Fantastiskt roligt att se:) Snyggt jobbat och lärorikt i detaljerna!
På de nyare 60'tals framluckemekanismerna tycker jag mig minnas det finns en fiffig finess, om vajjern går av öppnar låset.
Något med att man skulle bli tvungen att såga bort luckhandtaget för att få upp luckan om vajjern gåtta av om inte denna finness fanns..Är det så även på 50'talarna?
Nyfiken
Sten vW
Så är det på min "gamla" också.
Bilden är dålig men det är mina fingrar som syns genom hålet, för armen har förts runt av den lilla fjädern så låsklacken är borta ur hålet.
Armen är vid kl 11 ungefär när wiren är hel och rätt monterad.
Och om allt är välsmort så funkar det nog jättebra, men när smorde gu ditt huv lås sist? :-)

Ok, tack för kunskapen!
Sedan måste jag eka en tidigare kommentörs synpunkt, din bil ser skrämmande och farlig ut med de tomma svarta ögonhålorna..
SvW
Ok, tack för kunskapen!
Sedan måste jag eka en tidigare kommentörs synpunkt, din bil ser skrämmande och farlig ut med de tomma svarta ögonhålorna..
SvW
Tålamod, jag kommer dit. :-)
855 2018-05-22 18:38:54 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-23 10:16:18)
Idag var det dags för andra änden, Gjorde två 5mm brickor som lades under de främre av de bakre fästena.
Sen drogs allt åt, och jag fick ett par bättre springor i dörrarnas ovankant.

Mer än en gång har man hitat motorrumshandtag i originalkartong. men kollar man på reservdelsnumret så är det till ett handtag med lås.
Man har nog köpt ett låshandtag när bilen var rätt ny, och bytt. Och lagt det gamla i kartongen, ställt kartongen på hyllan.
Och där har den har den legat i femtio år och väntat :-)

Häpp.

Ingen provkörning idag :-)

Beware i'm still out there!!!!







Vad klämmer du i första bilden?
Verkligen en bra tråd,
mkt inspirerande

Vad klämmer du i första bilden?
Verkligen en bra tråd,
mkt inspirerande![]()
Lite bitar från träbågen näst längst bak.
Tänket limma ihop det som går så man ev kan använda som mall, till att göra nya.
Och man kan jobba i trä med svetstänger :-)
Är det slutgiltiga raken du har på bilen nu, eller hur har du tänkt?
860 2018-05-26 21:06:47 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-28 07:08:33)
Är det slutgiltiga raken du har på bilen nu, eller hur har du tänkt?
Det blir nog ett hack ner bak, och 165/65R15 fram.
Och Diagonalerna bak (jag vet att det är brottsligt och odugligt, men jag ska prova)
Men måste lägga några mil på vägen, som det är nu tar den i på väg in och ut ur garaget, och det är ju en rätt bra indikator :-)
Sen är det ju en del vikt kvar såsom baksäte,golvmattor, klädsel, vämekanmmare osv.
861 2018-05-29 19:07:17 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-30 18:22:25)
I kväll blaskade jag av bubbla dammet och städade ur garaget


Nu har den sjunkit ner unde en Foppatoffla! Tur att Woffe gör rejäla grejor.

Har fusklimmat ihop träbågarna , så de kan användas som mallar.

Letade fram ryggstödet till baksätet.

Har lagt vantarna på ett sedan säte, och det är lite bredare.


Cabsätet hade en bula i nederkant av vinylen, vad hittar man där?

Undrar om ägaren letat efter sin radiomejsel?

OK det verkar som ramarna inte var precis likadana, behöver sova på det.
Så jag gick in.
862 2018-06-01 14:28:49 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-02 04:31:07)

I ovankanten skilde det rätt mycket.

Kom fram till att bottenröret var de som behövde bytas, gjorde att par mallar av lite skrotbitar från bra och han lådan.
'
Sen kapade jag bort underröret.

Det blev ca 4cm på varje sida.

Sen var det bara att punkta ihop, och dra igång gassvetsen.

Sen blev det lite grundfärg.

Cab ryggstödets framsida lagd mot sedanen's framsidan ser ju rätt OK ut.

Fast på andra sidan var det 15cm för mycket sedan grejor.

Det fanns plats i mitten, för 15 cm kortning.

Först sprättade jag bort två fjädrar i mitten, med hjälp av en utsliten morakniv.

Sen gjorde jag nya klämplåtar, då bågarna är av fjäderstål och det blir ju mjukt om man svetsar det.
Ok Original finns det punktsvetsar, menjag har ingen punksvets, så det får bli så här.

två bitar klara.

Lossade ett par stödbitar från sedan ryggstödet.

De kommer att stödja ryggstödetas fjädrar.

Nu är det bara att tillverka och svetsa fast L bitar på ramen, så ryggstödet kan klämmas fast i rörbågen.
Klurigt men som vanligt helt lysande utfört..bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
Sen blev det Toe in justering, hjulebn rör sig mycket under fjädringsvägen.Då den är låg fram så blev det två reglar, lagda dikt mot däcken.
Korrekt uppfattat!
Ett bra tips, från en som vart med, är att Du ska alltid mäta toe in i höjd med spindelcentrum
Det skiljer en hel del mot det Du fått fram
Då folk gärna följer något de sett på internet bör man påpeka denna saken, så ingen gör något galet.
Det Du gjort duger för att putta runt bilen i garaget dock
Inspirerande bilder!
Snygg färg på fälgarna - Elfenben..(?)
Toe rör sig runt spindelcentrum- inte 10-20 cm under
I de farter Du kanske puttar runt Dina bilar spelar det inte så stor roll men ju fortare Du kör kommer ett sådant fatalt fel att ge mer och mer utslag.
Jag nämnde det mer så att en del andra inte gör monkey do- monkey see då Du ibland är lite tongivande och kan få andra att tro det är OK
Inspirerande bilder!
Snygg färg på fälgarna - Elfenben..(?)
Köpte dom målade så jag vet inte , men ser onekligen ut lite som elfenben.
868 2018-06-03 14:19:31 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-04 07:33:48)
Igår var de Farosonresa med farosonen till Ånnaboda.
Resulterade till ett annat luftkylt projekt jag har velat äga en sån sen jag gick i nian och kompisen hade en på sin Zundapp med 9 hästars cylle.
Visst är det kul att uppfylla sina ungdomsdrömmar.

Idag blev det tillverkning av 10 st plåtvinklar.

Kluddade på lite färg också.

Gjorde monteringspiggar till klädseln också

Sen klämde jag fast ryggstödet.

Montera på plats nu över till andra delen.

Sittdynan hade sett sina bästa dagar också.

Cabdynan fastklämd mot en sedan dyna, ser bra ut här.

Ooops här fast fattast det 8cm.

Får nog söva en stund på detta :-)
Bra att du har nära till verkstan om du vaknar och lösningen kommer tidigt.. 
late,
in love,
and a little drunk..
870 2018-06-06 16:01:22 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-06 19:07:28)
Jag har ju provkört lite, och det har varit minst sagt blåsigt.
Då jag har tänkt att bjuda förra ägaren på en provtur, och han har passerat 88 år så vill man inte att han ska bli förkyld.

Då jag skall lacka bilen ville jag inte använda min nya ruta.
Men då Chucks Convertible lyckats med att skicka en som blev transportskadad och att den var till en senare cab så tänkte jag att jag kan prova en grej.
Lite för mycket glas medskickat,som synes.

Märkte ut med en tuschpenna, satte på andningsmasken, glaspulver i lungorna är nog inte bra.
Körde med en blöt svamp och en en flapdisk 40 i maskinen
Lite rörliga bilder här
https://youtu.be/odLU6miAInA
Jag började väldigt försiktigt, men efter ett tag kunde man mata på rejält.
Vet inte om jag hade tur men det gick bra, en sak bara ska man göra det här på en finruta bör man nog ha en filt som underlag.
Jag fick några repor efter glasbitar/splitter som släppt och låg på bordet.

Letade fram gamla gummilisten, tog bort "kromet".

Sen klämde jag på gummit på rutan.

Då jag skurit ut originalrutan fanns bara läppen kvar i botten på gummilisten, så jag satte dit listen upp och ner.

OK fick ta ur och slipa bort lite mer glas ett par gånger, innan listen kröp på plats.

Då läppen saknade i botten så gjorde jag ett par plåtbitar som klämmer fast listen i botten.

Sen var det dags att ta ett varv.

Blev en lite längre tur :-)
Fan vad grymt 
Ja visst är det fint på Östgötaslätten så här års..bra jobbat gubbe..med hälsningar från en annan gubbe.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Ja visst är det fint på Östgötaslätten så här års..bra jobbat gubbe..med hälsningar från en annan gubbe..
Absolut, fast just här är det inte så slätt :-)
Jag får hälsa tillbaka..

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(

