna ändå? Och isåfall är det högrisk för ventilras? Max slitgräns var i min bok 0.8 mm...

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

2

Ta bort ventilkåpan och kolla vipparmarna när du kör på tomgång. Det stänker lite olja men du kan se om de åker mycket i sidled. Kan ticka/knacka när de åker tillbaka.
Jag kollade mina på 3/4 sidan efter ha haft ett liknande problem. Fyrans avgasvippa åker mycket i sidled.

Min motor har iofs högre lyft än orginal. Vet inte om orsaken är slitna vippor eller fjäderbrickor men har köpt skruvade axlar för att prova om det löser problemet.
Är tyst vid uppstart men börjar ticka efter nån minut. Min teori är när vippan får oljetryck och bättre smörjning så glider den lättare.

Det här är mina teorier men kan vara värt att kolla.

Bubbla -62

3

Det som slår mig är att du närmar dig förslitningsgräns på styrningarna men blocket är inte uppslaget och inga vändkanter. det låter som blocket och topparna kommer från olika motorer. Stora ventilspel ger missljud och ventilen får fritt fall på sätet när motorn blir varm. Ställ ner spelet till noll på ljummen motor och pröva utan att belasta motorn. Satte du ihop med standardlager så har du hittat ett unikt block som inte behövde arborras. Mäter man på svarta randen där lagret är öppet så behöver inget block arborras. Är stakarna renoverade i lilländen? stort spel där hörs bra när motorn blir varm. En renoverad motor är bara så bra som den sämsta delen i paketet. Om jag var i din sits skulle jag köpa två nya toppar för under 4000 och köra sommaren ut. Stort spel på avgas har en tendens att matta ut materialet i ventilen så att den går av med väldigt tråkiga efterföljder. MEN det kan också hålla hela sommaren.

4

Hans Landelius skrev:

Det som slår mig är att du närmar dig förslitningsgräns på styrningarna men blocket är inte uppslaget och inga vändkanter. det låter som blocket och topparna kommer från olika motorer. Stora ventilspel ger missljud och ventilen får fritt fall på sätet när motorn blir varm. Ställ ner spelet till noll på ljummen motor och pröva utan att belasta motorn. Satte du ihop med standardlager så har du hittat ett unikt block som inte behövde arborras. Mäter man på svarta randen där lagret är öppet så behöver inget block arborras. Är stakarna renoverade i lilländen? stort spel där hörs bra när motorn blir varm. En renoverad motor är bara så bra som den sämsta delen i paketet. Om jag var i din sits skulle jag köpa två nya toppar för under 4000 och köra sommaren ut. Stort spel på avgas har en tendens att matta ut materialet i ventilen så att den går av med väldigt tråkiga efterföljder. MEN det kan också hålla hela sommaren.

Det är nog min uppfattning med, att topparna kommer från en annan motor. Blir nog demontering av topparna ändå, har  nya styrningar hemma och låna kompisens sätesfräsar så slipper jag nya toppar och sparar 3500 ( fyra nya avgasventiler) . Hade bara hoppats att slippa ICQ/ab. De var hela och friska i övrigt, inga sprickor och plana o fina. Vill inte chansa, för motorn är väldigt bra annars. Ramlagerläget i mitten var slitet mindre än 1/100 (vid sidan om den svarta randen) och motorns axiella glapp var 0.09 ICQ/bp 

Lilländen på stakarna verkade inte sliten alls, så de är troligen bytta om detta är ett vanligt fel, det jag tänker på är vevlager, hur låter dom när de är kassa, bara på aktuell cylinder? Vid belastning?
Såg/mätte inga tendenser på slitage men vad som helst kan ju hända...

Renovering på gång.

5

Det brukar löna sig att plana cylinderytan på gamla toppar då dom ofta har spår från cylindrarna när momentet har släppt och toppen har börjat läcka ner på stötstångsrören (En VW-klassiker). Om det skulle vara vevlager så borde oljetrycket vara märkbart sämre än dom siffror du gav. Om blocket hade behövt arborras så kommer oljetrycket att försämras ju längre du åker då dom nya lagren anpassar sig till uppslagna lagerlägen,men jag tror som du att blocket antagligen är renoverat men topparna gamla.För att testa om kolvbulten är sliten stoppar du in den i lilländen bara bredden på bussningen och vickar upp och ner. Finns det minsta rörelse så kommer den att öka när motorn blir varm. Slammer i en motor kan också bero på att någon satt kolven åt fel håll, pilen mot svänghjulet. Om du har originalvippor så kolla fjäderbrickorna mellan schimsen,dom kan vara väldigt slitna på anlägningsytorna och när dom går av blir det ett jävla liv i ventilkåpan. Visst det finns en viss spänning med att åka med en motor med missljud men har man stått på Autobahn med ett ras så känns det mycket bättre att veta att allt är renoverat och kollat. Sanningen är ju den att man behöver bara göra en motorrenovering per bil då man sällan kommer upp i 15000mil på ett veteranfordon. Tjusningen med att byta motor varje säsong dör för varje år man åldras.

6

Som småbarnsfar har man inte all tid i värden så provade ställa ventilspel till 0.10, då går han tyst och fint. Vågar man köra så eller är risken att det blir 0 med riktigt varm motor? Sitter i en buggy så finns ju gott om kylluft. Gäller ju denna sommaren och max 200 mil ICQ/ab

Renovering på gång.

7

Markus_mr2 skrev:

Som småbarnsfar har man inte all tid i värden så provade ställa ventilspel till 0.10, då går han tyst och fint. Vågar man köra så eller är risken att det blir 0 med riktigt varm motor? Sitter i en buggy så finns ju gott om kylluft. Gäller ju denna sommaren och max 200 mil ICQ/ab

Ska vara typ 0,15-0,10 ju varmare motorn blir ju större blir ventilspelet.  Så det är inga problem, bara att köra

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

8

77.an skrev:
Markus_mr2 skrev:

Ska vara typ 0,15-0,10 ju varmare motorn blir ju större blir ventilspelet.  Så det är inga problem, bara att köra

Jag har fattat det som att ju varmare motor ju längre stötstänger och har man orginal alu så växer de ganska mycket? Är jag helt ute och seglar?

Renovering på gång.

9

Markus_mr2 skrev:
77.an skrev:
Markus_mr2 skrev:

Jag har fattat det som att ju varmare motor ju längre stötstänger och har man orginal alu så växer de ganska mycket? Är jag helt ute och seglar?

Topparna och blocket sväller det med. kör min på 0,10 och det funkar bra. Jag har juturbo maskin i min med

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp